Av en slump mer eller mindre hittade jag en kombo som förbättrade min strategi väldigt mycket. Den ena av dessa faktorer ökar peformance 20% enheter men tar ner antalet transaktioner (filter). I excel och i backtest så visar den bra performance......MEN...får jag inte till det exakt sjunker performance 90%. Finns risk för godtycklighet vid köpbeslutet.
Tar jag bort faktorn så blir modellen mycket mer robust och genererar fler signaler men hitration sjunker i backtest. Ett plus som en enklare modell medför är att köpbeslutet förenklas mycket vilket ökar beslutshastigheten.
Hur skulle ni resonera. Ta bort en svår parameter och nöja mig med en enklare variant som är mer tolerant och objektiv.
Tar jag bort faktorn så blir modellen mycket mer robust och genererar fler signaler men hitration sjunker i backtest. Ett plus som en enklare modell medför är att köpbeslutet förenklas mycket vilket ökar beslutshastigheten.
Hur skulle ni resonera. Ta bort en svår parameter och nöja mig med en enklare variant som är mer tolerant och objektiv.
Comment