OMXS30 påverkas naturligtvis av alla de 30 ingående aktierna eftersom indexet är uppbyggt av dessa. Men ibland får en enskild aktie en mycket stor kursrörelse som påverkar indexet (nu senast HM). Många aktier rör sig i sympati med den aktie som rör sig mest pga att indexet rör sig. Oftast är denna kursrörelse överdriven och aktien och index återhämtar sig snabbt (timmar). Speciellt de aktier som sympatirört sig återgår till sin tidigare värdering. Om däremot OMXS30:s rörelser överenstämmer med DAX så är det större makrohändelser som påverkar. Detta är i alla fall min arbetshypotes, återstår att försöka att bevisa den.
1) Först vill jag dokumentera varje enskild akties påverkan på indexet.
2) Sedan se om någon enskild aktie har mycket stor påverkan.
3) Samt göra en indikator där jag dividerar den aktie som påverkar mest med indexändringen.
Blir denna indikator 1 så påverkar alla aktier lika mycket. Är den större än 1 så påverkar en enskild aktie mycket.
Jag skall testa att koda detta och återkommer med lite kod om jag lyckas.
mvh
Bertil
Edit: Indikatorn skall bara vara en hjälp vid daytrading där man handlar på ett par timmars sikt. Oftast släpps ju kursdrivande nyheter (tex kvartalsrapporter) innan börsöppning, så den största indexrörelsen sker ju före lunch. Eftersom NAT inte vet när kvartalsrapporter släpps så vill jag tillverka en indikator som känner av denna typ av kurspåverkan.
1) Först vill jag dokumentera varje enskild akties påverkan på indexet.
2) Sedan se om någon enskild aktie har mycket stor påverkan.
3) Samt göra en indikator där jag dividerar den aktie som påverkar mest med indexändringen.
Blir denna indikator 1 så påverkar alla aktier lika mycket. Är den större än 1 så påverkar en enskild aktie mycket.
Jag skall testa att koda detta och återkommer med lite kod om jag lyckas.
mvh
Bertil
Edit: Indikatorn skall bara vara en hjälp vid daytrading där man handlar på ett par timmars sikt. Oftast släpps ju kursdrivande nyheter (tex kvartalsrapporter) innan börsöppning, så den största indexrörelsen sker ju före lunch. Eftersom NAT inte vet när kvartalsrapporter släpps så vill jag tillverka en indikator som känner av denna typ av kurspåverkan.
Comment