Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trading-filosofi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Då S&P föll mer än 5% i måndags inträdde ett tillfälligt stopp på 15 minuter.
    Dessutom så påverkades handeln med terminen:
    Investors knew going into the open that this halt was a possibility based on trading in overnight futures. S&P 500 futures traded “limit down” of 5% in early morning trading, halting activity for those futures overnight Monday. https://www.cnbc.com/2020/03/09/sp-5...s-kick-in.html

    mvh
    Bertil Klippoklistrare

    Comment


    • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
      Ett blankningsförbud skulle även drabba terminer eftersom den vanliga marknaden då inte kommer fungera normalt. ETPer är i många fall bara ett annat sätt att handla terminen. Det blir väldigt bökigt med ett blankningsförbud, och jag skulle inte tro att det kommer hända i Sverige. Men visst, fortsätter börsnedgången dramatiskt mycket mer så kanske, men inget sådant gjordes tex under finanskrisen eller IT-crunchen trots nedgångar på runt 70%.
      I fallet Sydkorea så verkar förbudet explicit beröra blankning av aktier. Står inget om terminen. Det är ju aktiehandeln som påverkar terminen och inte tvärt om (annat än marginellt).
      http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200313000701

      Terminsmarknaden på aktieindex verkar vara i full gång i Sydkorea trots blankningsförbudet av aktier.
      https://se.investing.com/indices/korea-200-futures

      mvh
      Bertil Googlare
      Last edited by Bertil; 2020-03-14, 15:44.

      Comment


      • Det blir ju väldigt skevt om man inte får blanka aktier som ingår i terminens underliggande index, men däremot får blanka själva terminen.....

        Comment


        • Under finanskrisen 2008 fanns restiktioner förblankningar, bla bara på upp tick. Jag förstår inte varför det skulle bli restriktioner på terminen. Det inbebär bara att det blir en tilt uppåt. Skulle bli ofroligt kompliceat med många produker som använder terminer.
          Index kan forffarande gå ner då det är ubud o efterfrågan. Man ska dock aldrig bli förvånad.

          Comment


          • Så här såg kraschen 1929 ut för Dow Jones.


            https://www.macrotrends.net/2484/dow...29-bear-market

            Nedgången var -89%
            Nu gäller det att fila på sina blankarscript.

            mvh
            Bertil Bear


            Påminner mig om historien då pessimisten och optimisten träffades.

            Pessimisten: Nu är det så dåligt och så uselt, så nu kan det inte bli sämre.
            Optimisten: Johodå, det kan det visst det !
            Attached Files
            Last edited by Bertil; 2020-03-15, 15:33.

            Comment


            • Detta får bli dagens bild.



              mvh
              Bertil Bild
              Attached Files
              Last edited by Bertil; 2020-03-16, 23:07.

              Comment


              • Dagens trudelutt.


                https://www.youtube.com/watch?v=EvptVEAut-M

                mvh
                Bertil Trubadur ( förlåt Trubbelmoll )
                Attached Files

                Comment


                • Gårdagens sanning:
                  Upplevelser upp & ner AB i konkurs

                  https://www.fylgia.se/upplevelser-upp-ner-ab-i-konkurs/

                  mvh
                  Bertil Ordmärkare

                  Comment


                  • Undrar om det snart är dags för en varannandagsbörs där ena dagen är ner och nästa upp?



                    mvh
                    Bertil Ambivalent



                    Edit: Just nu sitter tjuren hemma i coronakarantän så björnen får göra hela jobbet själv.
                    Attached Files
                    Last edited by Bertil; 2020-03-19, 19:00.

                    Comment


                    • Jag antar att många likt mig pausat sina strategier och försöker att handla lite manuellt. I denna tråd kan vi dela med oss av lite tips.

                      1) Ligg aldrig lång över natten. Vi befinner oss i en ekonomisk kris så förvänta dig att det kommer fler dåliga nyheter.

                      2) Följ hur indexen går på IG-markets utanför börsens öppettider.
                      https://www.ig.com/se/index

                      3a) Om man upptäcker att index ökat med säg 4% som idag på IG-markets innan börsöppning, så var alert och redo att blanka direkt då börsen öppnat.

                      3b) Var inte girig, utan var nöjd med att plocka hem en liten vinst efter säg 20 minuter.

                      mvh
                      Bertil Daytradare

                      Comment


                      • OMXS30 nu ner 7.42% till 1262 nu på IG-markets.
                        Om man går lång på den nivån måndag morgon, så kanske man kan åka med upp någon procent om man handlar manuellt?

                        Jag har inga NAT strategier som jag vågar låta agera fritt i detta marknadsklimat.
                        Någon strategi verkar klara sig hyfsat simulerat, men det är nog mer tur än skicklighet.

                        Hur resonerar ni andra?

                        Undrar
                        Bertil Chansare

                        Comment


                        • Jag kör nu två egna modeller. Visst blir det slagit och i bland blir slippen lite hög. Dels kör jag mindre insats än normalt och dels har jag en inbyggd funktion som tar mycket mindre positioner för långa när vollan är hög. Kör man utan anpassning blir resultatet bättre, men större risk att man stänger av.

                          Jag tittar på olika sätt att köra oavsett marknadsklimat. Här är några. Andra förslag välkomnas.

                          *) Bygga in en dynamisk anpassning av insatsen efter vollan eller andra faktorer.
                          *) Bygga in automatiska signalblockerare eller begränsningar a signaler i vissa lägen. Likt den Raptor har för ejras(hjälpte dock inte denna gång).
                          *) Använda CPPI. Där insatsen ökar med depån när värdet går upp och automatiskt minskar mer än draw down när den går ner.
                          *) Anpassa villkoren efter marknadsklimat eller använda olika villkor i olika marknadsklimat

                          Comment


                          • Jag har försökt att sitta still i "diversifiera med flera strategier"-båten. Senaste månaden har gått ner totalt 10%. Gårdagen gick upp 2%. Jag trodde det var syltfingrar som räddade dagen, men simulering visar den hade gått bra automatisk även om sammansättningen av strategier skulle ha gett en ganska hög exponering på dax.

                            Statistisk har det funkat ganska bra - jag har använt Henrik's portfolio mixer och dagsavkastningar har ungefär betet sig enligt statistiken. Dock har mängden dagsavkastningar 2-3 standardavvikelser bort legat i fel enda.

                            Det skulle kanske vara bra att implementera gaspedal som Henric skriver. Bara för att jag stängde av i går ser Night Raider DAX ut att pricka in en bra vinst på morgonen om man ska tro ig .

                            Comment


                            • Bättre att diversifiera med fler strategier. Av flera anledningar har jag nu gått i från den principen. Både medvetet och att en del strategier har slutat signalera i detta klimat. Några är simulerade out-of-sample, men har för kort skarp out-of-sample i detta klimat. Jag vet nu ännu mer att jag vill ha positiv skew. Hellre tio förluter och en stor vinst än tio vinster och en jätteförlust. Jag kör en egen analys av dagsavkastningarna och exponeringarna kan inte staplas på varandra. En strategi får en vikt av totalen. Chansen är stor att dagsavkastningar 2-3 standardavvikelser bort på förlustsidan är bortfiltrerade i simulering och att fler inträffar skarpt. Om man startar och stoppar strategier lite hur som helst kommer resultaten inte ha något med modellerna att göra, utan tajmingen avgör. Då är det nog bättre att köra en mindre insats. Smak sak.

                              Comment


                              • Väldig mycket rookie varning kring min trading . Lägre hävstång hade varit bättre val än helt att stänga av. Tyckte det var dags att ta en paus efter att ha varit nere 2x max DD på 8 års simulerat data.

                                Tänker du det är helt bortkastat att stapla dagsavkastningar eller är det att man ska göra bättre analys för att få fram worst case DD? (typ en monte carlo sim på samlade dagsavkastningar?)

                                Comment

                                Working...
                                X