Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avstånd från orderkurs till nuvarande kurs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

I graf så ritas alla script i varje ögonblick det stämmer. Så fort en graf behöver ritas om så ritas scriptkurvor också.

Det jag pratade om var ordermodeller och bevakade script.

Sedan har jag inte kollat historiken vad gäller din dator, men om det är en W95/98/ME så kan det möjligen förklara att aktiviteten i ATrt slukar cpu.

ATrt har omedelbar refresh av alla fönster i klienten för varje tick som kommer. 15s-intervallet finns också, men för att realtiden skall ha nytta så vill man ju bums ha uppdatering av fönster.

Comment

Ytterligare ny incident med ATrt

Jag har nu kört försökshandel ett tag med ATrt. Tyvärr månste jag dra slutsatsen att programmet fortfarande inte håller måttet vad gäller återrapporteringen från depån om vilket innehav man har.

Idag köptes 2 kontr kl 10:29:38 (hade –1 sedan igår) men i grunddata stod det att innehavet var nollat alltså 0 kontr. vilket var fel för vid den tidpunkten fanns 1 kontr. Min modell ville då helt rätt köpa ytterligare 1 kontrakt vilket också gjordes kl 10:32:42. Därefter står det i grunddata att jag har 2 kontrakt vilket alltså är 1 mer än önskat.

Problemen kvarstår alltså! Orderläggningen går helt perfekt men ATrt får inte veta vilket innehav jag har. Tidskildnade ovan är c:a 3 min vilket borde räcka. Jag kör på senaste ver. av ATrt.

Med så här få handlade kontrakt är det ingen fara på taket, men rättas inte det här till är det kört för min del med ATrt och kanske AT också för den lär inte vara säkrare!!

Comment

Senaste är 7.5.6.8.

Bästa källan att undersöka är tradelog.txt.

Så du får gärna maila mig det från idag i den.

Comment

Ser ut att vara ett följdfel av att komponenten för att lista portföljen misslyckas innan.

*-->20070523 10:29:44 ---
          Försöker uppdatera depålistor
          *-->20070523 10:29:46 ---
          Nollat innehav för OMXS30 7ET

Den söker efter symbolen i en lista över portföljen som är tom och drar slutsatsen att innehavet skall vara noll.

Skall göra en ändring i synkroniseringsrutinen där så inget aktivt görs när listan är tom och man har flaggar att man misslyckats med listningen.
          Innehavet stod säkert rätt i programmet för transaktionerna hade kommit helt normalt.

Den ena felet leder till ett följdfel som leder till ytterligare saker. Varför TFKs komponent rapporterat busy hela morgonen är stort frågetecken?

Just denna felsituationen skall jag nog kunna täppa till i alla fall.

Comment

Jag kollade i Avslutslistan under de 3 min som det hela pågick och där fanns mycket riktigt avslut på 2 köpta kontrakt då. Samtidigt visade alltså grunddata 0 innehav.

Som du ser loggar jag inte in på depån förrän kl 9:01. Om detta kan ha med saken att göra vet jag inte.

Det känns ju trevligt om man fortfarande kan bidra med något halmstrå till att göra det hela säkrare.

Comment

Lfm,
              kan detta uppstå i at/nordnet också?

Comment

Nej, motsvarande rutin finns inte hos Nordnet-versionen dvs vanliga AT.

Comment

Lasse...
                  Nu på morgonen gick jag in i TRADELOG i ATrt för att se hur det ser ut idag. Jag kan då konstatera att samma mönster som du såg i min fil igår även gäller idag.

"En tidsangivelse"
                  Försök uppdatera depålistor

Detta upprepas ständigt med några sekunders mellanrum.
                  Något är ju helfel, men vad?

Under Insamling av data har jag följande listor förbockade:
                  Svenska Index
                  Utländska Index
                  OMX-terminer

Inget annat.

Comment

Den delen ändras inte med uppdateringen till .8, det är okontakt av något skäl. Vet inte vad det beror på att det aldrig kommer i kontakt för vissa.

Det var ju i förra listningen det kom ett "Depålistor ok igen" långt senare efter din order eller hur det var.

Jag förmodar att du får tom portföljlista eller om det enbart är aktiva order som spökar?

Comment

Skall kolla om det är så när aktiva order av naturliga skäl är tom i början av dagen att det tolkas som felsituation.

Info ur tfk.log från dagens början kan ev. ge besked om den saken. Om OnServerStatus meddelar något GetActiveOrder eller liknande.

Comment

Vid dagens början fanns inget innehav, inte heller några order, inte heller någon modell ansluten.

Om jag tittar i tfk.log finner jag inga datum eller tidstämplar men jag antar att det senaste ligger längst ner i listan. Där listas en massa saker bl.a.

"NULL-retur GetACtiveOrders".

Dett tycks upprepas enormt många gånger.
                        Även "Choke On" och "Choke Off" förekommer ibland.

Portföljlista, jag antar det är Depå Innehav(portfölj) du menar.
                        Om jag öppnar den så är den helt tom, det finns alltså inte ett enda teken i den. Detsamma gäller Aktiva Order.

Comment

Jag har lagt en uppdaterad version som tar bort detta onödiga loggande av info.

Jag skiljde inte på tom lista och verklig felretur, och därav blev repetition påslagen så länge listan är tom(vilket den ju är från början av varje ny dags handel).

Tack så länge. Det går bra att uppdatera igen om ni störs av att loggen växer.

Annars fungerar .9 ok också.

Comment

Lasse...
                            Var snäll och lista upp vilka filer man kan helt tömma på innehåll utan att riskera något. Jag tänker särskilt på loggarna de har blivit ganska stora.

Comment

Både tfk.log och tradelog.txt och deblog.txt kan tömmas efter behov. De är alla enbart för att kunna spåra ev. problem man haft dom är till för främst.

Comment

Working...
                              X