Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felaktiga signaler vid simulering.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tänk på skillnaden när jag skriver scriptupplösning och animerad upplösning i simulatorn.

Jag körde lite tester på eftermiddagen och kom fram till att det främst är animerad upplösning i simulatorn som spökar. Jag använde mig av ett script i 1 minuts upplösning och ett extraobjekt i dagsstaplar. En synktest för huvudscriptet och ett för extraobjektet. Med 5sek animering i simulatorn blir första öppning för 1min och öppning för dagsstaplar identiska(nästan, det är två dagar under 2015 som det skiljer). Synktestet på extraobjektet hade ingen påverkar, utan synktestet på huvudupplösningen räcker. Kör jag animering 1 minut så skiljer sig öppningskurserna rejält. Upp till 60 punkter. Min erfarenhet blir att alltid köra med 5sek animering om extraobjekt används.

Nog för mig med detta. Big Boss får ta över.

Comment

Tack så jättemycket Henric för ditt engagemang och att du verkligen försöker.

Min utveckling av modellen har stått stilla i fyra dagar på grund av detta problemet eftersom det som är kvar att göra innan en sjösättning av första versionen är just lite olika dagsstapelformationer att ta hänsyn till och i de flesta så är öppningskursen viktig. Dessutom är det ju fel att optimera så länge allt inte fungerar.

Kör man 5-sekunders i analyzern så tar ju simuleringarna gigantiskt mycket längre tid än om man kör på 1-minut. Har dessutom testat det utan bättre resultat. Men det andra du skriver att man kanske ska köra scriptet i annan upplösning är ju fullt möjligt. Jag kan ju skriva ett script som enbart sätter detta värdet i en Gvar. Om problemet är att jag hämtar värdet från ett externt objekt (OMXS30) så kan ju faktiskt just detta scriptet få jobba mot terminen istället, men då borde nog hela uträkningen av dagsstapelformationen baseras på värden från terminen.

Comment

Jag jobbar också med ett projekt som använder öppningskurs.

Ett script som sätter värdet med Gvar hjälper nog inte om du animerar 1 minut. Samma problem. Det borde inte heller vara extraobjekt då 5sek animering ser ut att fungera. Det är större risk att du får slag om du använder terminen, men kanske.

Frågan är nog om animering 5sek eller diagrammet är det rätta, samt att extraobjekt dagsstaplar borde få samma öppningskurs oberoende av animering.

Comment

Rikard!!! - Ta tag i detta.

Det måste ju gå att få fram öppningskursen på något tillförlitligt sätt, både vid simulering och live-körning samt även vid script-ritning i chart. Kan tänka mig att acceptera snittet på första en-minutsstapeln.

Finns det någon bra sida för omvandling m.m. av den Julianska tideräkningen? Meckigt att försöka räkna ut vad klockan är eller hur lång tid som gått sedan öppning bara genom att se massa decimaler.

/Erik

Comment

Vilken dag är det som strular och vilket instrument? Jag kan prova att ladda ner datat från Kundservice och se om jag får samma fel och om det går att hitta på något.

Comment

Den 16 och 26 Juni 2015 ger modellen felaktigt köpsignal trots att öppningskurserna enligt diagrammet absolut inte innebär en hammerformation. Sen den 15 Januari 2015 ges inte signal trots att scriptet ritar ut en flagga den dagen och enligt diagrammet så är det absolut en hammer (en extremt vinstrik sådan om man exponerar sig för uppgång den dagen )
              Kan ju givetvis finnas fler dagar, men det är dessa som strular till det just nu och löser man dem så fungerar det kanske rent generellt sedan.

/Erik

Comment

OMXS30? Eller terminen?

Comment

Omxs30 hämtar jag all data från.

Comment

Är du säker på att Open-kursen ställer till problem?

Jag provade att ladda hem från Kundservice och rita ut dagsöppning i 60-minutersdiagram och det ser ut att stämma fint.
                    Attached Files

Comment

Vad använder du för kod för att få fram öppningskursen som du ritar ut?

Åker på lite semester några dagar men ska ta tag i kodandet igen framåt slutet av veckan. Hade varit riktigt skönt om vi hittat en lösning på detta.

/Erik

Comment

Koden syns till höger i lilla rutan, bara cmpref(o,0,a).

Comment

Det verkar som att extraobjektet inte blir synkat vid ny dag i simulatorn. Det räcker inte med eqv(int(d),int(date())). cmpref(o,0,A) blir gårdagens close intraday och skiljer sig från diagramritningen i dagsstaplar. Första dagen blir rätt. Sedan blir öppningen gårdagens close intradag. Det gör att man lätt kan bli lurad om man bara kör en dag.

i1(
                          intra_igår=find(gt(frac(date()),0.5),200,c,1)
                          öpp_dagsstapel1=and(not(eqv(cmpref(o,0,A),intra_igår)),eqv(int(d),int(date())))
                          öpp_dagsstapel2=and(öpp_dagsstapel1,gt(int(d),int(GetGvar(100))))
                          SetGvarIf(d,100,öpp_dagsstapel2){används för att bara ge ett värde}
                          SetGvarIf(c,101,öpp_dagsstapel2)
                          SetGvarIf(cmpref(o,0,A),500,1) {visas som extrakolumn för jämförelse}
                          synkad=and(öpp_dagsstapel2,1)
                          )

{@A(0,)}

När öpp_dagsstapel2 är sann kan öppningskursen hämtas. Räcker att köra script behöver inga ordermodeller. Alternativ skulle kanske scriptet kunna ersättas med
                          not(eqv(cmpref(c,0,A),cmpref(o,0,A)))

Live borde det räcka med att hämta kursen en gång enligt tidigare inlägg eller öppningskursen kanske stämmer?

e_Rik, du kan skapa ett script som endast innehåller GetGvar(500). Kör scriptet ovan för att få ut öppningskursern. Scriptet med GetGvar(500) används som extrakolumn.
                          Det ser ut att fungera för mig. Njut av ledigheten och återkom med feedback.

Edit: använd ett säljscript som alltid är falskt.
                          Last edited by Henric; 2015-08-03, 11:11.

Comment

Har nu testat detta Henric. Ser ut att stämma riktigt bra när jag kör 5-sek animering. Inte en felaktig hammersignal senaste två åren

Då kan jag ju jobba vidare med andra kända candlesticksformationer som kan vara bra att krydda modellen med.

/Erik

Comment

Jag har också problem med öppningskursen på extraobjekt trots massa synkningar!

Comment

Funkar det med 5 sek animering?

Comment

Working...
                                X