Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Redovisning av strategier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Håller inte riktigt med. Sharpkvoten utvecklades för att jämföra likvärdiga investeringar, tex svenska aktiefonder. De har samma hävstång. Det finns två sidor av samma mynt. Ska man göra en generell bedömning eller jämföra likvärdiga investeringar(samma hävstång och marknad) ska den riskfria räntan användas. Eftersom att olika hävstång inte kan klassas som likvärdiga investeringar ska den riskfria räntan inte vara med. Det är ju en jämförelse. Exakt samma strategi med en högre hävstång ger en högre positiv sharpkvot och sämre negativ sharpkvot. Utan ränta blir det en form av information ratio.
    Last edited by Henric; 2013-06-24, 17:49. Anledning: xxx

    Comment


    • #32
      Här är två utmärkta länkar om Sharpe Ratio för den som vill ha en bättre förståelse.

      http://www.investopedia.com/articles...arpe_ratio.asp
      och
      http://www.stanford.edu/~wfsharpe/art/sr/sr.htm

      Den senare artikeln från 1994 av William Sharpe, där han utvecklar ytterligare om Sharpe Ratio, bl.a att Sharpe Ratio är oberoende av skalan, dvs olika utväxling. Läs delen om "Scale Independence"

      "Summary" är också läsvärd.

      Sharpe Ratio och Sortino Ratio är i mitt kalkylark är bara vägledande. De ska vara positiva. Inga andra nyckeltal är beroende av Sharpe eller Sortino. Kvoten dem emellan är konstant för alla värden på den riskfria räntan.
      Jag lägger den riskfria räntan som en global variabel på första sidan. Det är fritt fram att testa olika värden.
      Last edited by petersi; 2013-06-24, 22:10.

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
        Här är två utmärkta länkar om Sharpe Ratio för den som vill ha en bättre förståelse.

        http://www.investopedia.com/articles...arpe_ratio.asp
        och
        http://www.stanford.edu/~wfsharpe/art/sr/sr.htm

        Den senare artikeln från 1994 av William Sharpe, där han utvecklar ytterligare om Sharpe Ratio, bl.a att Sharpe Ratio är oberoende av skalan, dvs olika utväxling. Läs delen om "Scale Independence"

        "Summary" är också läsvärd.

        Sharpe Ratio och Sortino Ratio är i mitt kalkylark är bara vägledande. De ska vara positiva. Inga andra nyckeltal är beroende av Sharpe eller Sortino. Kvoten dem emellan är konstant för alla värden på den riskfria räntan.
        Jag lägger den riskfria räntan som en global variabel på första sidan. Det är fritt fram att testa olika värden.
        Eftersom att räntan kan sättas till valfritt värde kan olika syften uppnås. Dessutom är kvoten mellan Sharpe/Sortino konstant. Vill bara påpeka att om den riskfria räntan används är inte sharpkvoten oberoende av utväxling. Den genomsnittliga avkastningen minskas med räntan, men inte standardavvikelsen. Beroende på räntenivå och standardavvikelse kan skillnaden mellan olika utväxlingar variera. Detta borde dock kompenseras av att många hävstångsprodukter har en ränta inbakad. Jag ska nog sluta argumentera. För de flesta kanske detta inte har någon betydelse och att mina inlägg bara förvirrar.

        Comment


        • #34
          Du har helt rätt Henric, den riskfria räntan är en del av beräkningen av Sharpe, men kan i detta fall sättas till noll.
          Det gör kanske att vi får en jämförelse som inte beror lika mycket av den använda hävstången.

          Har du kollat att indata och övriga beräkningar är riktiga?

          Comment


          • #35
            Jag tog en snabb titt och det verkar vara sjyst. Några saker som nog inte behöver ändras.
            1. Sharpe och Sortino är scaling per månad. Kan multipliceras med rot(12) för att få årskvoten (dock samma relation mellan de båda).
            2. 37 perioder, vilket fungerar då kvoterna inte är periodberoende.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
              Jag tog en snabb titt och det verkar vara sjyst. Några saker som nog inte behöver ändras.
              1. Sharpe och Sortino är scaling per månad. Kan multipliceras med rot(12) för att få årskvoten (dock samma relation mellan de båda).
              2. 37 perioder, vilket fungerar då kvoterna inte är periodberoende.
              Tack Henric,

              1. Sharpe kan ju beräknas på vilken tidsperiod som helst och behöver inte annualiseras. I det här fallet så är den beräknad på en månads avkastningarna över 36,12 och 6 månader.
              2. Den är redan rättad i senaste versionen som kommer ut så snart jag fått tillräcklig feedback från strategileverantörerna.
              Last edited by petersi; 2013-06-27, 23:37. Anledning: typo

              Comment


              • #37
                Hej

                Här är utvärderingsexcelarket med uppdatering för Juni

                Mvh
                Peter
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
                  Hej

                  Här är utvärderingsexcelarket med uppdatering för Juni

                  Mvh
                  Peter
                  Tackar o bockar

                  Comment


                  • #39
                    Tackar Petersi för en riktigt imponerande utvärdering.
                    Nu när jag skriver in nya värden upptäcker jag att det gröna fältet inte flyttas med ner/fyller på. Gör jag något fel eller ska det vara så?
                    Har du nån ny uppdatering du vill dela med dig?

                    Mvh Alf

                    Comment


                    • #40
                      Det är nog riktigt att det gröna fältet inte flyttar sig automatiskt..

                      Jag la till det för att visa att det bara är en del av historiken som är live-handel.

                      Du får uppdatera det manuellt

                      Comment

                      Working...
                      X