Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Script för att handla terminer i OMX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack för synpunkterna, Emil.

    Jag har en kompletterande idé som jag inte klarat av att utveckla ännu. Men det stora felet med mitt säljscript är ju att det säljer för tidigt. Jag skulle därför vilja utveckla det så att när säljsignalen egentligen kommer så väntar den med att "sälja" tills index droppar ner ytterligare ett antal punkter.

    Ofta verkar det som om säljsignalen utlöses vid en tillfällig botten, sen stiger det igen. Alltså borde man kunna förbättra prestandan avsevärt om man från den punkten istället sätter en flytande stop-loss istället.

    Men i väntan på att jag blir mer flyhänt med scriptskrivandet så får det vara på idéstadiet.
    Ingemar Bergdahl

    Comment


    • #17
      Hej ni alla OMX:are

      Jag har med stor behållning tagit del av alla era bidrag, vilket gjort mig ännu mera intresserad...

      Dock har jag några frågor/korrigeringar.
      Emil du kom med ett intressant script som jag inte tror många fick att fungera - en slutparentes hade trillat bort. Prova att "klipp och klistra" det här istället.

      period:=5
      level:=sub(h,mult(atr(period),2.5))
      mult(lt(l,hhv(level,10)),40)

      Jag ser att du inte omgivit uttrycket med något intradayprefix typ
      i30(................)
      spelar det ingen roll om du kör i ett 30-min diagram eller 5-min? Det här är väl Lasse den bäste att svara på. Jag gillar ditt script, kanske att det är något "långsamt" men det blev bättre när jag ändrade värdet 2.5 till 2.2. Jag tror det här också tilltalar Ingemar som har problem med att säljscripten slår till för snabbt.

      Till dig Lennart, (jag ber om ursäkt för att mina datorer strulat så in i vassen att jag inte haft en chans att närmare ta itu med dina scriptönskemål), har jag en fråga beträffande dina önskemål. Jag förstår inte hur du menar att scripten skulle modifieras. Eftersom du lagrar den skickade bilden i Paint kan du väl också med pennan markera där du vill att säljsignalen ska komma - kanske jag då förstår bättre. ...och en sista grej, när du väljer att lagra bilden via "spara som" borde du få upp ett lagringsalternativ som heter GIF. Då behöver du inte zippa ihop filen utan den är klar att sändas direkt. Är du osäker på detta har jag gjort ett ämne som heter "Att sända bilder ...." som ligger här på forumet.

      Med förenade krafter tror jag nog vi ska finna ut några bra modeller för att kunna förutspå framtiden i OMX.

      Comment


      • #18
        OMX script

        Du har alldeles rätt Torsten, det föll bort en parentes!

        Visst har det betydelse om jag har i30() eller nåt annat. Grejen är den att detta är första gången jag kollar på intraday kurser och har inte helt förstått innebörden av detta prefix. Om jag t.ex har upplösningen 30minuter eller insamling var 30:e minut, spelar det någon roll om det står där eller inte? Om jag har prefixet i15() men bara samlar in data var 30:e minut, vad händer då?

        Jag kollade med vinsttesten efter att ha ändrat från 2.5 till 2.2 på 20, 50 och 100 dagar, men vinsten blev lägre på alla tre.

        Ibland har jag sett att mina utslag inte stämmer exakt med andras trots samma script. Kan det vara så att mina kurser inte stämmer helt, att jag borde ta ersätt befintliga?

        Mvh Emil

        Comment


        • #19
          Script för att handla terminer i OMX

          Hej Torsten!

          Ursäkta att jag inte har svarat tidigare, har bara inte haft tid. Vad jag menar med att komplettera scriptet är följande:

          Som Du ser på bilden kommer det 2 st säljsignaler när MacD kurvan är uppåt gående. de är inga bra säljsignaler, jag har testat det på flera andra håll och det blir samma resultat hela tiden, nämligen att säljsignal inte skall komma när MacD kurvan är uppåt gående, man måste alltså göra ett tillägg till scriptet.

          Det andra kompletteringen jag skulle vilja göra är att säljsignal kommer först när kursstapel skär eller är under reg. linjen, vilket betyder att om säljsignalen skulle komma tidigare ska den hållas tillbaka tills kursstapeln skär eller är under reg. linjen.

          Kan vi hjälpas åt med detta tror jag denna model med Ingemars köpscript och Torstens och mitt säljscrip kan bli hur bra som helst.

          Speciellt så har jag testat det den här veckan på OMX-terminen och det har funkat bra.

          Vad jag förstår är vi lite till mans rädda för att blanka, med all respekt för försiktighet och ödmjukhet så vill vi ju ha en rörelse i t.ex. OMX-terminen, om den rörelsen är uppåt eller nedåt spelar ju egentligen ingen större roll, vi vill ju tjäna pengar på rörelsen eller hur?
          Säljsignalerna, de äkta har ur blanknings synpunkt varit mycket bra, sen gåller det bara att ha disiplin att gå ur alla positioner som inte går som man hade tänkt i tid.
          Jag har en devis som jag tyvärr inte alltid har levt efter "Det är bättre att ta en liten vinst än en stor förlust"
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Hej Lennart

            Har vi löst alla världens utmaningar nu?
            Jag har lagt till två rader som gör att säljsignalen bara kommer då
            den streckade medelvärdeskurvan på MACD har negativ lutning.
            Klipp & klistra och prova.

            maxbakåt:=18
            data:=c
            reglin:=LinReg(data,maxbakåt)
            nyssöver:=GT(ref(H,-1),llv(reglin,2))
            under:=LT(H,reglin)
            medelMACD:=mov(oscp(12,26,e),3,e)
            MACDned:=Lt(LlvBars(medelMACD,2),1)
            del1:=AND(nyssöver,under)
            del2:=AND(del1,MACDned)
            i30(mult(10,del2))


            Det blev rätt i mitt diagram i alla fall, hoppas det fungerar hos dig också.

            Comment


            • #21
              Script för att handla terminer i OMX

              Hej Torsten!

              Tack så mycket, det blev mycket bättre tycker jag. Som Du kanske ser på vinsttestet så kommer det då och då stora förluster, vilket ju inte är vad vi vill ha, men tittar man efter så ser man att köp och sälj signaler krockar med varandra, och det är ju heller inte bra.
              Så Torsten om Du har vänligheten och tid att också modifiera Ingemars köp script med begränsningen att köpsignal ej ges när MacD är i sjunkande, om Du ser efter på OMX 011212 10.00 och 020108 17.00 så ser Du kanse bättre vad jag menar.

              Denna ändring plus om Du kan att lägga till en stop loss både uppåt och neråt om kursen går ifrån oss säg 1.5%, eller kanske 1%.

              Efter dessa korrigeringar ska det bli mycket interessant att kolla vinsttestet, det kommer att bli kanon.

              Mvh Lennart

              Comment


              • #22
                ...jo, jag tackar jag.

                Säga vad man vill, men nog finns det möjligheter i Friendly alltid!

                Lennart, just nu sitter jag och knåpar på beskrivningen för att kunna länka in trendlinjehanteringen i ordermodellerna så det här får någon annan försöka hjälpa till med. Jag såg att det just nu finns 83 personer som tar del av tips på detta Forum - är det för mycket begärt att andra också drar sitt strå till stacken och då tänker jag i första hand inte på oss som ändå gör så gott vi kan utan alla andra!

                Comment


                • #23
                  Man kan ju hantera problemet med förlustaffärerna på flera sätt.

                  Ett skulle kunna vara att gå in tyngre när börsen trendar uppåt än när trenden är svag.

                  Just nu är det så många som kommer med förslag på förändringar till det jag ursprungligen frågade om att jag knappt hinner med att sätta mig in i svaren och prova.

                  Tack, kära Forum-kollegor, för alla fina idéer!
                  Ingemar Bergdahl

                  Comment


                  • #24
                    En annan idé skulle ju kunna vara att både köpa i omgångar och sälja i omgångar, ungefär som Rikards ERIC-script.
                    Ingemar Bergdahl

                    Comment

                    Working...
                    X