Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Candlesticks

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Candlesticks

    Hej Lasse!
    I mitt sökande efter förståelse för kommande kursrörelser har turen kommit till Candlesticks formationer. Jag läser en utmärkt bok av Martin J. Pring med tillhörande utbildnings skiva. Candlesticks Explained.
    Problemet är bara att hitta alla signaler. Men inte för oss frendlyägare med tillhörande ”supercoach”.
    Jag tar det eländigt svåra metastock språket ett i taget så att jag inte tröttar ut dej för snabbt. När alla signaler är kodade till frendly borde vi kunna utforma en köp/sälj strategi bara byggt på Candelsticks.

    Candle - 3 Black Crows
    If(Ref((OPEN-C),-2)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If(Ref((OPEN-C),-1)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If((OPEN-C)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If(Ref((Abs(OPEN+C)/2),-1)<Ref((Abs(OPEN+C)/2),-2), {lower midpoint}
    If((Abs(OPEN+C)/2)<Ref((Abs(OPEN+C)/2),-1), {lower midpoint}
    -1,0),0),0),0),0)

  • #2
    Lasse har väl varken tid eller ork att göra allt. Jag tror mig ha gjort en direktöversättning av metastock-scriptet nedan, men har varken provat om den fungerar eller ens granskat den särskilt noga.

    ---METASTOCK---
    Candle - 3 Black Crows
    If(Ref((OPEN-C),-2)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If(Ref((OPEN-C),-1)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If((OPEN-C)>Mov(Abs(OPEN-C),10,S), {long black}
    If(Ref((Abs(OPEN+C)/2),-1)<Ref((Abs(OPEN+C)/2),-2), {lower midpoint}
    If((Abs(OPEN+C)/2)<Ref((Abs(OPEN+C)/2),-1), {lower midpoint}
    -1,0),0),0),0),0)

    ---FRIENDLY---
    {Candle - 3 Black Crows}
    LongBlack2:=GT(AREF(SUB(O,C),2),MOV(ABS(SUB(O,C)),10,S))
    LongBlack1:=GT(AREF(SUB(O,C),1),MOV(ABS(SUB(O,C)),10,S))
    LongBlack0:=GT(SUB(O,C),MOV(ABS(SUB(O,C)),10,S))
    LowerMP1:=LT(AREF(ABS(DIV(ADD(O,C),2)),1),AREF(ABS(DIV(ADD(O,C),2)),2))
    LowerMP0:=LT(ABS(DIV(ADD(O,C),2)),AREF(ABS(DIV(ADD(O,C),2)),1))

    IF(LongBlack2,LongBlack1,LongBlack0,LowerMP1,LowerMP0),-1,0,0,0,0,0)

    Comment


    • #3
      Mycket riktigt har jag redan upptäckt ett fel. Det saknades några parenteser i sista raden.

      IF(LongBlack2,LongBlack1,LongBlack0,LowerMP1,LowerMP0),-1,0),0),0),0),0)

      Comment


      • #4
        Jag är helt enkelt trött. Hela sista raden är bara trams. Ett till försök:

        IF(LongBlack2,LongBlack1,LongBlack0,LowerMP1,LowerMP0),-1,0),0),0),0),0)

        byts mot

        IF(LongBlack2,IF(LongBlack1,IF(LongBlack0,IF(LowerMP1,IF(LowerMP0,-1,0),0),0),0),0)

        Comment


        • #5
          Hej Magnus!
          Skriptet fungerar precis som det är tänkt.
          Det finns mycket i Metastock formler att rota i. Var det bökigt att lära sig att programmera i Metastock, jag fruktar språk svårigheter, förutom den svårigheten att överhuvudtaget begripa vad skripten gör. Har du testat att exportera kursdata från frendly ni i ditt metastock program och på så vis slippa koda om allt till frendlyspråk? . Ideen om att åskådliggöra de signaler som bygger på candlestick är nog ett hästgöra, jag har ca 20 metastock skript på lut som endast är candlesignaler!!. Jag har dock inte bråttom utan jag kan leverera nåt skript i månaden, tillslut har vi ändock betat av dem.
          Tack i alla fall för detta.

          Comment


          • #6
            Nejdå, det är inte svårt att lära sig det scriptspråket alls. Det är väldigt likt det som finns i friendly, och dessutom skrivs matematiska operatorer ut som man är van vid i andra situationer. Problemet är nog snarare att du fått tag i script som är lite taskigt skrivna. Vid första anblicken såg ju det här ut som en enda lång gröt. Men det du får göra då är helt enkelt att dela upp det och ta en bit i taget. Bra övning om inte annat.

            Jag provade att importera intradaydata till Metastock nån gång i början, men det verkade mest bökigt. Å andra sidan har jag inte orkat översätta alla mina gamla Metastockscript, utan bara de viktigaste.

            Comment

            Working...
            X