Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OMX Tracker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • OMX Tracker

    Finns det någon annan strategi som passar bättre för nuvarande börsklimat? Någon som har idéer...? Jag funderar på att avvakta och ha pengarna i madrassen ett tag till...

  • #2
    Just nu tycker jag nog OMX Tracker som finns som standard i NAT fungerar fint, den har signalerat Long och Short helt ok kopplat till index:


    Short 110704 kl 17:00 på 1125,0
    Long 110707 kl 09:40 på 1121,78 (+3,22 pkt)
    Short 110708 kl 14:20 på 1136,50 (+14,72 pkt)
    Long 110719 kl 15:40 på 1077,28 (+59,22 pkt)
    Short 110720 kl 15:40 på 1088,65 (+11,37 pkt)
    Long 110721 kl 16:20 på 1083,5 (+5,15 pkt)
    Short 110722 kl 14:20 på 1091,70 (+8,2 pkt)
    Summa dryga 100 punkter bara i juli, + ev vinst på nuvarande blankning,
    > ligger fortfarande kort

    Det går ganska enkelt att lägga till ett par rader så att den kan göra analys på index, men man handlar tex Bull 2 och Bear 2 automatiskt om man vill:

    {Tracker long}
    opt1:=11 {opt(8,18,2)}
    opt2:=10 {opt(10,14,2)}
    o1:=Osc(c,4,20,s)
    rgln1:=Mov(LinReg(c,35),2,s)
    stöd:=Mov(c,50,e)
    ma2:=Mov(c,3,e)
    slowrsi:=Mov(LinReg(Rsi(22),4),3,e)
    fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(2),4),6,e)
    stigmfi:=Lt(HhvBars(fastmfi,2),1)
    oupp:=Llv(Lt(HhvBars(o1,2),1),2)
    stängning1:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),16)
    tidnu:=Frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=Int(Mod(totalt,40))
    tidsignalx:=Gt(rest,20)
    stängning2:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),18)
    stängning3:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),8)
    i40(
    inpådagen=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
    regupp=Lt(HhvBars(rgln1,2),1)
    rsistiger=Lt(HhvBars(slowrsi,2),1)
    mfilevel=If(Hhv(Lt(o1,-18),4),85,72)
    mfbypass=And(Hhv(Lt(fastmfi,14),3),Hhv(Lt(l,BolBands(20,2.0,l)),3))
    signal1=And(And(oupp,And(regupp,rsistiger)),Gt(ma2,rgln1))
    signal2=And(Or(signal1,Hhv(Macd(b),5)),Not(Hhv(Macd(s),6)))
    signal3=And(And(And(signal2,stigmfi),inpådagen),tidsignalx)
    signal4=And(signal3,Or(Gt(ma2,stöd),Lt(fastmfi,mfilevel)))
    signal5=And(signal4,Or(Lt(o1,Sub(0,13)),Or(mfbypass,Or(Hhv(regupp,12),Gt(ma2,rgln1)))))
    signal6=And(signal5,And(Gt(l,Ref(l,1)),Gt(h,Ref(h,1))))
    signal7=And(signal6,Not(stängning1))
    setgvarif(0,40,1)
    setgvarif(1,40,signal7)
    Mult(signal7,10)
    )




    o1:=Osc(c,5,21,s)
    opt2:=90 {opt(86,94,2)}
    rgln1:=Mov(LinReg(c,40),2,e)
    stöd:=Mov(c,49,e)
    ma2:=Mov(c,3,e)
    slowrsi:=Mov(LinReg(Rsi(26),7),5,e)
    fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(2),4),6,e)
    oner:=Llv(Lt(LlvBars(o1,2),1),2)
    fallmfi:=Lt(LlvBars(fastmfi,2),1)
    stängning1:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),16)
    tidnu:=Frac(DATE())
    totalt:=Mult(tidnu,1440)
    rest:=Int(Mod(totalt,40))
    tidsignalx:=Gt(rest,4)
    {Spec short}
    stängning2:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),14)
    stängning3:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),12)
    i40(
    inpådagen=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
    regner=Lt(LlvBars(rgln1,2),1)
    rsifaller=Lt(LlvBars(slowrsi,2),1)
    mfilevel=If(Hhv(Gt(o1,18),5),15,28)
    mfbypass=And(Hhv(Gt(fastmfi,86),3),Hhv(Gt(h,BolBands(20,2.0,u)),3))
    signal1=And(And(oner,And(regner,rsifaller)),Lt(ma2,rgln1))
    signal2=And(Or(signal1,Hhv(Macd(s),5)),Not(Hhv(Macd(b),5)))
    signal3=And(And(And(signal2,inpådagen),fallmfi),tidsignalx)
    signal4=And(signal3,Or(Lt(ma2,stöd),Gt(fastmfi,mfilevel)))
    signal5=And(signal4,Or(mfbypass,Or(Gt(o1,14),Or(Hhv(regner,11),Lt(ma2,rgln1)))))
    signal6=And(signal5,And(Lt(l,Ref(l,1)),Lt(h,Ref(h,1))))
    signal7=And(signal6,Not(stängning1))
    setgvarif(0,41,1)
    setgvarif(2,41,signal7)
    Mult(signal7,10)
    )



    Triggerscripten som tar emot signalerna i global cell 40 och kan användas i varsin orderordermodell kopplad till valfritt annat instrument än index kan se ut så här:

    {Tracker Bull köp}
    innehav_ok:=Le(Portfolio(v),0)
    val:=GetGVar(40)
    signal=And(innehav_ok,Eqv(val,1))
    Mult(signal,5)


    {Tracker Bull exit}
    innehav_ok:=Ge(Portfolio(v),0)
    val:=GetGVar(41)
    signal=And(innehav_ok,Eqv(val,2))
    Mult(signal,10)



    {Tracker Bear köp}
    innehav_ok:=Le(Portfolio(v),0)
    val:=GetGVar(41)
    signal=And(innehav_ok,Eqv(val,2))
    Mult(signal,5)


    {Tracker Bear exit}
    innehav_ok:=Ge(Portfolio(v),0)
    val:=GetGVar(40)
    signal=And(innehav_ok,Eqv(val,1))
    Mult(signal,10)


    Om intresse finns kan vi bygga ihop ordermodellerna så att de kan installeras automatiskt via Hjälp > Autostock Approved


    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Just nu tycker jag nog OMX Tracker som finns som standard i NAT fungerar fint, den har signalerat Long och Short helt ok kopplat till index:

      ...

      Om intresse finns kan vi bygga ihop ordermodellerna så att de kan installeras automatiskt via Hjälp > Autostock Approved


      Jag har nu (tror jag) lyckats installera omx tracker genom att kopiera skripten till sl) OMX tracker long respektive short och de fyra ordermodellerna till va) omx tracker bull/bear köp/exit.

      Jag får dock inga kurvor på indexgrafen dit jag har kopplat sl) skripten. Går det att få en graf så man ser "hur den tänker"?

      Finns det någon jämförelse mellan resultaten för trackern och terminatorn? Passar någon av dem bättre i någon speciell marknadssituation?

      Hur funkar dessa ihop med att låta stoploss mini bevaka positionen?

      phuu. många frågor det där.


      Anders

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Tradern Visa inlägg
        Jag har nu (tror jag) lyckats installera omx tracker genom att kopiera skripten till sl) OMX tracker long respektive short och de fyra ordermodellerna till va) omx tracker bull/bear köp/exit.

        Anders

        Tydligen har jag inte lyckats fullständigt då jag inte ser ordermodellerna under "anpassa automatiskt orderläggning". Hur gör jag för att få dit dem där?

        Dessom hur styr jag hur mycket som ska köpas? Det finns ju inget fält under indata script på basuppgifter för instrument.


        Anders
        Last edited by Tradern; 2011-07-31, 23:14. Anledning: Fler funderingar

        Comment


        • #5
          Gissningsvis är det bara scripten du byggt, och inte ordermodellerna. Dessa skapas under Inställningar > Arbeta med ordermodeller.

          Vi kan gå igenom det i en separat tråd eftersom den frågan kommer upp ofta. Jag såg att jag missat en parameter i Tracker Long-scriptet så det är bra om du kopierar in det igen från inlägget ovan (det är korrigerat nu).

          För att se hur Tracker "tänker" kan man enklast koppla de båda scripten till OMXS30. Det är lite speciellt för signalerna syns inte hela tiden, det ligger ett minutfilter som blockerar de första 4 minuterna i varje 40-minutersperiod på säljsidan och de första 20-minutrarna på köpsidan. Men om man håller ett öga på chartet ser man när staplarna dyker upp så att man ser ungefär hur den vill handla.

          Comment


          • #6
            Tradern, om du vill se hur omx tracker ser ut på grafen kan du ändra sista raden från signal7 till signal6. Kom dock ihåg att ändra tillbaka innan du vill att skriptet ska köpa åt dig

            Comment


            • #7
              Under börstid går det fint att se signalerna utan att ändra i sista raden, men minutfiltret gäller ju under alla omständigheter.

              Comment


              • #8
                Jag förstår inte så mycket av ovanstående. Var kan jag börja om jag vill läsa på?

                Comment


                • #9
                  Vi gör en egen tråd av OMX Tracker där vi tar upp byggandet av ordermodeller etc så att OMX Tracker-scripten som ligger som standard i Nordnet AutoTrader kan analysera index, medan man kanske väljer att automathandla XACT Bull och Bear. Det blir bra "utbildning" för nytillkomna användare och andra som ännu inte köpt NAT.

                  Annars går det att studera lite i manualen och scriptreferensen om man vill veta mer om script och ordermodeller:

                  www.autostock.se/NATmanual

                  www.autostock.se/NATscriptref




                  PS. Självklart får du gärna fråga om konkreta saker så försöker vi svara så bra som möjligt. Manualen utökas hela tiden så där kommer fler förklaringar inom kort, och ev korta YouTube-klipp.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                    Vi gör en egen tråd av OMX Tracker där vi tar upp byggandet av ordermodeller etc så att OMX Tracker-scripten som ligger som standard i Nordnet AutoTrader kan analysera index, medan man kanske väljer att automathandla XACT Bull och Bear. Det blir bra "utbildning" för nytillkomna användare och andra som ännu inte köpt NAT.

                    Annars går det att studera lite i manualen och scriptreferensen om man vill veta mer om script och ordermodeller:

                    www.autostock.se/NATmanual

                    www.autostock.se/NATscriptref




                    PS. Självklart får du gärna fråga om konkreta saker så försöker vi svara så bra som möjligt. Manualen utökas hela tiden så där kommer fler förklaringar inom kort, och ev korta YouTube-klipp.
                    Jag ser fram emot den kommande tråden om tracker (och terminatorn), skriv gärna en beskrivning av funktionen i text i tråden, jag har läst scriptet och förstår i stort men en liten förklaring skulle sitta fint.

                    Jag gillar tracker konceptet och vill gärna använda den som del av framtida strategi, antingen som den är eller som en indikator som vägleder snabbare script, tex. terminatorn eller annat snabbt.

                    Mvh
                    Rikard B

                    Comment


                    • #11
                      Tracker ligger grymt bra till nu efter 9 dagars ras på raken, vilket är ganska otroligt i sig själv. Blankningen gjordes ca kl 13:40 1:a aug på 1070. Det blir 100 punkter vinst i skrivande stund!



                      Nu ligger både Tracker och Terminator-modeller packade för installation i NAT via Hjälp > Autostock Approved.

                      Produktkod: 11080410
                      Lösenord: 99999

                      8 ordermodeller installeras, fyra för Tracker och fyra för Terminator. Det går nu att handla Bull och Bear med signaler som skapas från de vanliga triggerscripten för Tracker och Terminator, anslutna till OMXS30-index resp terminen.

                      I Indata script-fälten har vi nu lagt till fält för att ange insats i kr för Bull och Bear. Dessa läses av antalscripten så man behöver inte ändra något i script, endast fylla i önskat antal i Indata script. Det kan vara olika värden för Bull och Bear dessutom. Starta om NAT så att konfiggen med tillägget laddas ner.
                      Tänk på att det här är betaversioner och vi har inte hunnit provköra skarpt så mycket. Minnesceller 35-43 används av dessa så det är viktigt att man inte använder dessa celler i andra script. Det är också viktigt att man inte har fler kopior av scripten kopplade till olika papper eftersom det då kan bli konflikt med cellvärdena.


                      Analysscripten för Tracker ser ut enligt följande, så dessa måsta man kopiera in manuellt i NAT för att det ska fungera:

                      sl) OMX Tracker Long

                      {Tracker long}
                      { 110804 }
                      opt1:=11 {opt(8,18,2)}
                      opt2:=10 {opt(10,14,2)}
                      o1:=Osc(c,4,20,s)
                      rgln1:=Mov(LinReg(c,35),2,s)
                      stöd:=Mov(c,50,e)
                      ma2:=Mov(c,3,e)
                      slowrsi:=Mov(LinReg(Rsi(22),4),3,e)
                      fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(2),4),6,e)
                      stigmfi:=Lt(HhvBars(fastmfi,2),1)
                      oupp:=Llv(Lt(HhvBars(o1,2),1),2)
                      stängning1:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),16)
                      tidnu:=Frac(DATE())
                      totalt:=Mult(tidnu,1440)
                      rest:=Int(Mod(totalt,40))
                      tidsignalx:=Gt(rest,20)
                      stängning2:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),18)
                      stängning3:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),8)
                      i40(
                      inpådagen=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
                      regupp=Lt(HhvBars(rgln1,2),1)
                      rsistiger=Lt(HhvBars(slowrsi,2),1)
                      mfilevel=If(Hhv(Lt(o1,-18),4),85,72)
                      mfbypass=And(Hhv(Lt(fastmfi,14),3),Hhv(Lt(l,BolBands(20,2.0,l)),3))
                      signal1=And(And(oupp,And(regupp,rsistiger)),Gt(ma2,rgln1))
                      signal2=And(Or(signal1,Hhv(Macd(b),5)),Not(Hhv(Macd(s),6)))
                      signal3=And(And(And(signal2,stigmfi),inpådagen),tidsignalx)
                      signal4=And(signal3,Or(Gt(ma2,stöd),Lt(fastmfi,mfilevel)))
                      signal5=And(signal4,Or(Lt(o1,Sub(0,13)),Or(mfbypass,Or(Hhv(regupp,12),Gt(ma2,rgln1)))))
                      signal6=And(signal5,And(Gt(l,Ref(l,1)),Gt(h,Ref(h,1))))
                      signal7=And(signal6,Not(stängning1))
                      setgvarif(0,40,1)
                      setgvarif(1,40,signal7)
                      Mult(signal7,10)
                      )



                      sl) OMX Tracker short

                      { Tracker short }
                      { 110804 }
                      o1:=Osc(c,5,21,s)
                      opt2:=90 {opt(86,94,2)}
                      rgln1:=Mov(LinReg(c,40),2,e)
                      stöd:=Mov(c,49,e)
                      ma2:=Mov(c,3,e)
                      slowrsi:=Mov(LinReg(Rsi(26),7),5,e)
                      fastmfi:=Mov(LinReg(Mfi(2),4),6,e)
                      oner:=Llv(Lt(LlvBars(o1,2),1),2)
                      fallmfi:=Lt(LlvBars(fastmfi,2),1)
                      stängning1:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),16)
                      tidnu:=Frac(DATE())
                      totalt:=Mult(tidnu,1440)
                      rest:=Int(Mod(totalt,40))
                      tidsignalx:=Gt(rest,4)
                      {Spec short}
                      stängning2:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),14)
                      stängning3:=le(mult(1440,sub(market(c),frac(date()))),12)
                      i40(
                      inpådagen=eqv(int(ref(d,1)),int(d))
                      regner=Lt(LlvBars(rgln1,2),1)
                      rsifaller=Lt(LlvBars(slowrsi,2),1)
                      mfilevel=If(Hhv(Gt(o1,18),5),15,28)
                      mfbypass=And(Hhv(Gt(fastmfi,86),3),Hhv(Gt(h,BolBands(20,2.0,u)),3))
                      signal1=And(And(oner,And(regner,rsifaller)),Lt(ma2,rgln1))
                      signal2=And(Or(signal1,Hhv(Macd(s),5)),Not(Hhv(Macd(b),5)))
                      signal3=And(And(And(signal2,inpådagen),fallmfi),tidsignalx)
                      signal4=And(signal3,Or(Lt(ma2,stöd),Gt(fastmfi,mfilevel)))
                      signal5=And(signal4,Or(mfbypass,Or(Gt(o1,14),Or(Hhv(regner,11),Lt(ma2,rgln1)))))
                      signal6=And(signal5,And(Lt(l,Ref(l,1)),Lt(h,Ref(h,1))))
                      signal7=And(signal6,Not(stängning1))
                      setgvarif(0,41,1)
                      setgvarif(2,41,signal7)
                      Mult(signal7,10)
                      )

                      Comment


                      • #12
                        Som BRB 67 nämner så kan det vara bra med en beskrivning av funktionen i text. När jag jobbar med egna script eller försöker förstå andras så brukar jag alltid skriva en beskrivning för varje rad.

                        R1:=and(x1,x2)
                        {adderar värdena x1 och x2}

                        Tror detta kan vara väldigt bra för nytillkomna och befintliga kunder om ni på Autostock inför detta som en "standard".

                        Comment


                        • #13
                          Det kan vi alltid göra, tanken från början var inte att Tracker skulle dissekeras men nu när den hamnat i rampljuset som bästa strategi just nu kan det ju vara läge.

                          +224 punkter sedan början av juli är ju inte så illa!

                          Comment


                          • #14
                            Grattis till er som kört Tracker de senaste veckorna. Hur påverkas strategin om man kör den på index och genererar signal på annat instrument? Mfi används på ett flertal ställen. Jag satte alla villkor där mfi ingår till sant och körde en backtest.
                            RESULTAT(0.015% courtage)
                            =======

                            Sammansatt med mfi: 151% på 805 trades
                            Sammansatt utan mfi: 119% på 961 trades
                            Omxindex med mfi: 137% på 760 trades
                            Omxindex utan mfi: 168% på 967 trades

                            Hur väl stämmer backtesting av Tracker mot livekörning.

                            Comment


                            • #15
                              Intressant! Vi borde alltså koppla bort MFI om vi kör på index eftersom det ger bättre resultat. Jag har inte provat det själv, men det verkar som att MFI-indikatorn ändå ger något ifrån sig trots att man kör på index.

                              Har inte kört live mer än loggat signalerna senaste tiden. Tracker har legat på hyllan ett par år nu. Men börsen verkar ju vara inne i ett Tracker-vänligt klimat.

                              Klart spännande att se hur det går imorgon, jag har inte fått någon Long-signal från Tracker idag trots upprekylen, men det kan vara så att den behöver mer tid för att tycka att det verkligen är upptrend.

                              Comment

                              Working...
                              X