Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felaktiga signaler vid simulering.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ja, frac(). Date() fungerar inte bra i diagram. Du får nog köra simuleringar och jämföra. Alternativt prova att byta Date() mot d vid diagramritning. Det finns ett krux till. Vad händer om det inte finns data innan 0.3757 eller om det av någon anledning inte kommer in data live just i början av dagen. Det går att lösa med två celler.

Comment

My bad, jag glömde Frac() som tar bort heltalsdelen:

första_min=lt(frac(date()),0.3757)

Det här ska funka både live och i simulering men inte i chart eftersom systemklockan används.

Comment

Du kan köra med extrakolumn. När du kör syntetisk visar du villkoret eller värdet för original versionen, samt tvärtom. Då borde det bli ganska enkelt att bena ut var det skiljer.

Comment

Aldrig jobbat med extrakolumn, men det går väl att sätta sig in i. Borde man inte bygga in så att man kan se värdena på alla Globala variabler i programmet i realtid i ett fönster?

Jo, Rikard - Jag gissade att det var så du menade. Men han ger ändå signal på två dagar när det inte är en sån formation. Och det som felar är att öppningen är för långt ner i kursstapeln - inte ens i närheten. Dessutom missar han två solklara dagar.

Comment

Lade till att räkna ut snittet av High, Low och Close under första minuten eftersom man inte vet om det rusar på något håll.

SETGvarIF(div(add(cmpref(h,0,a),add(cmpref(c,0,a),cmpref(l,0,a))),3),129,första_min)

Men inte hjälpte det. Dessa förbenade dagar där det inte borde bli signal....... Det finns dessutom massor liknande dagar som dessa som inte får signal, så det fungerar i övrigt. Kan det vara något i kursdatabasen? Det gäller 20150616 och 20150626 - dessa ger hammersignal men kvalar inte in. De dagar som borde ge signal men som inte gör det är: 20150115 och 20141016

Comment

Ok men hur ser intradaydatat ut första minuten de dagarna?

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                Ok men hur ser intradaydatat ut första minuten de dagarna?
                Långt ifrån att vara ok. Det värde som krävs syns inte alls bland staplarna i grafen oavsett upplösning.

Comment

Jamen då har vi ju problemet. Scripten funkar men om data är skadat blir det knas.

Comment

Men hämtar inte simuleringen samma data som chartet gör vid utritning av staplar???
                    Alltså staplarna ser ok ut men kursen ligger långt ifrån att signal skulle ges för att vara hammer.

Comment

Dagsdata ligger i HIST.DBF medan intradaydata som används vid animering i bänken ligger i intradaydatabasen. Men jag kan hålla med om att cmpref() i dagsupplösning borde returnera samma värde som dagsstapeln visar.

Märkligt annars.

Comment

Nu blir det lite tight med tid för mig närmsta dagarna. Egentligen skulle man bygga bara ett enkelt script som på olika sätt hämtar öppningskurs och gör något med den, sedan simulerar man över en period och ser om det stämmer. Då kommer man ju ett steg närmre att få reda på vad problemet kan vara.

Comment

Kan det vara så att man även måste kolla att databastiden för dagsstaplar är synkad med systemtiden?

i1(
                          check_datasynk=and(eqv(int(d),int(date())),eqv(int(cmpref(d,0,A)),int(date())))
                          ...
                          )

På önskelistan finns en automatiskt funktion som inte tillåter script att köras då någon av dataserierna inte är synkade. Skulle underlätta för användarna. Särskilt de som inte är så insatta.

Comment

Jo det skulle vara en bra funktion att lägga till helt klart.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                              Kan det vara så att man även måste kolla att databastiden för dagsstaplar är synkad med systemtiden?

i1(
                              check_datasynk=and(eqv(int(d),int(date())),eqv(int(cmpref(d,0,A)),int(date())))
                              ...
                              )

På önskelistan finns en automatiskt funktion som inte tillåter script att köras då någon av dataserierna inte är synkade. Skulle underlätta för användarna. Särskilt de som inte är så insatta.
                              Men när jag lägger in detta kravet för signal så försvinner alla flaggorna.

Comment

Om Date() används fungerar inte diagramritningen. Jag skulle börja med att köra en simulering och kolla de dagar som strular. Du har ett konkret exempel och det vore intressant att se vad resultatet visar. Skulle det hjälpa så har vi kanske en lösning. Annars gäller det att bena ut om diagrammet eller simuleringen är rätt.

Edit: Vi får förutsätta att diagrammet är rätt då det är fullbordade staplar. Dessutom vet jag ej hur diagramritningen fungerar under huven. Då det är fullbordade staplar borde inget hända inne i stapeln, utan allt sker just vid utgången av perioden.
                                Last edited by Henric; 2015-07-31, 12:56.

Comment

Working...
                                X