Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Att scripten "exit long" och "exit short" inte ritar signalerna i diagrammen, kan det ha att göra med att dessa saknar raden "draw(triglevel,x,x)"?

Comment

Jo, men det ska finnas andra script nu som heter 120228 i namnet. Det är dessa som gäller i ordermodellerna nu.

Ritning av flaggor från exit-scripten sker bara när du har ett innehav.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Jo, men det ska finnas andra script nu som heter 120228 i namnet. Det är dessa som gäller i ordermodellerna nu.

Ritning av flaggor från exit-scripten sker bara när du har ett innehav.

Kan man inaktivera detta på något vis? Att de bara ritar om man har innehav, menar jag? Sätta en klammer runt något uttryck eller så. För jag vill kunna se hur scriptet agerar innan jag kör skarpt.

Angående de nya scripten har jag uppdaterat men de gamla är fortfarande kopplade. Skall jag avaktivera dem och sedan aktivera igen?

Comment

Vi ville hålla nere antalet trades och bara utnyttja de första svängningarna under en dag. Senare kan vad som helst hända, men det går ju att modifiera lite om man vill låta den handla hela dagen. Koppla förbi villkoret "datum_ok" så handlar den hela tiden.
          Rikard förstår dig rätt att det räcker med att sätta 1 på datum_ok för att låta Raptor handla hela tiden

Comment

Syfte - kommentering av script?

Hej,

Vad är syftet med de här radena i long skriptet (respektive motsvarande i short)?

överexponerad_short:=lt(portfolio(v),scrpar(23))

Jag tolkar:
            Variabel = innehav < blank antal
            T.ex. om inget innehav (0). blankantal (-3)
            då blir överexponerad_short = falskt?

buy4=and(and(or(överexponerad_short,and(buy3,ej_idag)),öppet),orderdelay_ok)

Vore det inte bra om vissa rader/varje rad hade en kommentarrad, med kort syfte för öppna script?

Comment

Nej, nu har jag kopplat av scripten, uppdaterat ordermodellena och kopplat på scripten igen, men scripten har fortfarande datumet 120227.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                Nej, nu har jag kopplat av scripten, uppdaterat ordermodellena och kopplat på scripten igen, men scripten har fortfarande datumet 120227.
                Hej, vilket av skripten menar du. Du kanske tittar efter fel skript typ. Detta är vad jag ser i skriptlistan relaterat Raptor.

Jag ser två stycken script med 120228 på slutet.

va) Raptor blankantal 120228
                va) Raptor köpantal 120228

Sedan finns det fyra sl) script

sl) OMX Raptor exit long
                sl) OMX Raptor exit short
                sl) OMX Raptor long
                sl) OMX Raptor short

Comment

LillWicke,

Triggerscripten sl) är fortfarande daterade 120227. Tex Raptor long.

Comment

Hej, Jimmy
                    Jag menar sl-scripten eftersom det var dessa jag ställde frågor till Rickard om högre upp i tråden, och fick till svar att det är 120228-scripten som gäller nu.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                      Jag har fortfarande datummärkning 120227 i scripten trots att jag nyligen gjorde en uppdatering.
                      Ah, jag har tolkat att man pratar om va) skripten med nytt datum.

Innuti sl) skripten jag har och som finns i manualen står det {120227}

Comment

Triggerscripten har fortfarande datum 120227, och jag var tvungen att ändra datum i namnen på antalscripten för att de ska skapas (som fick 120228 eftersom vi redan använt 120227). I nuläget är det bara triggerscript som ersätts vid uppdatering av standardmodeller, enda sättet att uppdatera alla andra script är att byta namn på dem.

Vi hann inte lägga dit kommentarer till allt idag, men det kan vi absolut göra. Tex ang feedback-loopen som känner om man tex hamnat för kraftigt exponerad och ser till att korrigera innehavet så att det "ryms" inom det antal kontrakt med specificerat.

överexponerad_short:=lt(portfolio(v),scrpar(23))

blir tex sant om innehavet blir mer negativt än det antal man angivit i fält 23. Om man valt tex -5 kontrakt och det helt plötsligt skulle finnas -7 kontrakt på depån triggar Longscriptet en köporder. Antalscriptet har motsvarande logik för att känna att man ska köpa 2 kontrakt för att hamna på -5. Det omvända gäller för Short-scriptet.

Det är en säkerhetsfunktion om man skulle råka ut för att Nordnet accepterar ingående ordrar men inte rapporterar tillbaka avslut och innehav. Så snart depån är uppdaterad igen kan scripten rätta till ev överskott.

Comment

Ursprungligen postat av mikbob Visa inlägg
                          LillWicke,

Triggerscripten sl) är fortfarande daterade 120227. Tex Raptor long.
                          Ok, tack, då kommer det fortfarande vara problem med att exit-scripten inte ritar sina triggerpunkter i diagramen i morgon.
                          Om det inte går att åstakomma någon kvickfix av något slag. Något förslag?

Comment

Hej Rikard,

Om man av någon anledning handlar terminer utöver dessa på befintligt konto bör man avvaktivera "överexponerad_short" med andra ord.

Sen var det det den här newbie frågan:
                            Rikard förstår dig rätt att det räcker med att sätta 1 på datum_ok för att låta Raptor handla hela tiden
                            Har jag fattat allt galet?

Comment

Scripten läser fälten 22 och 23 för Raptor, så om man handlar terminer i större antal än de angivna i 22 och 23 och samtidigt har Raptor-modellerna kopplade så kommer de försöka "rätta till" positionen.

"datum_ok" kan man ersätta med 1 så blir det alltid sant.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                                Scripten läser fälten 22 och 23 för Raptor, så om man handlar terminer i större antal än de angivna i 22 och 23 och samtidigt har Raptor-modellerna kopplade så kommer de försöka "rätta till" positionen.

"datum_ok" kan man ersätta med 1 så blir det alltid sant.

Då är det 2 eller fler två depåer som gäller om man skall köra fler strategier samtidigt antar jag (om man vill ha accountsafety delen med)

Mvh
                                Rikard Bengtsson

Comment

Working...
                                X