Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Script för genomsnitt slutkurs inom ett dags intervall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Script för genomsnitt slutkurs inom ett dags intervall

    Nån som har ett bra script att kunna få fram genomsnittet på slutkurser senaste 10 dagarna som är justerbart för hur många dagar man vill få genomsnittet på. Start är dagens datum.

    Mvh Greger

  • #2
    Jag kan ha missat något men skulle inte standardfunktionen MOV kunna fungera? http://www.autostock.se/NATscriptref/ -> MOV

    MOV(C,10,S) borde ge enkelt medelvärde för Close de senaste 10 dagarna.

    Mvh,
    Anders

    Comment


    • #3
      yes det borde funka om jag gör så här:

      medelc:=MOV(C,10,S)

      i15(

      add(medelc,2)

      )

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av greolo Visa inlägg
        yes det borde funka om jag gör så här:

        medelc:=MOV(C,10,S)

        i15(

        add(medelc,2)

        )
        Nja. medelc får i ditt exempel också periodtiden 15 minuter, och det vill du väl inte.

        Lämpligen gör du ett hjälpscript (ordermodell) som går med dagsupplösning och lagrar medelvärdet i en global variabel som du sedan kan använda i andra script.
        mvh
        Bertil

        Comment


        • #5
          Varför krångla till det. Om medelvärdet inte ska beräknas med samma upplösning som scriptet använd extraobjekt. Annars direkt på c. Visst det finns situationer då det värt att spara i en cell. Nog överkurs om inte mycket långa medelvärden används.

          i15(
          mv=mov(cmpref(c,0,a),10,s)
          add(0,0)
          )

          {@A(0,)}

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Varför krångla till det. Om medelvärdet inte ska beräknas med samma upplösning som scriptet använd extraobjekt. Annars direkt på c. Visst det finns situationer då det värt att spara i en cell. Nog överkurs om inte mycket långa medelvärden används.

            i15(
            mv=mov(cmpref(c,0,a),10,s)
            add(0,0)
            )

            {@A(0,)}
            medelvärdet vill jag ha i dagsupplösning men scriptet är i 15 min så då blir det. Blir det så i ditt exempel?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
              Varför krångla till det. Om medelvärdet inte ska beräknas med samma upplösning som scriptet använd extraobjekt. Annars direkt på c. Visst det finns situationer då det värt att spara i en cell. Nog överkurs om inte mycket långa medelvärden används.

              i15(
              mv=mov(cmpref(c,0,a),10,s)
              add(0,0)
              )

              {@A(0,)}
              Detta kan väl inte fungera???
              medelvärdet bildas ju under 10 st 15 minutersperioder, dvs 150 minuter.
              Det kommer ju att bli samma som
              mv=mov(c,10,s)
              mvh
              Bertil

              Comment


              • #8
                Extra objektet är i dagsupplödning så medelvärdet blir beräknas på det. Spelar ingen roll att resten av scriptet körs i 15-minupplösning.

                Last edited by Rikard Autostock; 2019-12-20, 10:20.

                Comment


                • #9
                  Rikard har faktiskt rätt!
                  Om man kör nedanstående script:

                  i15(
                  mv5=mov(add(cmpref(c,0,a),c),10,s)
                  mult(0,0)
                  )
                  {@A(0,)}
                  --------

                  Så medelvärdesbildas c för 10 st 15 minutersperioder och cmpref för 10 st dagsclose.

                  Jag använder ofta cmpref i dagsupplösning för att räkna ut konstanter som jag sedan tar med i mina övriga beräkningar. Ibland har jag upplevt att det blivit fel och har måst mellanlagra resultatet i en global variabel för att på nästa rad läsa in den globala variabeln igen. Här kan vi ha förklaringen!

                  mvh
                  Bertil

                  Comment


                  • #10
                    Faktiskt? Det är ju ett av syftena med extrobjekt.
                    Periodberäkningar då upplösningar blandas är inte att rekommendera. Annars går det bra att blanda.

                    Comment

                    Working...
                    X