Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur riskhantera vid daytrading?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur riskhantera vid daytrading?

    Hej tradingkollegor!

    Jag har nu handlat både manuellt och med robotar i dagsupplösning med Autotrader i ett par år. Har börjat nosa på daytrading och handlat lite OMXS30 i minutgrafen med unlimited turbos.

    Jag har hittills använt den klassiska lösningen med att avståndet till stoplossen sätter gränsen för hur mycket jag får handla så att jag om stoppen löser ut förlorar max 1% av kontots storlek. Ev slippage etc har varit försumbart.

    När jag nu startade med daytrading gjorde jag precis som jag brukar, Tog hjälp av räkneverktyget i TradingView som talar om hur många turbos jag får köpa för att hålla risken <=1% av kontostorleken.
    Petade in antalet i AutoTrader, Tryckte på köp och satte i halsen när jag insåg att positonen motsvarade ungefär 50% av min kontostorlek. Affären slutade som tur var lyckligt, men jag fick mig en rejäl funderare kring det här med riskhantering vid daytrading. En affär som gått till stoploss hade inte varit några som helst problem men om det blivit ström- eller internetavbrott eller datorn med AutoTrader kraschat så hade det tagit någon minut eller två att ta fram mobilen, logga in på nordnet och sälja manuellt.
    Skulle Nordnets sida gå ner sig och bli nere ett par timmar så skulle ett hävstångsinstrument i värsta fall gå till knockout. Det hade i det här fallet inneburit att jag tappat 50% av mitt konto.
    Så det känns rätt uppenbart att jag behöver ännu ett skydd i min riskhantering utöver 1%-stoplossen.

    Hur tänker ni andra? Har någon analyserat hur ofta Nordnets sida har driftstörningar i jämförelse med hur mycket vinst man går miste om av att begränsa sin position till max 5-10% av kontots storlek?
    Jag är ju beredd att riskera 25% av kontot om den extra vinsten är stor nog för att det ska löna sig över tid med en sådan rejäl drawdown.
    Om ni har gjort en analys för det här, skulle ni använda samma riskhantering för automatiska strategier som för manuellt övervakade?

  • #2
    Jag skulle välja en knock-out nivå och position, som gör att portföljen tål knock-out.

    Comment


    • #3
      Jag väljer redan det instrument som har sin knockout så nära min egna stoploss som möjligt, men vid riktiga korta affärer så är ju avståndet ändå helt enormt om min egen stoploss inte skulle ta.

      Förstår jag dig rätt att min position borde anpassas efter knocken och inte min egen stoploss? Jag tror inte det blir det mest lönsamma över tid om antalet teknikstrul är begränsade till ett par gånger per år.
      Men det kanske är det sättet som gör att man slipper få psykbryt när det väl händer
      Jag får tänka ett par varv till på det här.
      Tack Håkan!

      Comment


      • #4
        Hej, ja jag tänkte att begränsa positionen. Om man över tid har större vinster än förluster, så blir det ändå bra.

        Comment

        Working...
        X