Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avkastning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Avkastning

Vanligtvis är det Bertil som startar helgdiskussionen. Denna gång tänkte jag starta. Vilken långsiktig avkastning/risk kan jag förvänta mig och vad är realistisk? Det har varit diskussioner om avkastning här på forumet. Många har höga krav när de bygger strategier, vilket är helt ok. Många letar efter en strategi som dubblar varje år utan några märkbara förluster. Det är mycket få som med dokumenterade affärer klarat av detta år efter år, automatiskt eller diskretionärt. Resultat från 20 av världens bästa CTA-fonder (Keith Fitschen).

2005-2010
    Medelavkastning 28%/år
    Högsta drawdown medel -24%
    17 av 20 gick ett helt år utan vinst
    Generellt de fonder med högsta 5års avkastningen tog större risk

Det är ett maraton och inte ett sprintlopp. De som försöker bygga den optimala strategin gör nog bäst i att sänka kraven lite, acceptera lite förluster, släppa taget om de senaste affärerna och inte jämföra med det som är hett just nu. Samtidigt får man inte ge upp strävan att hitta en perfekt setup. Vilken drawdown klarar jag, 5, 10, 15, 20, 30%? Det är enkelt att bestämma på förhand, men vad klarar jag i verkligheten. Gärna kommentarer och diskussion.

Avkastningskravet beror ju på om man vill bygga upp ett kapital eller om man vill förvalta det. Är man i uppbyggnadsfasen är man mer riskvillig och söker större vinst men löper samtidigt risk för större förlust. Har man stort kapital är man rädd om det och önskar bara slå index på ett säkert/smart sätt.

Sedan finns det väl på forumet en del hobbyprogrammerare där tricket är att skapa smarta algoritmer som ger avkastning. Där kanske elegansen i algoritmen är lika viktig som avkastningen.

Som svar på Henrics fråga ovan så är jag ju i uppbyggnadsfasen och har som målsättning att i snitt avkasta 2 punkter om dagen på terminshandel (fast jag lyckas inte alltid med det.)
    Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

En av Sveriges bästa investerare är László Szombatfalvy se http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A1...3_Szombatfalvy
      "De stora ekonomiska framgångarna kan hänföras till hans egenutvecklade sätt att värdera bolag och bedöma risk på börsen, vilket efter hand rönte mycken beundran.[4] I boken Världens 99 bästa investerare (2013), skriven av Magnus Angenfelt, en före detta aktieanalytiker och medgrundare av hedgefonden Manticore, rankas László Szombatfalvy som bäst i Sverige och tredje bäst i världen, med en avkastning på över 30 procent per år under 46 år (en investering på $1 har växt till $174 339)"

Han började på 60-talet med att låna 6000 kr som han investerade och förlorade. Sedan gav han sig den på att lista ut hur en bra investering skulle vara, och lyckades med detta.

Jag uppfattar det som det var envisheten att göra bra investeringsanalys som gav framgången. På samma sätt är ju många här på forumet väldigt envisa med att försöka knäcka mönster i den tekniska analysen för att försöka nå framgång.

Om facit redan funnits skulle många ha använt det, men så lätt är det inte. Därför är möjligheten att göra egen analys och backtrada den i analysbänken en möjlighet och sporre.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

Comment

Apropå 6000 kr på 60-talet så var det min totala förmögenhet som tonåring i slutet av 60-talet. Jag satsade dem hos bankirfirman Thenberg och Kinde för bra ränta i början av 70-talet. Aktier började jag inte handla med förrän i början av 80-talet. Fast den första aktievinsten realiserade jag och köpte min första TV och VHS-bandspelare.
        Med vänlig hälsning
        Bertil

Edit: fast jag började så tidigt har jag inte blivit rik för det.
        Last edited by Bertil; 2013-11-16, 13:03.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
          ...Det är ett maraton och inte ett sprintlopp... Gärna kommentarer och diskussion.
          Om man tar analogin med friidrottsvärlden så krävs helt andra egenskaper hos sprintern än hos maratonlöparen. Muskeluppbyggnaden, träningen, vikten mm är helt olika. Det är inte många egenskaper som passar för båda dessa grenar. Det som överensstämmer är träningsvilja, envishet och vinnarinstinkt.
          Om vi går tillbaks till investeringsfilosofi/scriptning i NAT så får man ju använda olika verktyg beroende på investeringshorisont. För att prediktera händelser långt fram får man ju se långt bakåt, men för att gissa den närmaste framtiden måste man studera vad som precis har hänt.

I en annan tråd tog jag analogin med att förutspå vädret. En jollekappseglare måste förutspå vindförändringar på kanske 30 meter när, genom att läsa av krusningar i vågorna, indikeringsmätaren i masttoppen, hur konkurrenterna går mm.
          Personer som tävlar i jordenruntsegling måste metereologiskt förutspå var stiltjebälten och stormområden befinner sig och dra nytta av detta.

Befinner man sig på samma plats och skall förutsäga det framtida vädret så kan man alltid prediktera att till hösten blir det blåsigt som följs av en kall vinter medan det blir varmare till våren för att bli mest varmt till sommaren.

Har man en lång investeringshorisont med god historik bakåt så liknar denna ju predikteringar om årstidernas väderlek eller maratonloppet. Och visst, denna kanske ger mest utdelning i det långa loppet, men är inte intressant för sprintern/jolleseglaren.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

Jag vet att du fokuserar på kortsiktiga strategier. Dock ska sägas att många hävdar att kortsiktiga rörelser är mer stokastiska än lite längre, undantag mycket kortsiktiga?

Jag syftade inte på tidsramar, utan förväntningar på avkastning och risk. Det räcker inte med ett bra sprintlopp. Du måste placera dig bra i många tävlingar.
            Last edited by Henric; 2013-11-17, 13:19.

Comment

Denna tråd har hitintills 91 visningar men bara jag har svarat Henric.Kom igen nu! Hur resonerar ni andra?
              Mvh
              Bertil

Comment

Sitter fortfarande och skriptar och har inte kommit igång med någon automatisk handel ännu. Målet är minst 10% avkastning varje år. När portföljen växer differentierar man sig med olika strategier.

Sedan ska det vara kul också, läsa böcker, programmera och klura. Så det gäller att inte bränna ut sig och "skynda långsamt".

Comment

avkastning

Min avkastningskrav är i faktiska pengar, när jag började som daytrader var det som alternativ till att jobba. Jag resonerade att en vanligt lön var 30 tkr alltså 1500 kr per dag samt att man skulle inte få någon pension så man behövde 150 kr per dag till samt 150 kr för omkostnaderna, totalt 1800 kr per dag. Sen dess har kostnad för lokal mm tillkommit så man måste tjäna 2200 kr om dagen, all avkastning utöver det är bonus. Sen räknar jag lite annorlunda istället för avkastning på totalkapital så räknar jag avkastning på ledig kapital (ALK). Ledig kapital (LK) har jag definerat som aktieportföljen plus alla medel på bankkonto. Köp av lägenhet mm minskar LK. Målet med strategin var att ha så får ner-dagar som möjligt då det inte finns många jobb som man kommer hem från med mindre pengar än man började dagen med. Jag har snittat runt 50% ALK per år sen dess. Men avkastning på totalkapital sjunker år för år. Autotrader har jag précis börjat med och målet där är att öka stabiliteten i avkastningen ytterligare.

Comment

Hej kellogs100!
                    Då du definierar dig som daytrader betyder det att du inte äger några instrument över natten eller swingtradar du eller både och? Köper och blankar du aktier och eller även derivat/terminer?
                    mvh
                    Bertil

Comment

Jag handlar inte optioner eller terminer alls och 80% av min handel är daytrading de andra 20% är intramarket USA/sverige, Sverige/kanada. Jag båda köper och blanka aktier.
                      Jag har overnight positioner ibland, men inte speciellt stora. De gånger jag har O/N så är det oftast positioner som är tagen i USA på deras stängning som behålls tills nästa dag.

Comment

Jag har ytterligare en fråga till dig kellogs100. Finns de verktyg som du använder dig av vid manuell handel även i NAT? Saknar du något i NAT för att helt kunna automatisera din handel?
                        mvh
                        Bertil

Comment

Allt är manuellt, NAT kan inte användas som den är utformad för att ersätter min egen handel. Jag skulle behöver kunna handlar t.ex. spreader, alltså köpa en aktier sälja en annan med 10 kr emellan sen enkelt ställa om till, NAT skulle behöver kunna kopplas till fler mäklare än bara Nordnet, räknar på korrelationer samt handlar förhållande mellan olika aktier mm. Jag är för dålig på programeringen i dagsläge för att utnyttja programmet till sitt fullo men även om jag kunde skulle den inte ersätter utan komplitera min egen handel. Jag jobba på min programerings kunskaper....

Comment

Working...
                          X