Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Symphony

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Tvångsköp/tvångssälj

    Hej

    Har bara en liten fråga kring hur man bör gå tillväga om man vill tvinga NAT med Symphony kopplat till terminer att köpa eller sälja?

    Som jag ser det finns det två vägar:

    Väg 1 (den långa vägen)
    Först går man in och bockar av Symphony från de kopplade terminerna.
    Sedan säljer/köper man manuellt de terminer som finns för att hamna på noll.
    Därefter kopplar man på Symphony på aktuell termin igen

    Väg 2 (den korta vägen)
    Man struntar i att koppla på/av Symphony utan går helt enkelt in och genomför köp/sälj ändå.

    Min fråga till er är om det finns någon risk med att använda sig av väg 2?

    Som jag ser det borde det inte spela någon roll eftersom varje signal i Symphony är att betrakta som full, dvs den återspeglar det totala innehavet hela tiden. Om t.ex. Symphony signalerar 75% long och du har begränsat den till 10 terminer så kommer du att sitta med 7 eller 8 terminer även om du låg inne med minus 5 terminer precis innan. Stämmer min logik?

    Comment


    • #92
      Väg1 och väg 2 fungerar. Du ska inte använda väg 1 eller väg 2 nära signal. Signalen varar i 4 minuter och då kommer modellen att åter handla till målantal. Det enklaste sättet är nog att blockera automatisk orderläggning under den tid du vill hålla egen position. Klicka på den brandgula ikonen längst ner och välj stoppa automatisk orderläggning. Glöm inte koppla på när så önskar.

      Vid nästa signal letar modellen målantal oberoende av tidigare innehav. Din logik stämmer.

      Comment


      • #93
        Ursprungligen postat av Henric
        Generellt ja. Det finns dock de som handlar manuellt i bland för återgå till en strategis position. Lyckas man med detta i längden är det bara positivt. Vi kan emellertid inte ge några råd i detta hänseende.
        Om man köper en strategi så är det ju på grund av den strategins backtracking resultat. Vill man även handla manuellt bör man göra detta på ett separat konto. Sedan kan man lätt jämföra om man själv är en bättre handlare än strategin.
        mvh
        Bertil

        PS. Jag kör mina egna strategier parallellt på två konton. På det ena kontot tillåter jag mig att även gå in och handla manuellt. Då jag går in och handlar manuellt blir det nästan alltid sämre.
        Last edited by Bertil; 2013-04-17, 18:53.

        Comment


        • #94
          Jo, så är det nog. Jag tänkte mer som en användning av grundsignal för egen handel och speciella situationer, tex fedbesked, etc. Denna tråd har inte med detta att göra. Öppna gärna en ny tråd för allmänna diskussioner.

          Comment


          • #95
            Hmm
            Ingen signal på länge nu från Symphony. Stämmer det?
            När var senaste signalen?

            Comment


            • #96
              Nu kom det precis en signal. :-)
              Men den förra kom 24/4. Stämmer det?

              Comment


              • #97
                Stämmer. Ovanligt länge.

                Comment


                • #98
                  Ursprungligen postat av andros45 Visa inlägg
                  Nu kom det precis en signal. :-)
                  Men den förra kom 24/4. Stämmer det?
                  Kom det signal idag? Symphony eller Symphony Light?

                  Comment


                  • #99
                    Det var Symphony som signalerade. Light låg i exit. Vi har gjort en liten ändring i Light som gör att det kan bli lite fler positioner.

                    Comment


                    • Men Light har fortfarande bara två underliggande strategier jämfört med Symphonys fyra eller?

                      Comment


                      • Den använder i huvudsak två algoritmer, samt några extra villkor och triggers.

                        Comment


                        • Hej igen!
                          Har en liten fråga till om Symphony. Det går ju att välja på att antingen sätta ett absolut maxbelopp som roboten får handla för eller en procentsats av depåsaldot. Om man väljer en procentsats - hur ska man tänka då?

                          Vi säger att man har 100.000 kr på ett konto. Kan man då sätta 100% som roboten får handa för eller ska man ta höjd för eventuella tillfälliga nedgångar och sätta t.ex. 80%? Hur resonerar ni på Autostock kring detta?

                          Comment


                          • Tanken med procentuellt depåvärde som insats är mest till för att möjliggöra någon form av automatisk återinvestering. Eftersom många kör flera robotar på samma konto (men med olika instrument) så uppstår direkt kravet på varje robot att kunna beräkna depåvärdet oberoende av eventuella positioner som andra robotar har just för tillfället.

                            Därför beräknas värdet enligt:

                            trading Power + aktuellt värde öppna positioner - utnyttjad kredit


                            På så vis får vi fram värdet i "riktiga" pengar oavsett öppna positioner och utnyttjad kredit. Detta belopp används därefter av varje robot:

                            Robot A: -30% handlar alltså för 30% av depåvärdet vid signal
                            Robot B: -40% handlar för 40% av depåvärdet

                            Lägger man ihop dessa till 70% kan alltså båda robotarna "få plats" i depån samtidigt.

                            Det viktiga att tänka på är att inte sätta för höga procentvärden så att summan blir 100% eller högre, vi rekommenderar inte att man går över 80% totalt. En viktig aspekt är att utväxlade instrument har någon for av säkerhetskrav hos Nordnet, och handlar man tex minifutures med högre utväxling kan det mycket väl vara så at Nordnets ordervalideringssystem spärrar order som kommer för nära 100% av depåvärdet. I det fallet är det bäst att ta kontakt med Nordnets kundtjänst och ta reda på exakt vad säkerhetskravet är för det aktuella instrumentet.


                            Comment


                            • Tack för ett mycket bra svar! Jag har några bekanta som är på ingång och ska köra en VPS med Symphony (minisar) och vill gärna ha lite mer kött på benen när jag hjälper de att komma igång.

                              Nu vet jag hur jag ska tänka.



                              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Tanken med procentuellt depåvärde som insats är mest till för att möjliggöra någon form av automatisk återinvestering. Eftersom många kör flera robotar på samma konto (men med olika instrument) så uppstår direkt kravet på varje robot att kunna beräkna depåvärdet oberoende av eventuella positioner som andra robotar har just för tillfället.

                              Därför beräknas värdet enligt:

                              trading Power + aktuellt värde öppna positioner - utnyttjad kredit


                              På så vis får vi fram värdet i "riktiga" pengar oavsett öppna positioner och utnyttjad kredit. Detta belopp används därefter av varje robot:

                              Robot A: -30% handlar alltså för 30% av depåvärdet vid signal
                              Robot B: -40% handlar för 40% av depåvärdet

                              Lägger man ihop dessa till 70% kan alltså båda robotarna "få plats" i depån samtidigt.

                              Det viktiga att tänka på är att inte sätta för höga procentvärden så att summan blir 100% eller högre, vi rekommenderar inte att man går över 80% totalt. En viktig aspekt är att utväxlade instrument har någon for av säkerhetskrav hos Nordnet, och handlar man tex minifutures med högre utväxling kan det mycket väl vara så at Nordnets ordervalideringssystem spärrar order som kommer för nära 100% av depåvärdet. I det fallet är det bäst att ta kontakt med Nordnets kundtjänst och ta reda på exakt vad säkerhetskravet är för det aktuella instrumentet.


                              Comment


                              • Procent till punkter

                                Redovisningen för Symphony termin är ju föredömlig vad gäller avkastning per månad i procent. Skulle vara intressant att veta avkastningen uttryckt i punkter. Eftersom Symphony har olika handelsvolym så får man uttrycka det i medelpunkter per månad. Finns det någon enkel formel?
                                På min depå då jag går ut varje dag så står ju depåökningen i procent och jag vet ju också hur många punkter som jag gjort i vinst/förlust. Jag brukar grovt räkna med att 10 punkter är 7%.
                                Men enligt Autostocks beräkningsmodell så skall man ju räkna med hela det underliggande värdet dvs 10 punkter är 0.7%

                                Symphonys värdeökning under april, maj och juni på 3.5 % skulle då motsvara 50 punkter som blir 0.8 nettopunkter per dag. Är det rätt uträknat?
                                undrar
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2013-07-16, 20:30.

                                Comment

                                Working...
                                X