Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

PC Link

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    ETP-id på underliggande på testkontonA har jag, och PC Link. Samma ID.
    På skarpa bara ETP ID på minis. Äe det rätt?

    Comment


    • #17
      Och ETP Check in ska ha 1 som värde också.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
        Sådär, då är beta-versionen testad. För er som vill prova uppdateringen för ETP Link är det två script som byts ut, triggerscriptet i ETP Link Minilong köp (endast Long-sidan än så länge).

        Det är i princip bara att klistra in nedanstående direkt i ordermodellen medan den körs, så träder det i kraft direkt. (Inställningar > Arbeta med ordermodeller > ETP Link Minilong köp > Redigera > klistra in script > Spara och stäng dialog.

        Hysteresen fungerar när incheckade minis har större avstång prismässigt än 2 * hysteres * preferred price. Dvs, har man ställt hysteres på 0.1 och pref price på 200 behöver det vara mer än 40 kr mellan incheckade minis för att undvika möjliga problem. Är det kortare avstånd kan det fortfarande bli något enstaka onödig byte.

        { ETP Link minilong buy 200131 beta }
        hysteres:=0.1
        i1(
        innan_call=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(d))),5)
        öppnat=or(ge(xtime(date(),m),2),ge(xtime(date(),h),10))
        lt1=lasttrade(b,d)
        lt2=lasttrade(s,d)
        minSedanKöp=mult(sub(date(),lt1),1440)
        minSedanSälj=mult(sub(date(),lt2),1440)
        time_ok=and(innan_call,and(öppnat,and(gt(minSedanKöp,0.33),gt(minSedanSälj,0.33))))
        cell=scrpar(32)
        insats=scrpar(21)
        replikera=eqv(insats,0)
        id_ok=and(ge(cell,10),le(cell,799))
        ingen_kandidat=eqv(getgvar(add(3000,cell)),0)

        bypass_9=and(eqv(xtime(date(),h),9),eqv(xtime(date(),m),5))
        wanted_price=getgvar(add(cell,1000))
        diff=abs(sub(odepth(s,p,0),wanted_price))

        sync1=and(and(or(ingen_kandidat,or(bypass_9,eqv(xtime(date(),m),59))),ge(xtime(date(),s),30)),and(innan_call,lt(xtime(date(),h),17)))
        sync2=and(and(or(ingen_kandidat,or(bypass_9,eqv(xtime(date(),m),59))),ge(xtime(date(),s),40)),and(innan_call,lt(xtime(date(),h),17)))
        reset=and(and(öppnat,and(innan_call,and(sync1,not(sync2)))),lt(getgvar(add(2000,cell)),mult(hysteres,wanted_price)))
        setgvarif(0,add(cell,1000),reset)
        setgvarif(10000,add(cell,2000),reset)
        setgvarif(0,add(cell,3000),reset)



        spread_ok=and(gt(odepth(b,p,0),0),lt(div(odepth(s,p,0),odepth(b,p,0)),1.1))

        closer=and(lt(diff,mult(sub(1,hysteres),getgvar(add(2000,cell)))),spread_ok)
        include=scrpar(30)
        set_new=and(and(sync2,and(closer,wanted_price)),include)
        setgvarif(diff,add(2000,cell),set_new)
        setgvarif(crcid(),add(3000,cell),set_new)

        best_match=getgvar(add(3000,cell))
        buy_paper=or(not(include),or(and(eqv(best_match,crcid()),wanted_price),not(wanted_price)))
        paritet=if(scrpar(29),scrpar(29),1)
        antal=if(and(buy_paper,gt(mult(paritet,getgvar(cell)),0)),int(mult(paritet,getgvar(cell))),0)
        adjust1=lt(portfolio(v),antal)
        adjust2=and(le(portfolio(v),0),gt(antal,0))
        samma_dag=eqv(int(d),int(date()))
        synk_0902=and(eqv(xtime(date(),h),9),eqv(xtime(date(),m),2))
        nytt_värde=or(or(lt(date(),add(getgvar(cell,d),div(3,1440))),and(lt(xtime(date(),h),17),eqv(xtime(date(),m),0))),synk_0902)
        köp1=and(and(and(if(replikera,adjust1,adjust2),samma_dag),time_ok),id_ok)
        köp2=and(and(and(köp1,or(not(include),not(sync1))),innan_call),nytt_värde)
        konto=sub(add(cash(a),cash(t)),mult(2,abs(cash(s))))
        retval(konto,1)
        Mult(köp2,10)
        )
        Fungerar denna bra? Är detta redan uppdaterat om man laddar ner ETP link på nytt eller får man bygga eget?

        Comment


        • #19
          Det funkar fint och är uppdaterat i Hjälp-menyn. Bara att ladda ner. Hysteresen är inställd på 10% av Preferred Price i varje riktning, så man bör inte checka in minis tätare i pris än minst 20% av Pref Price. Det gör att man undviker onödiga byten när man ligger mitt mellan två kandidater.

          Comment


          • #20
            Kanon! Då ska jag göra det.
            Gäller det både long och short?

            Comment


            • #21
              Båda sidor!

              Comment


              • #22
                Är det bara jag som har haft problem med ETP-Link efter den senaste uppdateringen?
                Mina problem inträffar då minin som jag har blir knockad.

                Det här hände i fredags (jag hade flera mini l för omx incheckade):

                1. Min mini l omx blev knockad (inget byte till den närmaste incheckade hann göras innan knocken).
                2. Någon timme senare fanns det köp-pris på den knockade minin och jag sålde den manuellt.
                3. Inget köp gjordes av en ny incheckad mini, trots att antalet diffade mellan testkontot och det skarpa kontot.
                4. Jag kopplade bort den knockade minin från ETP-Link men inget köp gjordes.
                5. Startade om NAT och väntade till nästa heltimme utan att något köp gjordes.
                6. Idag bytte jag ETP-Link ID för OMX (och incheckade OMX-minisar), då köptes rätt antal vid nästa heltimme.

                Idag hände exakt samma sak för DAX. Även för DAX var jag tvungen att byta ETP-Link ID för att det skulle hicka igång.

                Comment


                • #23
                  Hej!

                  Finns det någon best practice för hur man ska göra om man inte längre vill att ett testkonto ska replikeras med PC-Link?
                  Jag hade fram till i morse sex testkonton kopplade. PC-Link-konfigen såg ut så här:

                  kontoA:=2
                  kontoB:=3
                  kontoC:=6
                  kontoD:=7
                  kontoE:=8
                  kontoF:=12

                  Före öppning i morse ville jag koppla bort konto 6 och ändrade då till:

                  kontoA:=2
                  kontoB:=3
                  kontoC:=7
                  kontoD:=8
                  kontoE:=12
                  kontoF:=0

                  9:02 Dubblades alla innehav på det skarpa kontot. Köporder skickades alltså med samma antal som redan fanns som innehav.
                  Tänkte att det skulle rättas 9:10, men inget hände då.
                  Konto 2 och 3 har inga innehav, så alla konton med innehav hade flyttats ett steg i konfigen. Tänkte att det var det som ställde till det (att både gamla och nya positionen räknades ihop) och ändrade konfigen till:

                  kontoA:=2
                  kontoB:=3
                  kontoC:=0
                  kontoD:=7
                  kontoE:=8
                  kontoF:=12

                  Det hjälpte inte, jag sitter fortfarande med dubbla positioner på skarpa kontot.
                  Har provat att starta om NAT och även att sälja av halva innehavet manuellt. Men det jag säljer köps tillbaka automatiskt.
                  Någon som har en idé om hur jag kan få den att räkna rätt igen?

                  Comment


                  • #24
                    har du kopplat loss PC Link från det konto du inte vill ha med också? Det behövs, och eventuellt också rensa globala cellerna med kalkylen PC Link Reset som nu finns i Hjälp > Uppdatera standardkalkyler. Kör kalkylen på någon liten lista, vilken som helst.

                    Comment


                    • #25
                      Jag kopplade inte bort PC Link vid min första ändring före öppning, men någonstans där i mitten innan min andra ändring i PC Link-scriptet.
                      Löste dock problemet med felräkningen genom att lägga tillbaka en backup från i söndags.
                      Får testa att ta bort konto 6 igen imorgon och även köra PC Link Reset då.

                      Comment


                      • #26
                        Jag anslöt en ny modell till PC link för ett par dagar sen, idag fick den signal. Men ETP link replikerade köp på samtliga anslutna ETP'er samtidigt, 4st istället för en av dem, vad kan det bero på?


                        Edit: Hade glömt att fylla i rätt konto i skriptet, borde vara ok nu.
                        Last edited by Lord S; 2020-06-04, 16:59.
                        AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                        Comment


                        • #27
                          Saker att kolla om du får köp av flera minis samtidigt:

                          1. Kolla så att alla minis har en 1:a i ETP Check In.
                          2. Kolla så att det finns ett Preferred Price angivet på underliggande tillgång
                          3. Kolla så att samma siffra som står som PC Link ID på underliggande tillgång också finns i fältet ETP Link ID på samtliga testkonton som är inblandade.

                          Comment


                          • #28
                            Jag har noterat att under de första minutrarna på morgonen så tenderar ETP link att flippa mellan minis. Det verkar som att när det är dålig kurs data så byter den minis fram och tillbaka. Går det att stoppa det beteendet?
                            AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                            Comment


                            • #29
                              Det finns ett villkor "bypass_09" som kör en scan 5 minuter efter 9, men om det är störigt kan man alltid disabla det.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
                                Jag har noterat att under de första minutrarna på morgonen så tenderar ETP link att flippa mellan minis. Det verkar som att när det är dålig kurs data så byter den minis fram och tillbaka. Går det att stoppa det beteendet?
                                Nu på morgonen hände det igen, det sker alltid 09:02, både Mini Guld och Min DAX ligger mitt i blinken för prefered price redan, men det flippas en sväng lika väl.

                                __________

                                09:02 ORDER "sl) ETP Link Minilong buy T LONG DAX NORDNET 420(24243198 - Index Robot)" kurs 0.00
                                09:02 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell T LONG DAX NORDNET 440(24243198 - Index Robot)" kurs 0.00
                                09:02 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L GULD NORDNET 63(24243198 - Index Robot)" kurs 0.00
                                09:02 GSM larm sänt!
                                09:02 GSM larm sänt!
                                09:02 ORDER "sl) ETP Link Minilong buy MINI L GULD NORDNET 59(24243198 - Index Robot)" kurs 0.00
                                09:02 GSM larm sänt!
                                09:02 GSM larm sänt!
                                09:10 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell T LONG DAX NORDNET 420(24243198 - Index Robot)" kurs 33.72
                                09:10 ORDER "sl) ETP Link Minilong buy T LONG DAX NORDNET 440(24243198 - Index Robot)" kurs 15.37
                                09:10 ORDER "sl) ETP Link Minilong sell MINI L GULD NORDNET 59(24243198 - Index Robot)" kurs 40.03
                                09:10 ORDER "sl) ETP Link Minilong buy MINI L GULD NORDNET 63(24243198 - Index Robot)" kurs 30.62
                                09:10 GSM larm sänt!
                                09:10 GSM larm sänt!

                                Screenshot_22.png
                                AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

                                Comment

                                Working...
                                X