Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fusion MultiStrategy

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg

Drawdown 1 -47,0%
    Jag förstår mig inte riktigt på din uträkning och grafik.
    Kan du ange mellan vilka datum den går ner så mycket som 47% andra halvan 2012?
    Vad jag kan se i Henrics lista så har vi en topp 21 sep på 3252 tkr, sedan går det ner till 3064 den 21 nov, det blir ca -6%, och med 3x gearing -18%.

Comment

• Häftig modell,med återinvestering och utväxling borde detta vara den optimala.Skall bli intressant och se om den håller testen.Följer tråden med stort intresse.Tack alla kunniga programmerare-eloge!!!:

Comment

• Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
        Vad jag kan se i Henrics lista så har vi en topp 21 sep på 3252 tkr, sedan går det ner till 3064 den 21 nov, det blir ca -6%, och med 3x gearing -18%.
        Det är lätt att bli lurad över hur farlig men även fantastisk effektiv hävstång kan vara. Man måste tänka på att med full investering/återinvestering får du i detta fallet 3ggr hävstång per affär. En affär med 6% förlust hade givit 18% med 3ggr hävstång precis som du räknar här, men utspritt på flera affärer blir effekten mycket kraftigare.

Comment

• Fusion med återinvestering har färre affärer jämfört med originalscripten. Det beror på målantalet handles direkt istället för att gå i steg. Jag körde med en andel per strategi, likt orignalscripten, och fick nästan på kronan samma resultat.

Fusions resultat blir lägre. Tänkbara orsaker är att Coda historiskt har gått bättre i volatila marknader kombinerat med kraften i återinvestering. Dessutom finns det en liten ändring i filtret.

Edit: Håller med dig Kristoffer. Bra att använda försiktighetsprincipen när man tittar på drawdown. Däremot får du förklara varför hävstången gör att effekten kraftigare mer än hävstången i sig.
          Attached Files
          Last edited by Henric; 2016-05-13, 18:57.

Comment

Hävstång X3 kan inte göra så att det blir 47% drawdown, enligt mina beräkningar gjorda på varje affär men utan spread och slippage per position blir drawdown ca 19%.

Vid en snabb överblick verkar övriga drawdowns stämma.

Comment

• Jag får en drawdown på 16% utan slipp. Skillnaden kan vara att jag inte tar med plusaffären som tar vinstkurvan till en högre nivå. Min beräkning är %-skillnaden mellan hittills högsta och lägsta punkt. Däremot är högsta drawdown med häv 3 oroväckande låg.
              Attached Files
              Last edited by Henric; 2016-05-13, 19:43.

Comment

Med start från Long Entry 2011-09-19 så ligger strategin back ända fram till Long Exit 2012-09-07 då den tidigare toppen tas ut. Lägsta punkten på -47% inträffar vid Exit 2012-01-02.
                Last edited by Christer; 2016-05-13, 20:43.

Comment

• Tittar du på depåvärdet som redan är beräknat med hävstång 3? Jag får 16% och x3 blir 48%.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                    Jag får en drawdown på 16% utan slipp. Skillnaden kan vara att jag inte tar med plusaffären som tar vinstkurvan till en högre nivå. Min beräkning är %-skillnaden mellan hittills högsta och lägsta punkt. Däremot är högsta drawdown med häv 3 oroväckande låg.
                    Vad menar du med oroväckande låg Henric?

Fusion original med återinvestering, 4 415 249 kr.
                    Fusion Henrics modell med återinvestering, 9 075 405 kr.

Den stora drawdown som originalet har i Juli 2008 har inte Henrics modell.

En snabb titt på de övriga nedgångarna verkar inte Henrics modell där heller vara sämre. Christer får redovisa hur det ser ut.

Men vinsten (utan hävstång!) blir ju så mycket bättre när hela kapitalet får jobba istället för 50-100% som i originalet.

Jag röstar för att man skulle ha både en Fusion 1 och Fusion 2 så kan man testa live under säg ett år.

Comment

• Nja, det är bra med låg drawdown. Men det är svårt att ha en så låg dd med häv 3. Kommer det att hålla? Det går ju enkelt att bygga slavskript som hämtar värden från Coda och Legato från två separata testkonton. Jag själv kommer att gå igenom mera för att se att allt stämmer. Ett anledning till att köra multistrategi är att strategierna balanserar varandra. Letar man efter en homerun kan detta vara ett alternativ.

Orsaken till att den stora drawdown undveks 2008 är att Coda styrde då Legato hade sin största drawdown. Vi ska nog titta på den största drawdown individuellt för Coda(har inte nu). Om Coda styr skulle den kunna komma.

Nu lite digital detox.

Comment

Med start från Long Entry 2011-09-19 så ligger strategin back ända fram till Long Exit 2012-09-07 då den tidigare toppen tas ut. Lägsta punkten på -47% inträffar vid Exit 2012-01-02.
                        Okey, de va så tidigt nedgången började, jag kollade på grafiken och den långa stapeln så jag trodde det hände nåt vid den tidpunkten.
                        Det är mentalt svårt att acceptera en nedgång/nollresultat som varar i ett år.

Comment

• Mina transaktioner mellan 2011-09-19 och 2012-01-02 ser ut enligt nedan (med 3x gearing och spread och slippage). Räknar jag ihop dessa, med återinvestering så får jag -47%.

-11,51%
                          -11,33%
                          4,84%
                          -9,56%
                          5,62%
                          -19,94%
                          -5,39%
                          8,41%
                          9,28%
                          21,22%
                          -6,05%
                          -29,21%
                          3,94%
                          -3,77%
                          -1,61%
                          8,74%
                          -12,98%

Comment

Okey, de va så tidigt nedgången började, jag kollade på grafiken och den långa stapeln så jag trodde det hände nåt vid den tidpunkten.
                            Det är mentalt svårt att acceptera en nedgång/nollresultat som varar i ett år.
                            Jag håller med, det krävs nerver av stål att ligga back under ett helt år! Då måste man verkligen vara stark och hålla sig till strategin.

Jag har valt att per definition fastställa max drawdown först då den tidigare toppen tagits ut. Det är ju först då hela drawdownen är över och man kan fastställa bottennoteringen.

Comment

Mina transaktioner mellan 2011-09-19 och 2012-01-02 ser ut enligt nedan (med 3x gearing och spread och slippage). Räknar jag ihop dessa, med återinvestering så får jag -47%.

-11,51%
                              -11,33%
                              4,84%
                              -9,56%
                              5,62%
                              -19,94%
                              -5,39%
                              8,41%
                              9,28%
                              21,22%
                              -6,05%
                              -29,21%
                              3,94%
                              -3,77%
                              -1,61%
                              8,74%
                              -12,98%
                              Oh sorry. Jag körde två simuleringar med och utan häv.

Comment

• -47% och ligga back 1 år är svettigt.

Christer,
                                blir mycket intressant att se max drawdown på Fusion original med återinvestering enligt inlägg #169.

Comment

Working...
                                X