Vanligtvis är det Bertil som startar helgdiskussionen. Denna gång tänkte jag starta. Vilken långsiktig avkastning/risk kan jag förvänta mig och vad är realistisk? Det har varit diskussioner om avkastning här på forumet. Många har höga krav när de bygger strategier, vilket är helt ok. Många letar efter en strategi som dubblar varje år utan några märkbara förluster. Det är mycket få som med dokumenterade affärer klarat av detta år efter år, automatiskt eller diskretionärt. Resultat från 20 av världens bästa CTA-fonder (Keith Fitschen).
2005-2010
Medelavkastning 28%/år
Högsta drawdown medel -24%
17 av 20 gick ett helt år utan vinst
Generellt de fonder med högsta 5års avkastningen tog större risk
Det är ett maraton och inte ett sprintlopp. De som försöker bygga den optimala strategin gör nog bäst i att sänka kraven lite, acceptera lite förluster, släppa taget om de senaste affärerna och inte jämföra med det som är hett just nu. Samtidigt får man inte ge upp strävan att hitta en perfekt setup. Vilken drawdown klarar jag, 5, 10, 15, 20, 30%? Det är enkelt att bestämma på förhand, men vad klarar jag i verkligheten. Gärna kommentarer och diskussion.
2005-2010
Medelavkastning 28%/år
Högsta drawdown medel -24%
17 av 20 gick ett helt år utan vinst
Generellt de fonder med högsta 5års avkastningen tog större risk
Det är ett maraton och inte ett sprintlopp. De som försöker bygga den optimala strategin gör nog bäst i att sänka kraven lite, acceptera lite förluster, släppa taget om de senaste affärerna och inte jämföra med det som är hett just nu. Samtidigt får man inte ge upp strävan att hitta en perfekt setup. Vilken drawdown klarar jag, 5, 10, 15, 20, 30%? Det är enkelt att bestämma på förhand, men vad klarar jag i verkligheten. Gärna kommentarer och diskussion.
Comment