If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
09:32 ORDER "sl) Mitt Mach1 köp vänd OMXS309G" kurs 1622.50 +4.25
Ackumulerad vinst från 23/8-18 +402.00 punkter
Över 400 punkter på under 11 månader får väl anses som ett med tvekan godkänt resultat
Simulerat över samma tid blir resultatet +513.75 punkter eftersom jag vässat strategin lite under resans gång (men det kan ju avfärdas som curvefitting om så önskas)
Simulerat för hela 2018 (terminerna 8A till 8L) blir resultatet +825 punkter.
Däremot ger denna strategi bara +90 punkter för 2017 (terminerna 7A till 7L), vilket visar på att det är väldigt viktigt att utveckla sina strategier för det marknadsklimat som är rådande just nu.
Jag förstår mig inte på er som försöker få till strategier som fungerar bra över mer än två år. Fastän ni spottar fram nya strategier hela tiden så skall ni ändå envisas med att optimera även dessa för mer än 10 år trots att ni vet att ingen kommer att köra strategierna så länge.
(Jag får ju passa på att skryta nu innan avkastningen rasar, vilket den ju kan göra med jämna/ojämna mellanrum )
mvh
Bertil
Edit: Är detta resultat bra eller dåligt jämfört med övriga portföljer på Shareville? Om man idag 2019-07-27 väljer medlemmar och högst avkastning så får man med defaultvärdena All aktivitet, Allt innehav, Alla länder, 3 månader, upp 207656 portföljer. Mach1 portföljen ligger på 38:e plats. Väljer man istället Toppmedlemmar så hamnar portföljen på 22:a plats. Mach1 kommer sakta men säkert att dala från dessa positioner eftersom våren varit särdeles fördelaktig för strategin.
Som jag flera gånger påpekat så kan man ha åtminstone två förhållningssätt till sin aktiehandel. Antingen har man ett större kapital och går in för att värdebevara detta samt att få en liten men säker avkastning, eller så har man ett mindre kapital som man kan ta större risker med. I det senare fallet är det totalt ointressant att jobba med en strategi som inte simulerat ger minst 100% avkastning för det gångna året.
"I am un imbicille!" Brukar Hercule Poirot utropa då han kommit på en lösning.
Jag har ju länge talat mig varm för att inte gå in på börsen med köp på måndagar eftersom det kommer att ta en stund innan man hunnit tolka vilken kurspåverkan helgens makrohändelser kommer att få.
Men jag har inte lagt några restriktioner på "köp vänd".
Om jag lägger in restriktionen:
Dvs om det är måndag och att kursen minskat 6 punkter sedan fredagens stängning så får jag inte gå in i marknaden förrän kl 11.00
Med denna justering ökar vinsten simulerat för terminerna 8A-9F från 1084.6 till 1152.8 punkter.
Är detta curvefitting? Hur många körningar har jag gjort för att komma fram till detta. Jag har bara tillämpat den logik som tidigare använts på köp och gjort fyra körningar. Start tidigast kl 11.00, start tidigast kl 10.10, start tidigast kl 11.00 med bivillkor minst 8 punkters minskning, samt den bästa varianten om måndag och minst 6 punkter ner sedan fredagens close så börja tidigast kl 11.00
Comment