Ursprungligen postat av petersi
Visa inlägg
Två saker, i mitt labbande med nya triggers får jag mycket fladder.
Det jag pratar om i OMX Tracker och kallar falska signaler är när position tagits i ny riktning (long/short) men "trenden" fortsätter i den befintliga.
(falskt utbrott bättre benämning kanske).
Hypotes:
Med trend menar jag det håll reg.kurvan pekar åt, upp eller ned. I bilden visas uppgående kurva i blått och nedåtgående i rött..
När priset skär kurvan ges signal (reversal), det tar ett tag innan kurvan ändrar riktning och vi vet om det är en ny trend, det är under den tiden man inte vet om det är falskt utbrott eller riktigt (enligt mitt sett att se det). Så tanken här är att begränsa förlusten för falska utbrott igenom att tillåta en stop loss så länge kurvan pekar ned (fel ritktning). När kurvan slagit om och blivit blå är chansen stor att ny intradags-trend/swing inletts och jag tycker man kan vara utan stop för att inte stoppa ur i onödan. Istället bör man där arbeta med TP (money management).
Jag labbar också med att ha en extra signal när kurvan slår om (trenden bekräftad enligt mitt sett att se), dvs föregående stapel trend nedåt, nuvarande trend uppåt eller tvärt om. Detta verkar ge sämre pris ibland, men täpper till en del dåliga exits/entry om signal inte givits alls tidigare av någon anledning (något av villkoren inte uppfyllda). Hypotesen är att Tracker kommer in bra med befintlig trigger men ibland missas trigger när trenden slagit om och då bra med en extra senare trigger vid trend skifte. Har man redan position så blir det ingen skillnad (om man inte arbetar med scaling). Om ni studerar bilderna så ser ni att signalen skulle hjälpa att byta position på ett behagligare sätt just i de tillfällena, visar några extremfall.. :-)
Comment