Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köp- och blanksignaler 2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Bra Rikard nu börjar pengarna stanna hos oss och inte gå till Nordnet.

En annan bra grej som jag skulle vilja ha är att när marknaden går vågrätt så skulle man komma ur position men inte gå in igen förän det bär upp/ner igen.

Jag har provat en del varianter men resultatet är ofta att man missar vändningen så det är kanske bäst att ta en del förluster för att vara med.

Det enda jag har sett som verkar väldigt säkert är ju jättespik i Bollinger men inte ens detta är ju 100% säkert.

Comment

Jag har oxå försökt lösa det där med konsolidering. Om man lyckas detektera detså är mycket vunnet.

I din modell så är det lite svårt att nollställa depån. Det går iofs att lösa i antalsscripten, men då måste man ha matchande logik i triggerscripten. Det finns en annan variant, och det är att helt enkelt koppla på en ordermodell till, som bara har till uppgift att stänga alla positioner om den detekterar en konsolidering. Sen spärrar man bara köp- och blanksignaler med samma logik, så att modellen inte hoppar på igen förrän konsolideringen börjar ta slut.

Nåt som jag funderat på , men inte testat ännu är att mäta med hjälp av Bollingerband, fast i längre upplösning.
      Tänk dig att man ritar ett Bollinger i upplösningen 120 minuter eller nåt, sen kollar man om banden är på väg mot varandra eller om avslåndet är väldigt långt. Då spärrar man signaler, för det har troligen varit en större rörelse innan.

Då brukar det ju alltid stå still i ett par dagar innan det sticker iväg åt något håll. Å andra sidan, står det still så gör det ju faktiskt inget att vara med i marknaden!

Tål att tänka på det där.

Comment

Rikard jag la in ditt senaste script och köpen var ju ok men varför sätter det igång med sälj i den fina uppförsbacken?

Jag har 0 på tiden och -5 på oexponerad då jag ligger kort 5 kont.

Vad är fel??
        Attached Files

Comment

Hej igen! Jag såg att jag ksatat om scripten, byt plats på dem så ska det nog funka.

Comment

Stort tack för alla dina idèer och skript Rikard,det är mycket roligt att få ta del av dina avancerade grejer.
            Ali, grymt bra skript du och Torsten har plitat ihop. Det ligger nu som bakgrund för beslut.

Comment

Hej iceage.

En liten varning bara för alis omvända stochastic - vad du ser i efterhand är inte alltid vad du får, har jag märkt efter att kört scripten i ett år.

Kör man på 21dgr/10min stämmer köp/sälj-flaggor bra, dock ej vid 21dgr/30min. Oftast åker kurs-linjen över ex grön-köp-linje, köp sker, marknaden går tillbaks och det är ej köp längre, dvs kurs-linje är ej över grön köp-linje.

Kruxet är att det måste vara köp hela perioden, 30minuter för att
              köp-flaggan skall visas.

Jag funderar därför på att köra på rikards modifierade ali/torsten omvänd stochastic med linreg i, måste dock köra i simuleringsläge i några dagar för att se hur scripten löser ut kontra köp/sälj-flaggor.

Comment

Du har alldeles rätt Jorgeng men lägg in detta i scriptet så köps inget förän hela perioden är till ända och flaggan står kvar.

Jag kör Rikards modiferade skarpt i dag och det räddade mig frun köp i dag på morgonen.

tidnu:=Frac(DATE())
                iperiod:=Mult(sub(tidnu,frac(d)),1440)
                tidsignal:=GE(iperiod,29)
                köp2:=And(tidsignal,köp1)
                i30(köp2)

Comment

Ali
                  Jag kör på en annan variant där scriptet agerar 3 minuter in på 30-minutresperioden, dvs köp släpps igenom efter 3 minuter in i 30-minutersperioden.

Det hela är en avvägningsfråga, skall man vänta tills flaggan varit aktiv i 30 minuter och missa en rejäl uppgång? När köp-scriptet väl köper är rörelsen över, köp har skett och det går neråt igen i några punkter, därför har jag valt ovanstående.

Något som kan vara bra att ha är också ett separat stop-loss script anslutet till omx-terminen som löser ut om det börjar gå mer än 5 punkter åt fel håll från senaste köp - fick detta från lasse tidigare i forumet.

Comment

Rikard.

Jag har ett script som jag brukar lägga in ibland när det har varit spik i Boll. som fångar upp event. upp/ner efter spiken.

Min idé är att om man kunde få denna eller liknande till att gå in när man börjar att bli nöjd med vinsten t.ex. 3 per. bakåt vid 5 punkter vinst och minska ytterligare 2 per. bakåt vid 10 punkter, det brukar ju inte ge så mycket mer.

Vad tror du om denna idé?

sl) Limit Köp ( såld aktie )
                    bakåt:=3
                    limit:=Llv(Ref(C,1),bakåt)
                    i20(Gt(c,limit))

sl) Limit Sälj ( Köpt aktie )
                    bakåt:=3
                    limit:=Hhv(Ref(C,1),bakåt)
                    i20(Lt(c,limit))

Comment

Hej!
                      Jag fick en köp stapel i morse i 10min på Rickards modifierade

sl) Ali´s köp inkl modifering

rgln:=LinReg(c,70)
                      signal1:=Gt(Stoch(15),80)
                      signal2:=And(signal1,Gt(c,rgln))
                      i10(mult(signal2,5))
                      Skulle det kanske vara bra att avakta köp de 2 första 10 minutarna?
                      Hur skulle det se ut i skript form ?
                      Är det på stängningen på 698 den hade köpt på?
                      Jorgeng
                      ”Oftast åker kurs-linjen över ex grön-köp-linje, köp sker, marknaden går tillbaks och det är ej köp längre, dvs kurs-linje är ej över grön köp-linje”.
                      Har du gjort en linje av skriptet,hur gör du det?

Attached Files

Comment

Hej Ali!
                        Är det värdet på "bakåt" du vill ändra på i förhållande till vinsten? Det är enkelt fixat i så fall. Men jag förstår nog inte riktigt vad du är ute efter.

Comment

Hej Rikard.

Ja det är värdet på bakåt som jag menar.

Ju närmare föregående stapel du jämför med close ju fortare köp/säljer ju scriptet.

Om jag hade haft detta inkopplat i em. med 3 per. och 5 punkter vinst så hade scriptet köpt tillbaka mina 5 kont. för 693:- en vinst på 8 punkter i hamn.

Det återstår ju att se i morgon om detta hade varit bra.

Comment

hej iceage

Hela omvända stochastic finns beskrivet i länken nedan i forumet:

http://www.meravkastning.nu/vbulleti...=&threadid=499

Linjen är ett g-script

Comment

hej rikard

Jag satt och tittade på scripten
                              omvänd stochastic, Ali´s köp inkl modifering

igår och för omx4e är det ju inte så upplyftande, kör man scripten
                              från sista dagen omx4d slutas handlas blir det ca -31 kr i förlust i
                              det man ser i vinstgeneratorn. Tar man med blankningsaffärer och att man hela tiden ligger i marknaden blir det +-0 för omx4e + courtage för 30 affärer.

Det är ju lite jobb att gå igenom en termin med ditt script
                              sl) Forum OMX köp
                              då man behöver sätta om innehav mm, skall gör detta senare för omx4e.
                              Tror du sl) Forum OMX köp/sälj hade givit ett bättre resultat för omx4e?

Lfm har ju tidigare sagt att det ska komma funktioner i fb för att kunna starta en termin med innehav, köra intraday minut för minut, dag för dag för terminen fram till slutdag, se köp/sälj-signaler och sedan se vinst/förlust. Med dina script som bygger på lasttrade hade det varit väldigt enkelt att se om scriptet är lönsamt, hoppas funktionen kommer snart i fb......

Comment

Hej Jorgeng.
                                Jag förstår inte vad du menar med att i går inte var så lysande.

Både min och Rikards modell sålde 1/7 kl 16:00 för 701:- och sedan ligger vi fortfarande kort.

Så med facit i hand hade det inte varit så bra att bli utstoppad i går eller hur?

Comment

Working...
                                X