Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

USA indexterminshandel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det här får jag för ETFen HTUS:
    Din order gick inte igenom
    Pga nya regelverk från EU är det efter årsskiftet inte möjligt att köpa det här värdepappret, det går endast att sälja. Det här gäller samtliga amerikanska och kanadensiska ETF\:er.

    Antar att det är samma för SPY. Eller har du handlat den efter MIFID2 Palgrave?

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      SPY är nog världens mest handlade etf. Trackar s&p perfekt med otroligt låg spread o förvaltningsavgift. Tyvärr kommer det inte gå att handla amerkanska etf:er på NN, vilket är hål i huvudet. Otroligt utbud o lägre förvaltningsutgifter än europeiska. Tillbaka till spy. Förusätter att kuserna för etf:er kommer att finnas kvar även om de inte går att handla.

      Dessutom kommer det inte att gå att handla amerikanska etf:er under amerikanska öppettider.
      Hej Henric,

      Återkopplar till min grundfråga, om man nu vill diversifiera sin portfölj till andra index och handla minis utöver de till OMXS30, DAX och OBX samt kunna backtesta sin strategi vad finns då att tillgå i NAT?

      Behöver Historik till minst år 2007 och index nu i realtid.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
        Det här får jag för ETFen HTUS:
        Din order gick inte igenom
        Pga nya regelverk från EU är det efter årsskiftet inte möjligt att köpa det här värdepappret, det går endast att sälja. Det här gäller samtliga amerikanska och kanadensiska ETF\:er.

        Antar att det är samma för SPY. Eller har du handlat den efter MIFID2 Palgrave?

        La inn ordre nu, gikk fint.

        Comment


        • #19
          Såg också detta idag och det är så hål i huvudet att man baxnar. Såhär står det på Avanza och antar att det är samma för nordnet:

          Varför Stänger ni flera ETFer för Köp?:

          Det beror på att vi behöver följa nya regelverk som träder i kraft från och med den 3 januari 2018. Regelverken kräver bland annat att vi måste redovisa alla kostnader som är inbyggda i produkten. Den informationen har de amerikanska ETF-aktörerna ej valt att delge oss. Dessutom är de amerikanska ETFerna inte inriktade mot retail, sk. icke professionella kunder, vilket vi behöver ta i beaktning med tanke på vår kundgrupp.

          Med nya regler så behöver vi även tillhandahålla ett sk. KID (Key Information Document) i samband med att våra kunder fattar sina investeringsbeslut i nämnda instrument. De amerikanska ETF-aktörerna har kommunicerat att de tyvärr inte kommer att producera dessa dokument vilket i förlängningen skapar stora svårigheter för oss att leva upp till de nya regelverken.

          De regelverk som är aktuella är bland annat MiFID2 och PRIIP.

          SÅ JÄVLA DÅLIGT rent utsagt enligt mig Kanske är SPY ett undantag som uppfyller villkoren det pratas om?

          Comment


          • #20
            Det är riktigt genompuckat, nu kan folk inte längre handla instrument som de handlat i flera år. Instrument som dessutom är 10-100 ggr säkrare än många av skräpaktierma folk handlar, och som dessutom inte kräver någon som helst passandebedömning för att få handlas.....

            Comment


            • #21
              Palgrave, handlar du möjligen i Norge? Reglerna skall väl införas senare där.
              Enligt Degiro så är kravet till råga på allt att dokumenten skall finnas på svenska för svenska mäklare. Jag kan faktiskt läsa engelska. Däremot kan man handla hos t.ex Interactive Brokers där avtalet är skrivet mot deras englandsbolag (fast inte på ISK förstås). Köpte SPY och fick ett 80-sidigt dokument om produkten. Man kan ju fundera på vilka som varit med på remissrundan när överförmyndarna i EU jobbar för vårt bästa.

              Comment

              Working...
              X