Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Marknadsklimat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Marknadsklimat

    Tänkte starta en lite tråd om rådande marknadsklimat och vad det innebär för olika strategier. Allt som har att göra med vad som händer här kan passa

  • #2
    Perfekt att ha en tråd där man kan lasta av sina tankar, annars brukar det lätt hamna i Raptor-tråden ;-)

    En sur månad för de flesta strategier tyvärr, kanske inte så konstigt när de flesta jobbar långa och OMX har gjort ett magplask. Det går upp och det går ned.

    Tycker att USD/SEK och OMX har korrelerat rätt väl den senaste tiden... Kanske jänkarna som har lastat av en hel del pga valuta. Ingen aning, bara en tanke :-)
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Kul med en tråd kring marknadsläget! Det som oroar nu är att OMXS30 snart fått hela sin uppgång under året utraderad samtidigt som US fortsatt uppåt och de gör all-time-high. När de faller hänger vi oftast med så det finns ytterligare risk för nedgång då de snart borde få ett par vinsthemtagningar, och då får vi säkerligen se ytterligare nedgång för oss. Och som du nämner Walle, det är väl dollarn som gjort att det blivit dessa skillnader mellan marknader (och såklart en del dåliga rapporter).

      Problemet är att alla de strategier som jag nyttjar nu ligger 100% long med förlust, och jag tror det finns risk för ytterligare nedgång.

      Hur resonerar ni kring detta?

      Comment


      • #4
        Brukar mäta volla på följande sätt

        Volla nu=div(ATR(200),mov(c,200,1))
        Volla då=div(aref(ATR(200),250),aref(mov(c,200,1),250))

        Om Volla nu är högre så är det hög risk men om volla då är högre så har cykeln kvar att ge.

        Enligt denna analys har vi en fas kvar - stigande volla under vattenlinjen i diagrammet och ev. halva berget över vattenlinjen (risken är då hög).
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Mycket TA tyder på att det ska stiga men köparna verkar ändå inte pigga. Som Walle sa till mig tyder mycket på stor distribution från stora förvaltare. Kanske omallokering av tillgångar? Dollar spelar också väldigt stor roll.

          Comment


          • #6
            Själv är jag negativ på medelsikt men positiv på 6 månaders sikt.

            Comment


            • #7
              Jo, om USA börjar att skaka till när vi redan har gjort ett magplask ger inga goda förutsättningar för uppgång. Om man tittar tillbaka så har vi väldigt ofta i uppgångfaser hälsat på MA200, men visst det har varit rätt bra volym under nedgångdagarna och har även hört att en del lite större firmor har viktat ned sin risk.

              Kanske svårt att komma åt, men BSE Sensex skulle man ha varit lång början 2017, kan nog ha rätt mycket mer att ge eftersom landet utvecklas en hel del. :-)
              Last edited by walle; 2017-08-01, 09:09.

              Comment


              • #8
                Bryter tilbake over MA200 idag. Det er positivt. Kan kanskje være et bra kjøpstidspunkt.

                Comment


                • #9
                  Det svåra att jobba med algohandel (strikt) är att egentligen ignorera vad som sägs, skrivs och vad indikatorer utanför modellen säger. Om man ska uppnå den statistiska edgen måste man alltid strunta i allt som inte modellen säger. Detta är jättesvårt. Jag har brutit mot det i samband med valet då jag hedgade mig. Skälet då var dels att prissättningen i minis var lite begränsad dels att jag vill undvika whipe out. Men detta är fel och det beror på att jag då hade för stor exponering jämfört med vad jag var beredd att förlora. Man måste börja tänka worst-case. Ta största draw down från backtest och utgå från detta man sätter kontostorlek och hävstång. Sprid istället de pengar som blir över på andra icke-korrelerade strategier till viss del men bankkontot egentligen det rätta stället när man har portionerat klar.

                  Comment


                  • #10
                    Diversifiering uppnås genom

                    - Flera olika entry regler
                    - Flera olika exit regler
                    - Olika investeringshorisonter
                    - Olika tillgångar

                    Genom att applicera olika strategier med lite olika karaktär med avseende på investeringshorisont får man oftast de 3 översta. Tillgångar är svårt att göra i dagsläget. DAX funkar men man skulle vilja ha SP500 och andra index och kunna handla dessa efter 17:30.

                    Man får inte så mycket riskutjämning om man tar 10 strategier men ökar sin exponering totalt 10 gånger. Får man 10 strategier och konstant exponering så har man riskutjämnat rejält är min tes. Själv så är väl relationen 10 och 3-4. Kör mycket aktiestrategier med aktier vilket suger ut buy power ur systemet.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                      Perfekt att ha en tråd där man kan lasta av sina tankar, annars brukar det lätt hamna i Raptor-tråden ;-)

                      En sur månad för de flesta strategier tyvärr, kanske inte så konstigt när de flesta jobbar långa och OMX har gjort ett magplask. Det går upp och det går ned.

                      Tycker att USD/SEK och OMX har korrelerat rätt väl den senaste tiden... Kanske jänkarna som har lastat av en hel del pga valuta. Ingen aning, bara en tanke :-)

                      Mycket av kron och Euro förstärkningen beror på att Sverige och Eurozonen går bättre relativt vilket förväntas ge penningpolitiska åtstramningar. Detta normaliserar läget för valutan. USD har varit stark de senaste åren.

                      Comment


                      • #12
                        Känns lite skumt att OMXS30 klamrar sig fast vid 1600. Även om jag vet att det är totalt meningslöst att tycka för index struntar i vad vi tycker så tycker jag nog att det känns väldigt överköpt. Kollade lite grafen och det finns en del motstånd vid 1650 och 1600 kan övergå till en stödlinje. Ny range?

                        Dessutom kommer vi in i en mer positiv del av året och har stöd av en väldigt låg volla.

                        Comment


                        • #13
                          Min huvudtes nu är att vi står inför sista rycket uppåt innan denna bullmarket är över, tror vi kommer ta ut ATH på 1720 i OMX inom närmsta månaderna. Innan dess så tror jag att vi eventuellt kan få en rekyl ned mot 1620 ish, men tror inte vi bryter under ma200 igen för överskådlig framtid, utan att vi vänder upp igen.

                          Trots detta är jag fundamentalt rätt baissad, men har lärt mig att inte streta emot i en bulltrend.

                          Är också inne på att diversifiera i relativt okorrelerade tillgångsslag med mina strategier för tillfället, och har därför börjat köra en long only guldstrategi nu också. Hedgar även ibland med lite VIX när jag tycker vi är väldigt överköpta kortsiktigt. Ser det då som en försäkring mer än en "riktig" position som måste gå med vinst.

                          Jag skulle även vilja addera till HenrikSysts lista att jag tror det är viktigt att köra en god mix av mean-reversion och trendföljande/breakout strategier för att få en jämnare equitykurva (självfallet innefattar olika entry/exit regler detta som nämndes).

                          Comment


                          • #14
                            Spoofer: Handlar du minisar för att få exponering mot VIX eller hittat något bättre sätt? Tankar kring att handla VIX jämfört med att handla Minishort och -Long mot S&P eller annat index.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Spoofer Visa inlägg
                              Min huvudtes nu är att vi står inför sista rycket uppåt innan denna bullmarket är över, tror vi kommer ta ut ATH på 1720 i OMX inom närmsta månaderna. Innan dess så tror jag att vi eventuellt kan få en rekyl ned mot 1620 ish, men tror inte vi bryter under ma200 igen för överskådlig framtid, utan att vi vänder upp igen.

                              Trots detta är jag fundamentalt rätt baissad, men har lärt mig att inte streta emot i en bulltrend.

                              Är också inne på att diversifiera i relativt okorrelerade tillgångsslag med mina strategier för tillfället, och har därför börjat köra en long only guldstrategi nu också. Hedgar även ibland med lite VIX när jag tycker vi är väldigt överköpta kortsiktigt. Ser det då som en försäkring mer än en "riktig" position som måste gå med vinst.

                              Jag skulle även vilja addera till HenrikSysts lista att jag tror det är viktigt att köra en god mix av mean-reversion och trendföljande/breakout strategier för att få en jämnare equitykurva (självfallet innefattar olika entry/exit regler detta som nämndes).
                              Har kollat lite på min vollatilitetsindikator och den bottnade i somras. Den följer cykler och relaterar alltid 1 år bakåt. Dvs det kan vara låg volla men den är högre än 1 år tillbaka. Kollade lite snabbt och mellan botten och när det börjar bli oroligare är det gissningsvis 3-9 månader Därefter följer en bananas uppgång som slutar i en topp med bearmarket näst kommande del. Till detta har vi årscykeln som slutar i maj.

                              Håller med om din tanke om mix

                              Comment

                              Working...
                              X