Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mycket enkel daytrading med medelvärde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mycket enkel daytrading med medelvärde

    Jag har ägt Autotrader i ca en månad nu och har mest fokuserat på att få ett script som fungerar rent tekniskt.
    Jag har då fokuserat på daytradinghandel med hjälp av en medelvärdeskurva.
    Handlar bull/bear genom OMXS30.
    Jag har kört scriptet skarpt i två dagar och fått ca 7% vinst. Att scriptet fungerar precis så som jag vill ha det är en seger i sig :-).
    Jag har haft en för snäv kurva som genererat många avslut vilket har resulterat i många kronor i spread.

    Men rent generellt. Jag har läst lite här på forumet att handla med medelvärden inte kommer ge något över tid.
    Jag har inte proversionen så jag kan inte backtesta men det kanske finns andra här som försökt?
    Vad är det i huvudsak det som gör att det i så fall inte kommer att fungera?

  • #2
    Problemet då man medelvärdesbildar är att man får en fördröjning i tid innan medelvärdeskurvan rör sig och har man otur så har trenden redan vänt och man köper på topparna och säljer på bottnarna. Därför är det viktigt att anpassa medelvärdena efter den handelsfrekvens som man eftersträvar och storleken på vinsten per affär som man vill ha.
    Mina strategier bygger på medelvärden och breakout i olika kombinationer, så visst går det att göra vinst med medelvärden, men man måste labba lite.

    Nu har du ju fått 7% vinst så jag rekommenderar att du köper NAT Pro för vinsten. Att ta fram strategier utan att backtesta är väldigt svårt.

    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      Ha ha. Ja, hade jag inte haft lekpengar till att prova med i början hade jag kunnat köpa pro versionen.
      Medelvärdes stora svaghet är när kursen går sidledes. Styrkan sitter i trenden samt att det är låg risk om man sätter sälj när den passerar kurvan.
      Jag har en del andra parametrar för sälj som gör att jag säkrar en del vinst. Jag ska fortsätta med denna strategi ett tag till och labba lite. Dels för att se om det går att optimera detta men också för att lära mig denna härliga värld av automatiskt handel.

      Comment

      Working...
      X