Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OMXS30 företagen olika inverkan på Indexet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Infront -dump i bifog

...(om det funkar)
    Attached Files
    Last edited by Entrep; 2015-07-08, 22:10.

Comment

Ursprungligen postat av Entrep Visa inlägg
      ...samtidigt är de olika bolagen viktade på ett för mig okänt sätt hur mkt de påverkar hela OMX-indexet förutom just den procentuella uppgången för just det aktuella bolaget.
      Fann ej sätt att bifoga bild, så skickar på mail. :-)
      Ett bolags andel av totala indexvärdet är ju aktuell börskurs gånger antal utestående aktier i det bolaget. Bolagets viktning ändrar sig ju dynamiskt med börskursen. Jag har även labbat med denna dynamiska viktning kontra en fix viktning t.ex för början av börsåret. Brukade få sämre edge då jag använde dynamisk viktning.

Med vänlig hälsning
      Bertil

Comment

Infront dump

...bifogas
        Attached Files

Comment

...(om det funkar)
          Men hur hittar du din edge att handla terminen utgående från vilka bolag som var upp eller ner?
          undrar
          Bertil

Comment

...tänkte mer att använda det som en indikator vid t ex olika bolagshändelser osv (finns väl en anledning till varför Infront har detta med i programmet), som kan ge indikation tidigare åt vart indexet är på väg. Tobbe nämner detta i dagliga sändningar på t ex:
            http://playdirekt.se/

Comment

...tänkte mer att använda det som en indikator vid t ex olika bolagshändelser osv (finns väl en anledning till varför Infront har detta med i programmet), som kan ge indikation tidigare åt vart indexet är på väg. Tobbe nämner detta i dagliga sändningar på t ex:
              http://playdirekt.se/
              Kan ju vara kul att titta på, men hur tänkte du scripta i NAT? Det är ju lätt att konstatera att nu går HM ned och det påverkar indexet eftersom HM: s andel är så stor, ungefär som i mitt script ovan.

Förklara gärna i ord hur du tänker hitta edgen.
              Med vänlig hälsning
              Bertil

Comment

...har inte testat infront själv så kan inte i detaalj, men det finns säkert andra här som har/ kan. Jag tänkte väl i linje med Rickards "Går det inte vara att ta fram en börslista med OMXS30-aktierna och klicka i procentkolumnen för att få bästa resp sämsta utvecklingen för dagen? " ... men då även medtaget viktningen som du nämnde: " Ett bolags andel av totala indexvärdet är ju aktuell börskurs gånger antal utestående aktier i det bolaget. Bolagets viktning ändrar sig ju dynamiskt med börskursen. " :-)

Comment

Working...
                X