Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orderdjuo/orderbok

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orderdjuo/orderbok

Nu när kursfeeden i NAT är i realtid, finns det då några möjligheter till att använda sig av orderboken som en del av sitt beslutsunderlag.

Att det inte går att slåss i orderboken med grabbarna som bor i börshuset och har snabbaste burkarna o kortaste sladdarna har jag förstått för länge sedan.

Men det går kanske använda sig av orderboken för att bekräfta signaler på lite längre sikt.

Har tyvärr dåligt med kunskap om det här så jag tar gärna emot ideer +tips om var man kan läsa om orderbok o ev strategier

Det går fint att använda orderdjupet via scriptkommandot Odepth(), men det är begränsat till realtidskörning och går inte att backtesta eftersom endast Close, Buy, Sell och volym sparas i databaserna.

http://www.autostock.se/NATscriptref...C_A01234_.html

Comment

Förstår att Sub(Odepth(b,v,a),Odepth(s,v,a)) ger skillnaden mellan köpsidan 5
      nivåer och säljsidans 5 nivåer i antal.

Hur går jag tillväga om jag vill ha skillnaden mellan köpsidans 1:a nivå vs säljsidans?

Comment

I scriptmanualen står det:
        "Odepth(b,c,0) ger köpsidans översta nivå i kronor".

Det du efterfrågar borde då alltså bli:
        Sub(Odepth(b,v,0),Odepth(s,v,0))

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
          I scriptmanualen står det:
          "Odepth(b,c,0) ger köpsidans översta nivå i kronor".

Det du efterfrågar borde då alltså bli:
          Sub(Odepth(b,v,0),Odepth(s,v,0))

Ok jo misstänke det , Om jag endast vill ta signal om antalet på köpsidan är GT än säljsidan. blir det köp2=and(köp1,(odepth(b,v,0)GT(odepth(s,v,0)) ?

Comment

Förr kunde ju stora mäklare lägga dolda ordrar som inte syntes i orderdjupet samt ordrar som atomatiskt lades upp då föregående order gått igenom. Orderdjupet har väl begränsad användning i tradingsyfte eftersom det så lätt kan manipuleras.
            mvh
            Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
              Förr kunde ju stora mäklare lägga dolda ordrar som inte syntes i orderdjupet samt ordrar som atomatiskt lades upp då föregående order gått igenom. Orderdjupet har väl begränsad användning i tradingsyfte eftersom det så lätt kan manipuleras.
              mvh
              Bertil
              Du får inte ut så mycket på längre tidsintervall men det kan ge en bild utav hur väldigt tillfällig supply/demand ser ut.

Comment

Ursprungligen postat av larry Visa inlägg
                Ok jo misstänke det , Om jag endast vill ta signal om antalet på köpsidan är GT än säljsidan. blir det köp2=and(köp1,(odepth(b,v,0)GT(odepth(s,v,0)) ?
                köp2=and(köp1,GT(odepth(b,v,0),odepth(s,v,0)))

Comment

Working...
                X