If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Fortfarande short omxs30 i MINI S OMX NORDNET 30, nu 147,97% vinst...
Lite vanskligt blankarläge nu. IG markets var ju upp en massa punkter under helgen, berodde antagligen på att man trodde att Brexitförhandlingarna skulle leda till ett avtal. Nu visade det sig inte vara fallet och därför fortsätter europeiska indexen nedåt idag.
Denna veckas filosofiska grubbleri får hamna i Volymsvingtråden.
Då vi optimerar en strategi i Analysatorn så är det ju individuellt hur lång tid tillbaka vi simulerar och hur stor del som sedan är out of sample.
Många optimerar 15 år bakåt medan andra bara ett par år. Hur skall man resonera?
Jag menar att om man har en strategi som handlar sällan måste man ha en längre simuleringstid för optimeringen än en strategi som handlar ofta, detta har med curve-fitting och statistik att göra.
Min strategi Volymsving gör ca 150 avslut per handelsår.
Jag tycker att strategin börjat underprestera de senaste månaderna.
Så här är simuleringen av strategin för terminerna
5A-7L: 1573 punkter
8A-8K: -64 punkter
Jag har nu modifierat strategin så att den inte köper så sent på eftermiddagen samt att den tvingas att följa långa trenden bättre vid stor volatilitet.
5A-7L: 680 punkter
8A-8K: 237 punkter
Den modifierade strategin ökar alltså vinsten från -64 punkter i förlust till 237 punkters vinst för 2018 på bekostnad av halverad vinst för 2015-2017.
Comment