Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antalskript hävstång (gearing)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antalskript hävstång (gearing)

    Hej Rikard,

    Jag har läst flera bra förslag på hur användare löst målgearing / hävstångsanpassning (Fusion, Legato). Det finns även en öppen fråga/förslag att implementera i Fusion.

    I korthet innebär detta att antalskriptet anpassar antal så önskad vävstångsutväxling erhålls, perfekt när man handlar mini futures där hävstången hela tiden ändras med priset över tid.

    Jag och troligen fler önskar denna funktion som standard där den är möjlig (indexmodeller).

    Min fråga är om vi kan få denna funktion som standard i standard ordermodellerna?

    Jag tänker mig att funktionen implementeras som en procent av depå (utan belåning) och att skriptet räknar ut antal baserat på instrumentets nuvarande hävstång, samt en check att värdet av målantal inte överskridet kapital (då sätter det tillgängliga mindre värdet i stället).

    T.ex.
    Index står i 1437.
    Minifuture står i 530.
    DVS hävstång på 2,71.

    En depå på 100 000 KR
    exponsera 100% (-100) av depån: 100 000 / 530 / 2,71 = 70
    exponsera 20% (-20) av depån: 20 000 / 530 / 2,71 = 13
    exponsera 200% (-200) av depån: 200 000 / 530 / 2,71 = 139
    exponsera 300% (-300) av depån: 300 000 / 530 / 2,71 = 209

    validerings regel:
    maxantal:100 000 / 530 = 189. Om beräknad exponering > än maxantal, köp för maxantal istället.


    Jag vet att alla kan anpassa skripten på egen hand, då skripten är öppna.
    Problemet är att jag drar mig för lägga tid på att skapa egna varianter av skripten, då det inte finns export/import funktion (enligt separat tråd), ser hellre att originalskripten innehåller den funktion som är värdefull, så att alla kan få tillgång till det (har för många gånger behövt installera om NAT eller på sätt förlorat egen kod och det är väldigt behändigt att ladda ned bra original).

    Last edited by jimmy; 2016-09-25, 19:32.

  • #2
    Vi ska se vad vi kan hitta på. Ett krav är att det blir lättanvänt och enkelt att förstå. Det är inte alla som kommit lika långt som många här på forumet.

    Comment


    • #3
      Hej,

      min tanke är att vara någorlunda bakåtkompatibel (om det går) genom att man ändrar beräkningen av befintligt input, där man idag anger -xxx för att styra köp i % av portföljen.
      Om det går tekniskt, så borde det vara enklast och sedan bara vara att ändra beskrivningen av hur beräkningen går till när man använder "-", dvs hävstång ändras med värde i procent av portföljen..

      Comment


      • #4
        Hej Rikard,

        Har justerat Tend Multi (för index) enligt metoden och det fungerar mycket bra.
        Begränsningen är ju att modellen blir index specifik, vilket är mitt behov för stunden.

        Det är otroligt skönt att slippa byta minisar på ett tag (bara stoploss gränser man behöver bevaka över tid).

        Comment

        Working...
        X