Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

The Sharpe Ratio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
    Bertil, jag justerar bara säljpriset så att det motsvarar 5 ggr hävstång upp/ner.
    Förstår inte riktigt. Då borde du skriva i ditt vl) script

    i1(
    Add(Mult(Sub(c,LastTrade(b,p)),5),c)
    )

    Har du skrivit så eller har du skrivit något annat?
    undrar
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2014-11-08, 17:23.

    Comment


    • #17
      i1(
      add(mult(sub(c,lasttrade(b,p)),5),lasttrade(b,p))
      )

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
        i1(
        add(mult(sub(c,lasttrade(b,p)),5),lasttrade(b,p))
        )
        Det verkar ju korrekt. Enligt sammanställningen verkar du inte blanka. Är det korrekt uppfattat?
        Med vänlig hälsning
        Bertil

        Comment


        • #19
          Japp, bara långa positioner. Tanken var att använda flexcertifikat när jag börjar testa riktig handel.

          Comment


          • #20
            Den mest intressanta statistikparametern förutom avkastningen tycker jag är max drawdown. Du har där 35.5% Det är väl lite högt. Frågan är om man skulle kunna hålla fingrarna i styr från manuell handel om den drawdownen skulle inträffa i skarpt läge.
            Med vänlig hälsning
            Bertil

            Comment


            • #21
              Jo, det är den stora nackdelen med den här modellen. Verkar nästan omöjligt att få bukt med om man inte ska sabotera modellen i sig. Trots stora drawdowns så hämtar den sig igen på bara några få trades.

              Jag kommer inte att sätta 100 kkr i denna modell med 5 ggrs hävstång. Det blir ett mindre belopp än så som jag ganska lätt kan pytsa in igen om jag mot förmodan skulle åka ner på noll. Går det som förväntat så tänker jag börja på 5 ggrs hävstång för att sen minska hävstången när beloppet ökar för att minska risken att "gula".

              Den ursprungliga frågan om vilka värden på sharpekvoten (månadsvärde) som är okej/bra/mycket bra har jag ännu inte fått något hum om... Någon med en åsikt?

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                Det som är ändrat är att vi tagit bort additionen av procentsatserna eftersom den endast har någon relevans när man kör 1 enhet av något, tex index. Istället visar nu Effektivt resultat både summan av avkastningen i kronor samt den procentuella värdeförändringen av kontot vilket stämmer:

                Effektivt Resultat: 1.7118% - Slutsaldo kontot: 101711.80

                Avkastning 1711.80 kr 0.62% på 270 affärer under 9924:50:57 tim


                Procentsatsen efter kronor i "Avkastning" är ett genomsnittsvärde per affär, beräknat på varje affärs insats i förhållande till kontovärdet just vid det tillfället.
                Hej Rikard,

                Varför kan då inte det få vara som förut i kolumnen %Vinst om den nu inte har någon relevans alls?

                Tidigare kunde man ju snabbt jämföra åren med varandra i % och även få summa % när man körde 1 enhet vilket jag tycker är ett måste.

                Går det att få tillbaka detta?
                Last edited by Wheelie; 2014-11-08, 22:32.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
                  Insatsen är 100 000 kr och hela beloppet återinvesteras. Jag kör mot OMXS30 över nästan 12 år och simulerar hävstång (5 ggr i det här fallet). Slutsumman stämmer, jag har kontrollräknat. Även alla delsummor i rapporten stämmer, men trots det blir vissa tal i rapporten ett mysterium. Oavsett vilken period jag väljer så blir sharpekvoten på årsbasis aldrig positiv även om jag väljer en period med bara supersolida vinster och inga förluster alls. Jag förstår inte varför detta upplägg inte skulle fungera. Brukar sharpekvoten fungera som det är tänkt?

                  ...Jag får väl testa direkt mot ett hävstångspapper också och se vad sharpekvoten blir då, om det blir någon skillnad.

                  Om sharpekvoten på årsbasis bör ligga på över 1, 2, eller 3, vad bör då månadskvoten ligga på för att man ska vara nöjd, riktigt nöjd, samt supernöjd??
                  Om riskfria räntan är noll så kommer SR att vara densamma oavsett hävstång eftersom både avkastning och standardavvikelsen multipliceras med hävstången, alltså så tar de ut varandra.

                  När genomsnittliga avkastningen är lika med riskfria räntan så är alltid SR=0.

                  Så testa att sätta riskfria räntan till samma värde som genomsnittliga avkastningen. Får du ett annat värde än noll så räknar NAT fel.

                  Comment


                  • #24
                    Den här tråden handlar ju mest om Sharp ratio, men då bifogade simuleringsresultat redogörs för så kom vi in även på andra saker.

                    Själv simulerar jag ju terminer och använder antalet 1 för att få resultatet i punkter. Terminen har ju hävstången ca 13 relaterat till säkerhetsbeloppet
                    Man kan ju simulera hävstång genom att ändra säljkurs som swedtraders gör, skulle bli så här för vl) scriptet:

                    i1(
                    add(mult(sub(c,lasttrade(b,p)),13),lasttrade(b,p))
                    )

                    Nackdelen med ovanstående är att då man även blankar måste man ha olika script för köp respektive sälj. Detta är väl genomförbart men då man återinvesterar sin vinst med terminer får man ju bara handla jämna hundratal enheter i kontraktet. Detta kan man lösa genom att istället ändra i va) antalsscriptet genom att simulera med belåning istället.

                    i1(
                    köpantal=Mult(Int(Div(cash(n),mult(c,8.57))),100)
                    köpantal
                    )

                    Om man gör ovanstående löser vi ett problem som diskuterades med Henric i en annan tråd rörande återinvestering. Så för en 19 månaders simulering med insatsen 100000 för terminshandel får jag nedanstående resultat:

                    Max Result Drawdown 46.2742 %
                    Sharpekvot 0.9534 (månadsresultat) (pre 1994 0.9534)
                    -63.4982 (årsomräknat) (pre 1994 -63.4982)
                    Effektivt Resultat: 200925.1067% - Slutsaldo kontot: 201025106.74

                    Avkastning 200925106.74 kr 0.06% på 708 affärer under 3066:49:10 tim
                    Av dessa blankat 358 st med avkastning 118203148.65 kr 0.07%
                    Innehav 178 st med vinst 307385029.49 kr 0.46%
                    Innehav 172 st med förlust -224663020.65 kr -0.25%
                    Blankning 158 st med vinst 377419200.00 kr 0.55%
                    Blankning 200 st med förlust -259216048.00 kr -0.26%


                    Det är ju max Drawdown som är den kritiska parametern, Sharpkvot är mindre intressant då man handlar derivat.

                    Med vänlig hälsning
                    Bertil


                    Edit1: Slippage är inte inkluderat och på slutet av simuleringen då jag går från innehav till blank handlas 34550 kontrakt vilket motsvarar halva dagsomsättningen så det går inte att genomföra. Kommer man upp i runt 40 kontrakt så får man nog sluta att öka antal och plocka ut vinsten istället. Nä, jag tror att jag fortsätter att räkna punkter.
                    Last edited by Bertil; 2014-11-09, 09:46.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
                      Hej Rikard,

                      Varför kan då inte det få vara som förut i kolumnen %Vinst om den nu inte har någon relevans alls?

                      Tidigare kunde man ju snabbt jämföra åren med varandra i % och även få summa % när man körde 1 enhet vilket jag tycker är ett måste.

                      Går det att få tillbaka detta?
                      Jo men om du väljer periodisering 1 månad får du ju procentsatsen per månad och kan jämföra. Problemet med den gamla uppställningen var att alldeles för många tolkade procentsatsen som faktiskt avkastning, vilket ju blir helt fel. Den var bara en addition av procentsatser. Dessutom rättade vi Effektivt resultat så att det visar kontovärdet vid simuleringens slut med hänsyn tagen till eventuell öppen position.

                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Om man vill maximera antal kontrakt till 25 (50 då man går från innehav till blank) och dessutom ha lite marginal på sin cash kan man använda nedanstående antalsscript:
                        i1(
                        köpantal=Mult(MN(Int(Mult(Div(cash(n),mult(c,8.57)),0.9)),25),100)
                        köpantal
                        )

                        Om 3.5 timmar (då min simulering gått klart) editerar jag in hur sharpkvoten och max drawdown mm påverkas av detta.

                        Med vänlig hälsning
                        Bertil

                        Edit1: Nu är simuleringen klar
                        Max Result Drawdown 6.9854 %
                        Sharpekvot 1.1369 (månadsresultat) (pre 1994 1.1369)
                        -88.2169 (årsomräknat) (pre 1994 -88.2169)
                        Effektivt Resultat: 2395.0246% - Slutsaldo kontot: 2495024.65

                        Avkastning 2395024.65 kr 0.11% på 708 affärer under 3066:49:10 tim
                        Av dessa blankat 358 st med avkastning 1024928.14 kr 0.09%
                        Innehav 178 st med vinst 2641681.13 kr 0.48%
                        Innehav 172 st med förlust -1271584.39 kr -0.23%
                        Blankning 158 st med vinst 2799761.75 kr 0.57%
                        Blankning 200 st med förlust -1774833.63 kr -0.28%

                        Courtage 0.01% Min 0.00

                        Nu minskar ju max Drawdown från 46% till 7%
                        Sharpkvoten ökar från 0.95 till 1.14
                        Last edited by Bertil; 2014-11-09, 21:40.

                        Comment


                        • #27
                          Hej Bertil,
                          Vad ändrade du mellan körningarna som gav 46% och 7% Drawdown?

                          Mvh
                          Peter

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
                            Hej Bertil,
                            Vad ändrade du mellan körningarna som gav 46% och 7% Drawdown?

                            Mvh
                            Peter
                            Jag maximerade antal kontrakt till 25 dvs handlade inte för hela kapitalet. Dessutom måste ju simuleringen ha lite flyt i början...
                            Med vänlig hälsning
                            Bertil

                            Comment

                            Working...
                            X