Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Återinvestera terminskontrakt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

En finess är ju att jag bara handlar hela kontrakt då jag har med INT.

I den simulering som jag redogör för i Trading-filosofitråden simulerar jag ju med utgångsdepåvärdet 240000:-
    Dag 1 handlar jag då med 18 kontrakt.(Blir i simuleringen 1800 st á 1382.50 Kr som motsvarar 2488500 kr men detta är OK då jag räknat ut att säkerhetskravet är lägre än 240000). Men det blir lite förlust så dag 2 handlas med 17 kontrakt som ger lite vinst så att jag dag 3 kan handla med 18 kontrakt igen osv. Efter drygt 1 år handlar simuleringen med 253 kontrakt (blir ju 506 kontrakt då man vänder position). Detta kan man ju aldrig göra på första handelsnivån i verkligheten. Därför har jag lagt in en begränsning på max antal terminer som kan handlas i mitt va) script. Ovan är den disablad, står värdet 25000, men om man anser att maxantalet kontrakt som skall handlas är 25 kan man istället skriva in det värdet i va) scriptet. Allt för att simuleringen skall bli så verklighetstrogen som möjligt.

mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2015-09-08, 17:31.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Henric,
      Jag använder ju följande antalscript för återinvestering av terminer:

slutantal1=Mult(MN(Int(Mult(Div(cash(n),mult(c,8.57)),0.9)),2500),100)

Vore intressant om du kunde sätta depåvärdet till 100000 och köra ovanstående antalscript och jämföra drawdown och vinst med din variant då du handlar 99.5% av depån mot index.

mvh
      Bertil
      Edit: Körning utan orderskurar från 2003-01-01

Jag ville få tillbaka de exakta sl) scripten och laddade ner Legato igen. Tyvärr kunde jag inte hitta den exakta kombinationen av handelstider, etc för att återskapa drawdown på 5%. Den blir ca 20%, vilket bekräftar tidigare körningar +/- parametervärde för pred_tot. Ditt script fungerar inte då du vänder med absolut antal, vilket inte är lämpligt för en strategi som kan ligga i positon länge. Den klarar en hävstång upp till ca 8xeget kapital utan att gå bust. Avkastningen blir ungefär lika stor som USA:s budgetunderskott och det blir bara en lek med siffor, samt att market impact skulle bli enorm. Däremot en bra stresstest för lägre häv. Jag upptäckte en sak. När jag körde en kort period blev drawdown 94%. Vid körning av hela tidsserien inklusive tidigare period blev drawdown 37%. Detta är något jag inte förstår och kanske förklarar att jag tidigare bara fick 5% utan hävstång?
      Last edited by Henric; 2015-09-08, 20:19.

Comment

Det var lite svårare än jag trodde att justera antal vid varje handelstillfälle.

Man får räkna baklänges så att man får det ursprungliga depåvärdet och sedan addera vinst/förlust. Så här ser va) scriptet ut

i1(
        köpantal1=Mult(Int(Mult(Div(cash(n),mult(c,8.57)),0.9)),100)
        antal01=abs(portfolio(v))
        del1=mult(lasttrade(b,p),8.57)
        del2=div(div(antal01,100),0.9)
        del3=mult(del1,del2)
        del4=mult(lasttrade(s,p),8.57)
        del5=div(div(antal01,100),0.9)
        del6=mult(del4,del5)
        ursprung=if(Gt(portfolio(v),0),del3,del6)
        vinst=mult(if(Gt(portfolio(v),0),Sub(c,lasttrade(b,p)),Sub(lasttrade(s,p),c)),antal01)
        köpantalx=Mult(MN(Int(Mult(Div(add(ursprung,vinst),mult(c,8.57)),0.9)),2500),100)
        köpantal2=Int(Add(köpantalx,antal01))
        köpantal3=If(Eqv(Portfolio(v),0),köpantal1,köpantal2)
        köpantal3
        )

Max Result Drawdown 45.9874 %
        Sharpekvot 0.4644 (månadsresultat) (pre 1994 0.4644)
        -0.7799 (årsomräknat) (pre 1994 -0.7799)
        Effektivt Resultat: 6226.2090% - Slutsaldo kontot: 6326209.00

Avkastning 6226209.00 kr 0.90% på 81 affärer under 5464:57:00 tim
        Av dessa blankat 16 st med avkastning 169319.00 kr 0.18%
        Innehav 40 st med vinst 10822061.00 kr 3.13%
        Innehav 25 st med förlust -4765171.00 kr -1.85%
        Blankning 9 st med vinst 561424.00 kr 0.85%
        Blankning 7 st med förlust -392105.00 kr -1.54%

Resultatet blev sämre än då man bara vänder antalet eftersom antalet fick minskas lite ibland.
        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2015-09-09, 01:24.

Comment

Varför göra det så komplicerat när det är ett instrument. Portföljen är ju lika med cash(t) + värde av nuvarande innehav. Beräkna antal inklusive hävstång. Sedan är det bara att skillnaden mellan målantal och innehav, beräkning beroende på lång eller blankning. Då slipper du massa dubbelscript, etc.
          Inga invändningar då det fungerar för dig och du är nöjd.

Det är inte lämpligt eller praktiskt att köra en sådan strategi med max hävstång. Den kommer att gå bust förr eller senare eller så kommer det att krävas åtskilliga dagliga justeringar för att undvika tvångsförsäljning. Vi har hamnat på lite sidostigar. Tråden handlar om att utveckla Legato och inte hur hårt man kan köra den innan bust. Det är bäst att analysera en strategi utan hävstång. Sedan kan man lägga på efter vad strategin tål efter riskaptit.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Varför göra det så komplicerat när det är ett instrument. Portföljen är ju lika med cash(t) + värde av nuvarande innehav. Beräkna antal inklusive hävstång. Sedan är det bara att skillnaden mellan målantal och innehav, beräkning beroende på lång eller blankning. Då slipper du massa dubbelscript, etc.
            Inga invändningar då det fungerar för dig och du är nöjd.

Det är inte lämpligt eller praktiskt att köra en sådan strategi med max hävstång. Den kommer att gå bust förr eller senare eller så kommer det att krävas åtskilliga dagliga justeringar för att undvika tvångsförsäljning. Vi har hamnat på lite sidostigar. Tråden handlar om att utveckla Legato och inte hur hårt man kan köra den innan bust. Det är bäst att analysera en strategi utan hävstång. Sedan kan man lägga på efter vad strategin tål efter riskaptit.
            Depåvärdet används för att täcka säkerhetskravet och är inte alls lika med portföljvärdet. Man måste göra så här. Det är lätt att välja en faktor större än 8.57 om man inte vill handla för hela depån.
            mvh
            Bertil

Comment

jo, men det räcker att veta portföljvärdet. Sedan välja hävstång(inkl. någon marginal). Som sagt. Funkar det för dig är det bra.

Comment

jo, men det räcker att veta portföljvärdet. Sedan välja hävstång(inkl. någon marginal). Som sagt. Funkar det för dig är det bra.
                Man kan naturligtvis göra på olika sätt. Min målsättning är ju att göra på ett sätt som fungerar om man handlar terminer skarpt och som hanterar Nordnets säkerhetskrav. Det enda som skiljer simulering och skarp handel är ju en faktor 100 som ligger inbyggt då man handlar 1 kontrakt skarpt men som måste tas med explicit då man simulerar.

Henric hur simulerar du då du vill handla terminen maximalt upp till Nordnets säkerhetskrav?
                Om du gör en sådan simulering med återinvestering så kan vi ju jämföra vinst och drawdown.
                Legato från 2012-01-01 till 2015-08-04 (sista gången vi fick exit). Ursprungsdepå 100000 kr inget courtage, handel mot senast betalt.
                Första avslutet är blankning med 1000 enheter (10 kontrakt). Anta för enkelhets skull att säkerhetskravet är 10% av portföljvärdet. Använd hela kontrakt vid simuleringen (som i verkligheten alltså).
                mvh
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2015-09-09, 13:32.

Comment

Jag vi kan kör ikväll eller imorgon bitti. Ska vi flytta denna tråd någon annan stans. Vi kladdar ju ner utveckling Legato med annat? Jag är inte säker på hur man beräknar exakt max antal terminer live. Det är en annan femma än simulering. Det verkar vara olika beroende på om det är en vanlig depå eller isk. Själv sätter jag ett antal som jag vet är ok och kör aldrig max. Cash(a) får inget värde för terminer och cash(t) är belastat av bla nuvarande säkerhetskrav. Man kan som du använda cash(n), men tar ju inte hänsyn till terminsaldo och orealiserat. Om bara terminer handlas utan kredit kan insatsbeloppet sättas till cash(n) med lite marginal. Sedan är det bara att sätt häv.

Comment

I rest my case.
                    Inte roligt att skriva då trådar flyttas hit och dit. Har aldrig varit med om något liknande på andra fora.
                    mvh
                    Bertil

Comment

Lite förvånad över din ilska bara för att vi städar lite i trådarna, det görs på alla forum jag har varit på i alla fall. Legato-tråden bör ju handla om Legato. Hävstångs- och terminsåterinvesteringskonversation ligger enligt mig "off topic". De som vill läsa om Legato är gissningsvis mindre intresserade av just terminer, eftersom Legato inte går att handla med terminer. (den behöver minst 6 månader sammanhängande data för att kunna analysera PA-kurvan). Visst, det går ju såklart att bygga om den för att handla terminer och analysera index, men de flesta AT-användare kommer att handla ETPer som vi tänkt.

Vi har ju dessutom flera andra trådar där terminshävstång osv diskuteras, så jag ser inte anledningen att göra det i ännu en tråd.

Vad tycker resten av panelen? Ska vi flytta tillbaka terminsinläggen i Legato-tråden?

Comment

För att kunna utveckla Legato måste man ha väldefinierade sätt mäta.

1) Vilket instrument skall man simulera mot?
                        2) Skall man återinvestera?

Bestämmer man inte först ovanstående kan man varken få korrekt vinstutveckling eller drawdown.
                        Eftersom man önskar simulera över längre tid så kan man använda index.
                        I verkligheten kan man inte handla index utan man får som bekant handla terminer eller minilong/kort eller bull/bear. Inga av dessa senare instrument har dock tillräcklig lång tidsserie.
                        Att simulera med viss hävstång x är enligt mig att göra det för enkelt för sig då man aldrig kan verifiera detta mot verkliga instrument. Minilong/kort har sina begränsningar och bull/bear har sin avbränning över tid som i så fall måste ingå i simuleringen.
                        Det enda som är realistiskt är då att simulera mot terminen. Med så glesa avslut som Legato har är det OK att använda index istället för terminen.

Min inställning enligt tidigare är ju att det antalsscript man simulerar med även skall kunna användas skarpt. Man behöver ju inte utnyttja hela depån att handla med man kan ju bestämma att handla med bara halva depån.

Ovanstående är enligt Rikard inte relevant för utvecklingen av Legato så vi tar det i denna tråd.

Med vänlig hälsning
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2015-09-09, 20:31.

Comment

Eftersom handelstempot påverkar tycker jag att återinvestering ska användas. Man köper ju inte en fond som aldrig återinvesterar. Sedan är det en smak sak och vissa föredrar tex summering av % periodresultat. Vilket instrument som ska handlas beror på modellen och egen risknivå. Ett måste är hänsyn till courtage. Sedan är det svårt att avgöra verklig resultat vid simulering på index. Min erfarenhet är att prisscript på minst +/- 0.5 punkter bör användas. Ju långsammare strategi ju mindre påverkan. Om man vill simulera på ett instrument som inte har data för hela körperioden går det att köra x-antal affärer och göra en uppskattning av skillnaden mellan index och instrumentet. Skarp handel avviker oftast lite från simulering och det är klokt att vara försiktig i sina antaganden.

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                            Man kan naturligtvis göra på olika sätt. Min målsättning är ju att göra på ett sätt som fungerar om man handlar terminer skarpt och som hanterar Nordnets säkerhetskrav. Det enda som skiljer simulering och skarp handel är ju en faktor 100 som ligger inbyggt då man handlar 1 kontrakt skarpt men som måste tas med explicit då man simulerar.

Henric hur simulerar du då du vill handla terminen maximalt upp till Nordnets säkerhetskrav?
                            Om du gör en sådan simulering med återinvestering så kan vi ju jämföra vinst och drawdown.
                            Legato från 2012-01-01 till 2015-08-04 (sista gången vi fick exit). Ursprungsdepå 100000 kr inget courtage, handel mot senast betalt.
                            Första avslutet är blankning med 1000 enheter (10 kontrakt). Anta för enkelhets skull att säkerhetskravet är 10% av portföljvärdet. Använd hela kontrakt vid simuleringen (som i verkligheten alltså).
                            mvh
                            Bertil
                            Ok, om du vill jämföra kan vi köra.
                            Varför just 1000st på första, men ok(får sätt om lasttrade(b,d) och lasttrade(s,d)=0?
                            Sedan blir det svårare att bygga script som fungerar både live och i simulering(exkl 100 multipel). Har du något bra förslag?

Comment

Ok, om du vill jämföra kan vi köra.
                              Varför just 1000st på första, men ok(får sätt om lasttrade(b,d) och lasttrade(s,d)=0?
                              Sedan blir det svårare att bygga script som fungerar både live och i simulering(exkl 100 multipel). Har du något bra förslag?
                              Det datumet jag valde som startdatum var indexkursen ca 1000. Med depåvärde 100000 och 10% som säkerhetskrav råkar antalet bli 10 kontrakt eller 1000 underliggande. Mitt va) script ovan gav också 1000 underliggande så jag tänkte att det kunde vara en bra utgångspunkt att försöka synka.
                              Mitt va script borde fungera live om man ändrar faktorn 100 till 1 på ett par ställen, fast jag har inte testat.

mvh
                              Bertil

Edit: cash(n) används bara vid de tillfällen portfolio(v)=0 och då fungerar det bra.
                              Last edited by Bertil; 2015-09-10, 13:45.

Comment

Jag fick första trade jan 9, 11st 997,46. kör du 5sek eller 1min?

Comment

Working...
                                X