Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PC Link

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • PC Link

    Sen jag installerade mina ordermodeller så har PC link i princip flippat mellan minis varje dag. Jag har valt stor prisskillnad mellan minisarna, så jag förväntade mig inte att PC link ska skifta minis ofta.

    Hur fungerar PC link? Är det någon hysteres inbyggd?
    Som det ser ut nu så verkar det som att om jag har satt ett riktpris på minis på 200kr och har två minis inkopplad på 150kr och 250kr och kursen ligger precis mitt i mellan så flippar PC link mellan minisarna frekvent.
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

  • #2
    Det finns en hysteres men den kanske vi borde öka. Är det vid hel timme som den byter?

    Comment


    • #3
      Ja precis.

      Ser idag så bytte den från "MINI L DAX NORDNET 86" till "MINI L DAX NORDNET 66" kl12.00, kl14.00 så bytte den tillbaka från 66 till 86. Tidigare på morgon bytte den OMX minin med.

      I går bytte den OMX minis 2 gånger under dagen. Först bytte den kl10.00, sen bytte den tillbaka kl11.00.

      Tror den hysteresen kan justeras upp ganska ordentligt.
      AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

      Comment


      • #4
        Idag så flippades "MINI S OMX NORDNET 119" till "MINI S OMX NORDNET 116" och en timme senare flippade den tillbaka. Priset på 116 är ca 123kr och priset på 119 är 242kr. Mitt ETP Prefered price är satt till 200kr, så jag förstår inte varför PC Link flippar över till 116, mini 119 är hela tiden närmare 200kr i pris.
        AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

        Comment


        • #5
          Låter som att det kanske saknades pris exakt på den ena när scan gjordes.

          Comment


          • #6
            PC Link fortsätter att flippa Minis. Börjar överväga att koppla ur all minis utom en i PC link på varje instrumnet, det här flippandet kommer att påverkar resultatet över tid. Idag skedde det tre gånger.
            Attached Files
            AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

            Comment


            • #7
              Det är inte PC Link utan ETP Link-delen som byter minis. Men absolut, koppla ur och kör 1 mini. Kryssa i så fall ur ETP Check In på den minin också. Hur många incheckade OMX har du tex, och var ligger riktpriset?

              Comment


              • #8
                Testkör en uppdaterad version av ETP Link imorgon där hysteres är ställbar så tror jag man kan eliminera en del onödiga byten.

                Comment


                • #9
                  Jag har tre st Mini Long, det är oftast mini 123 och 116 som flippar. Riktpriset är 200kr, kan det feed problem med någon av dem, kanske borde byta minis, är det någon annan som upplever samma problem? Tycker att själva iden med PC link är genialisk så det är så synd att det inte funkar som det ska.
                  MINI L OMX NORDNET 123 - 150kr
                  MINI L OMX NORDNET 116 - 237kr
                  MINI L OMX NORDNET 108 - 315kr
                  AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                  Comment


                  • #10
                    Vi löser det! Tror att den nya hysteresen fixar det galant, testar vidare imorgon. Fungerar det blir det release.

                    Comment


                    • #11
                      Lite uppdatering: algoritmen för att skapa någon form av hysteres fungerar hyggligt bra tror vi, och gör lite mer tester imorgon. Därefter kan de som vill prova beta-versionen få tillgång.

                      Comment


                      • #12
                        Sådär, då är beta-versionen testad. För er som vill prova uppdateringen för ETP Link är det två script som byts ut, triggerscriptet i ETP Link Minilong köp (endast Long-sidan än så länge).

                        Det är i princip bara att klistra in nedanstående direkt i ordermodellen medan den körs, så träder det i kraft direkt. (Inställningar > Arbeta med ordermodeller > ETP Link Minilong köp > Redigera > klistra in script > Spara och stäng dialog.

                        Hysteresen fungerar när incheckade minis har större avstång prismässigt än 2 * hysteres * preferred price. Dvs, har man ställt hysteres på 0.1 och pref price på 200 behöver det vara mer än 40 kr mellan incheckade minis för att undvika möjliga problem. Är det kortare avstånd kan det fortfarande bli något enstaka onödig byte.

                        { ETP Link minilong buy 200131 beta }
                        hysteres:=0.1
                        i1(
                        innan_call=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(d))),5)
                        öppnat=or(ge(xtime(date(),m),2),ge(xtime(date(),h),10))
                        lt1=lasttrade(b,d)
                        lt2=lasttrade(s,d)
                        minSedanKöp=mult(sub(date(),lt1),1440)
                        minSedanSälj=mult(sub(date(),lt2),1440)
                        time_ok=and(innan_call,and(öppnat,and(gt(minSedanKöp,0.33),gt(minSedanSälj,0.33))))
                        cell=scrpar(32)
                        insats=scrpar(21)
                        replikera=eqv(insats,0)
                        id_ok=and(ge(cell,10),le(cell,799))
                        ingen_kandidat=eqv(getgvar(add(3000,cell)),0)

                        bypass_9=and(eqv(xtime(date(),h),9),eqv(xtime(date(),m),5))
                        wanted_price=getgvar(add(cell,1000))
                        diff=abs(sub(odepth(s,p,0),wanted_price))

                        sync1=and(and(or(ingen_kandidat,or(bypass_9,eqv(xtime(date(),m),59))),ge(xtime(date(),s),30)),and(innan_call,lt(xtime(date(),h),17)))
                        sync2=and(and(or(ingen_kandidat,or(bypass_9,eqv(xtime(date(),m),59))),ge(xtime(date(),s),40)),and(innan_call,lt(xtime(date(),h),17)))
                        reset=and(and(öppnat,and(innan_call,and(sync1,not(sync2)))),lt(getgvar(add(2000,cell)),mult(hysteres,wanted_price)))
                        setgvarif(0,add(cell,1000),reset)
                        setgvarif(10000,add(cell,2000),reset)
                        setgvarif(0,add(cell,3000),reset)



                        spread_ok=and(gt(odepth(b,p,0),0),lt(div(odepth(s,p,0),odepth(b,p,0)),1.1))

                        closer=and(lt(diff,mult(sub(1,hysteres),getgvar(add(2000,cell)))),spread_ok)
                        include=scrpar(30)
                        set_new=and(and(sync2,and(closer,wanted_price)),include)
                        setgvarif(diff,add(2000,cell),set_new)
                        setgvarif(crcid(),add(3000,cell),set_new)

                        best_match=getgvar(add(3000,cell))
                        buy_paper=or(not(include),or(and(eqv(best_match,crcid()),wanted_price),not(wanted_price)))
                        paritet=if(scrpar(29),scrpar(29),1)
                        antal=if(and(buy_paper,gt(mult(paritet,getgvar(cell)),0)),int(mult(paritet,getgvar(cell))),0)
                        adjust1=lt(portfolio(v),antal)
                        adjust2=and(le(portfolio(v),0),gt(antal,0))
                        samma_dag=eqv(int(d),int(date()))
                        synk_0902=and(eqv(xtime(date(),h),9),eqv(xtime(date(),m),2))
                        nytt_värde=or(or(lt(date(),add(getgvar(cell,d),div(3,1440))),and(lt(xtime(date(),h),17),eqv(xtime(date(),m),0))),synk_0902)
                        köp1=and(and(and(if(replikera,adjust1,adjust2),samma_dag),time_ok),id_ok)
                        köp2=and(and(and(köp1,or(not(include),not(sync1))),innan_call),nytt_värde)
                        konto=sub(add(cash(a),cash(t)),mult(2,abs(cash(s))))
                        retval(konto,1)
                        Mult(köp2,10)
                        )

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
                          PC Link fortsätter att flippa Minis. Börjar överväga att koppla ur all minis utom en i PC link på varje instrumnet, det här flippandet kommer att påverkar resultatet över tid. Idag skedde det tre gånger.

                          PC Link har inget med minibyten. Det är ETP-link

                          Comment


                          • #14
                            PC-Link köper alla minis med ETP link. Jag har inte testat den här koden. Hur skall man höra för att den skall välja minis? Vilka ordermodeller alltså.

                            Comment


                            • #15
                              På testkontona behöver ETP ID finnas inlagt för att Autoselect ska fungera, dvs samma som PC Link ID. Kan vara det som fattas?

                              Comment

                              Working...
                              X