Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gold Rush - experimentstrategi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Är det fler som får detta fenomen? Eller är det mitt fiktiva konto som kommit ur synk och behöver nollställas?

    Silver:
    Nu på morgonen fick jag direkt 8:00:00 köp 17,28 (stängningskursen från igår) och sedan sälj på öppningskursen idag 8:00:03 på 17,54.

    Comment


    • #47
      Jag har testat att köra första versionen av strategin skarpt på IDX-SILV (och nordnets minisar) i 1,5 dagar.
      Det blev nio affärer och i genomsnitt per trade blev det skarpa resultatet 0,32 procentenheter sämre än resultatet på testkontot.
      Nio trades kanske är för få för att visa hela sanningen, men jag såg tillräckligt för att koppla bort det skarpa.

      Tycker att man kan se på IDX-SILV att den rör sig ryckigt. Den kan stå still i upp mot en minut för att sedan göra ett ryck på 0,2-0,3%.

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av etxnola Visa inlägg
        Det blev nio affärer och i genomsnitt per trade blev det skarpa resultatet 0,32 procentenheter sämre än resultatet på testkontot.
        Vilken spread/slipp/courtage har du på testkontot? 0% mot senast betalt?
        Silver har väl minst 0.12% på en roundtrip via NON-minis. Dock som du säger är ju 0.32% betydligt högre än 0.12% så slippage eller att det helt enkelt är olika underliggande som diffar.

        Comment


        • #49
          Ingen spread/slipp/courtage på testkontot.
          Jag tycker också att det teoretiskt med nordnets spread borde bli ca 0,12% sämre skarpt, men pga att minin korrelerar dåligt med index så verkar det inte stämma.
          Det var även väldigt stor spridning på resultaten. Nedan resultat per affär:

          Testkonto Skarpt
          0,18______-0,19
          0,52______0,36
          -1,16 _____-1,56
          -0,87_____-1,4
          0,5_______0,18
          0,55______0,14
          0,29______0,2
          0,53______0,58
          -0,76 _____-1,43

          Comment


          • #50
            Tack för mycket viktig information! Tyvärr väldig diff mellan de olika affärerna.
            Verkligheten är den vi får förhålla oss till när det ska utvecklas strategier.
            Bra jobbat!

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av EMA Visa inlägg
              Är det fler som får detta fenomen? Eller är det mitt fiktiva konto som kommit ur synk och behöver nollställas?

              Silver:
              Nu på morgonen fick jag direkt 8:00:00 köp 17,28 (stängningskursen från igår) och sedan sälj på öppningskursen idag 8:00:03 på 17,54.
              Det kan bero på att databastiden inte är synkad med datortiden.
              Kräv dessutom minst en kursändring som inte är gårdagens stängning.

              eqv(int(d),int(date()))

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av etxnola Visa inlägg
                Ingen spread/slipp/courtage på testkontot.
                Jag tycker också att det teoretiskt med nordnets spread borde bli ca 0,12% sämre skarpt, men pga att minin korrelerar dåligt med index så verkar det inte stämma.
                Det var även väldigt stor spridning på resultaten. Nedan resultat per affär:

                Testkonto Skarpt
                0,18______-0,19
                0,52______0,36
                -1,16 _____-1,56
                -0,87_____-1,4
                0,5_______0,18
                0,55______0,14
                0,29______0,2
                0,53______0,58
                -0,76 _____-1,43
                Hur mäter ni den procentuella avkastningen per trade?

                Comment


                • #53
                  På testkontot: indexets (säljkurs/köpkurs-1)*100
                  Skarpt: kollar på nordnet vad vinsten blev (eller förlust) och dividerar det med köpets värde på teskontot (antal*pris).

                  Comment


                  • #54
                    Justering för delpositioner tar jag för givet.

                    Ett sätt att komma närmare är att i simuleringen/testkonto bara trigga när kursen ändrats, dvs om den tex ligger still i en minut får inget hända tills ny kurs. Då borde den bli färsk i förhållande till minifuture?

                    Comment


                    • #55
                      Ja, med justering för delpositioner.
                      Bifogar en bild med alla siffror.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #56
                        Samma för Guld?

                        Comment


                        • #57
                          Har inte kört skarpt på guld.
                          Kollade på samma sätt på pluto (DAX) ett par veckor i höstas och då var det skarpa resultatet som förväntat. Så det är i alla fall inte ett generellt problem med Nordnets minisar.

                          Men, kollar man på SIX-GOLD så ser den ut att ha samma ryckiga beteende som SIX-SILV, så skulle inte bli förvånad om det skarpa resultatet för guld diffar mot testkonto.

                          Comment


                          • #58
                            Ok, Undrar om det blir samma sak om man bara triggar precis när ny kurs kommer in. Då borde kursen vara helt färsk? Jag ska testa vad skillnaden blir i simulering. Sedan vet jag inte om de skiljer mycket mellan spot- och terminspriset.

                            Comment


                            • #59
                              Går det att få tag på historisk data på Minis? Har inte haft någon kursinsamling av guld på maskinen min.
                              AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                              Comment


                              • #60
                                Har bara småskvättar själv, det är om nåon samlat in en längre tid.

                                Comment

                                Working...
                                X