Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Globala minnesceller tappar värde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Globala minnesceller tappar värde

Rikard,
    jag använder mig av setgvarif för att skriva värde till minnesceller och läsa av värdet via getgvar. Via kalkylforskaren kan jag se att värde skrivs ex i minnescell 610.

Nästa dag när nat pro startar är värdet 0 i minnescell 610.

Har något hänt i nat pro senaste tiden att värden i globala minnesceller nollställs vid omstart av nat?
    Tidigare fanns skrivet värde kvar i minnescellen vid omstart av nat.

Jag kör på version 2.7.0.2.

Inget är ändrat vad gäller globala celler, min gissning är att något script du har kopplat skriver över cellen. Testa med en ny cell och ett enkelt script som bara skriver värdet, koppla loss scriptet och se om värdet finns kvar efter omstart.

Jag ska prova med en cell här också.

Edit: Har testat nu och värdet ligger kvar efter omstart utan scriptet kopplat, så det måste vara något script du har som skriver över värdet.

Comment

Jag är nu uppe i minnescell 610 och inget annat script skriver värde dit.

Jag gjorde samma test som du och nu ligger värdet kvar, dvs skrivning, borttag script, stop nat, start nat.

Imorse när datorn startade efter att varit avstängd under natten var värdet 0 i cell 610, nu har scriptet skrivit dit en 1:a.

Måste man avsluta nat varje dag med X-knappen längst upp till höger i nat eller klarar nat av att man bara stänger av windows 8.1 datorn med stäng av/ logga ut - stäng av, så att minnesceller ej nollställs?

Comment

Värden i celler skrivs till disk på en gång så det spelar ingen roll hur AT stängs. Det skulle kunna vara så att scriptet spm läste av värdet inte hade hunnit köras omedelbart efter öppning, det kan ta några sekunder innan all initiering är avklarad.

:

Comment

Har samma problem när jag använder globala minnesceller.
          Problemet verkar bero var man använder SetGvarIf. Jag körde ett skript i en graf för att sätta minne 1 till 14 med värde 1 till 14.
          Sen kopplades skriptet bort och jag kontrollerade värdena med kalkylforskaren, allt ok.
          Startade om NAT och kontrollerade minnescellerna, allt ok. Även dagen därpå var värdena korrekt.
          Sen körde jag ordermodeller som sätter värden i samma minnesceller, 1-14, modellerna triggade och lagrade värden, jag kontrollerade och allt är korrekt. Nästa dag finns inte värdena kvar utan värdena som sattes med mitt skript som satte referensvärden 1-14. Hur är detta möjligt?
          Skriptet som satte referensvärden kördes bara en gång och kopplades sedan bort och om det hade varit på skulle det skriva över värdena från ordermodellerna omedelbart.

Comment

Celler som sparas med SetGVarIf() lagras i ini-filen, så dessa går enkelt att kontrollera direkt i filen. De ligger under avdelning

[ScriptVariables]

Comment

Rikard, det gick väl lite fort. Ska det inte vara SetIniIf?

För att simuleringar i diagram och simulatorn inte ska skriva över värden som används skarpt existerar dessa globala celler endast i minnet. Globala celler i script anslutna till diagram live eller skarpa ordermodeller skriver värden som sparas på fil.

Eftersom att SetIniIf är begränsat till 4st celler per script brukar jag använda globala celler och kollar värden live genom att rita i diagram. Anslut ett script live som kan sätta värden i globala celler(måste vara larmbevakat) eller en ordermodell. Bygg ett script som ritar värden. Diagrammet kommer då att visa senast sparade värde från liveköring.

Comment

Det är SetGvarIf, inte SetIniIf.
                Problemet är inte att se vad som sparats i minnescellen utan att den skrivs över med ett gammalt värde. Och det finns inget skript kopplat som kan ha skrivit det gamla värdet igen.

Comment

För att vara klar menar jag de som sparas på fil. Värden som sparas på fil live kan inte skrivas över av ett gammalt värde hur som helst. Värden kan endast sparas med script, tex anslutet till diagram eller ordermodell. Kör du tex ett script i diagrammet när börsen är stängd påverkas inte cellerna.

Comment

Jag har kört enbart när börsen är öppen, värdena som sparats med skript i diagram funkade bra men de som kördes med ordermodell skrevs över dagen efter med de gamla värdena från skriptet i diagrammet. Skriptet i diagrammet var då borttaget innan ordermodellerna började skriva till cellerna. Cellerna blev uppdaterade med nya värden från ordermodellerna men skrevs över dagen efter med de gamla värdena från skriptet
                    Last edited by FredTrader; 2014-12-02, 14:14.

Comment

Jag förutsätter att du inte har flyttat några filer eller liknande. Om det absolut inte finns något script som kan skriva tillbaka det gamla värdena verkar det ju konstigt. Något för Rikard eller Lasse.

Comment

Låter omöjligt, har aldrig sett eller hört att gamla värden kommer tillbaka. Det går att använda P-parametern för att få tillbaka förra värdet enligt:

http://www.autostock.se/NATscriptref...ar_n_NDP_.html

Annars kan jag inte komma på hur det skulle gå till. Om det verkligen är något lurt så skulle jag installera om programmet (kanske inte är gjort på länge).

Comment

Kan prova att installera om, gjorde det dock senast i somras.

Comment

Installerade om NAT och installerade ordermodeller på en helt ren installation (använde inga gamla filer), dock med samma problem som ovan. Värdena finns i cellerna under dagen, men vid omstart av NAT försvinner de.

Comment

Hur sätts värdena? Är det från en graf utan Larmbevakat ikryssat? I så fall sparas inget, dvs endast under tiden som grafen ritas. Däremot script med Larmbevakat skriver ner till cellen.

Comment

Working...
                              X