Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är NAT något för nybörjare inom aktiehandel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är NAT något för nybörjare inom aktiehandel?

Har läst en del om Nordnets AutoTrade och blivit intresserad. Jag är relativt ny inom värdepappershandel men vill så klart som alla andra göra så mycket vinst som möjligt. Samtidigt låter det väldigt bekvämt att kunna låta programmet sköta ens affärer automatiskt. Därför tittade jag lite närmare på färdiga kommersiella strategier och fastnade framför OMX Skywalker. Den är ju relativt dyr, men har å andra sidan gått extremt bra sedan mars i år, medan börsen mer eller mindre fallit.

Vad jag vill veta är hur svårt det är att komma igång? Om jag köper Nordnets Autotrade och OMX Skywalker, kan då programmet sköta handeln helt automatiskt eller kommer det kräva att jag manuellt får göra affärer? Drömmen är så klart att låta Nordnets AutoTrade och OMX Skywalker jobba helt av sig själv utan min inblandning. Det enda jag vill göra är att övervaka så jag ser hur det sköter sig. Jag har inte några enorma belopp att börja med. Kanske 50 000 SEK och då är frågan naturligtvis om tex courtage och andra avgifter kommer att äta upp den eventuella vinsten.

Är det då möjligt att låta programmet sköta all handel efter OMX Skywalker helt automatiskt?

Hur svårt är det att komma igång? (Nybörjare på aktier, men relativt IT-kunnig)

Är ni några andra som provat just OMX Skywalker och som kan yttra sig?

Ursprungligen postat av JMillard81 Visa inlägg
    Är ni några andra som provat just OMX Skywalker och som kan yttra sig?
    Att bara installera och köra Skywalkern i NA är inte svårt. Några timmar är väl kanske att rekkomendera för att lära dig programmet lite men instruktionerna som finns för installation fungerar rätt bra.

Anågende courtaget så är det inget problem så länge du inte enbart köper ett kontrakt. (ca 9000 i dagsläget) Däremot så kostar varje kontrakt som ny kund hos Nordnet 20kr vilket är dubbelt så mycket som för en pro kund. Pro kund blir du om du har gjort affärer för 100 courtage. Med Skywalkern tar det knappt 3 månader att komma dit. Du kan också ringa till Nordnet och försöka förhandla om prokundsstatus. Det gjorde jag med gott resultat.

Att handla med färdiga signaler är enkelt. Det är när du försöker skriva egna skript ody. som det blir mer komplicerat.

Anders

Comment

Bra svar från Tradern, det är ganska enkelt att komma igång med det nödvändigaste om man är ny på Nordnet AutoTrader. Färdiga saker som man snabbt kan lära sig är Kalkylforskaren, Trend Entry och Exit samt Stoploss Mini. Då har man en uppsättning kraftfulla verktyg som ger assistans i handeln.

Färdiga strategier har vi försökt göra så enkla som möjligt att installera och köra. Det finns också några färdiga inbyggda strategier man kan prova, samt en del script som kan fungera bra som utgångsmaterial för att bygga egna strategier.

Men för att köra Skywalker behövs inte särskilt mycket arbete som kund, man installerar det hela och ansluter till aktuell termin, bestämmer vilket antal kontrakt som ska handlas och därefter är det bara att övervaka och se så allt rullar. Handeln sker helt automatiskt om du vill.

Många som kör NAT har installerat någon form av fjärrstyrning på datorn, så att man kan nå den även om man är ute på jobb eller resor osv.

Själva använder vi LogMeIn (www.logmein.com) som är en gratistjänst, och som fungerar alldeles utmärkt. Den finns även för iPhone som app, och kostar då runt 250 kr.

Om du är intresserad av att lära dig mer hur man bygger egna ordermodeller anordnar vi inom kort en ny fördjupningskurs hos Nordnet i Stockholm. Det blir samma koncept som förra gången, att bygga en komplett automatisk ordermodell från ide till "nyckelfärdigt".

/Rikard

Comment

Lite rättelse om Courtage
        Standard-depå Bonus-depå Pro-depå

OM futures 20 SEK min 99 SEK 15 SEK min 99 SEK 10 SEK min 59 SEK

Till detta kommer det 3,50 per kontrakt i avgift.

Comment

Ursprungligen postat av Tradern Visa inlägg
          Att bara installera och köra Skywalkern i NA är inte svårt. Några timmar är väl kanske att rekkomendera för att lära dig programmet lite men instruktionerna som finns för installation fungerar rätt bra.

Anågende courtaget så är det inget problem så länge du inte enbart köper ett kontrakt. (ca 9000 i dagsläget) Däremot så kostar varje kontrakt som ny kund hos Nordnet 20kr vilket är dubbelt så mycket som för en pro kund. Pro kund blir du om du har gjort affärer för 100 courtage. Med Skywalkern tar det knappt 3 månader att komma dit. Du kan också ringa till Nordnet och försöka förhandla om prokundsstatus. Det gjorde jag med gott resultat.

Att handla med färdiga signaler är enkelt. Det är när du försöker skriva egna skript ody. som det blir mer komplicerat.

Anders
          Tack för svaret. Problemet för mig är att jag i dagsläget inte har så mycket mer än 25 000 SEK som jag kan satsa på detta. Mina övriga värdepapper sitter redan placerade och det känns som uselt läge att sälja dem i dagsläget av flera skäl. Hur många kontrakt trycker du är ett minimum till att börja med? Om varje kontrakt kostar 9000 SEK borde 25 000 kunna täcka för två stycken. Är detta för lite?

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Bra svar från Tradern, det är ganska enkelt att komma igång med det nödvändigaste om man är ny på Nordnet AutoTrader. Färdiga saker som man snabbt kan lära sig är Kalkylforskaren, Trend Entry och Exit samt Stoploss Mini. Då har man en uppsättning kraftfulla verktyg som ger assistans i handeln.

Färdiga strategier har vi försökt göra så enkla som möjligt att installera och köra. Det finns också några färdiga inbyggda strategier man kan prova, samt en del script som kan fungera bra som utgångsmaterial för att bygga egna strategier.

Men för att köra Skywalker behövs inte särskilt mycket arbete som kund, man installerar det hela och ansluter till aktuell termin, bestämmer vilket antal kontrakt som ska handlas och därefter är det bara att övervaka och se så allt rullar. Handeln sker helt automatiskt om du vill.

Många som kör NAT har installerat någon form av fjärrstyrning på datorn, så att man kan nå den även om man är ute på jobb eller resor osv.

Själva använder vi LogMeIn (www.logmein.com) som är en gratistjänst, och som fungerar alldeles utmärkt. Den finns även för iPhone som app, och kostar då runt 250 kr.

Om du är intresserad av att lära dig mer hur man bygger egna ordermodeller anordnar vi inom kort en ny fördjupningskurs hos Nordnet i Stockholm. Det blir samma koncept som förra gången, att bygga en komplett automatisk ordermodell från ide till "nyckelfärdigt".

/Rikard
          Tack för svaret. Har även varit i kontakt med Rankor System och de kan hjälpa mig att ordna med installationen. Kommer ta någon dag innan att sätta mig in mer i AT innan jag ber dem installera OMS Skyline. När det gäller kursen tackar jag så klart för inbjudan, men i dagsläget nöjer jag min nog med att köra färdiga system.

Ursprungligen postat av ali Visa inlägg
          Lite rättelse om Courtage
          Standard-depå Bonus-depå Pro-depå

OM futures 20 SEK min 99 SEK 15 SEK min 99 SEK 10 SEK min 59 SEK

Till detta kommer det 3,50 per kontrakt i avgift.
          Tack för infon. Ska ringa och prata med Nordnet och förhandla om priserna.

Comment

Tack för svaret. Problemet för mig är att jag i dagsläget inte har så mycket mer än 25 000 SEK som jag kan satsa på detta. Mina övriga värdepapper sitter redan placerade och det känns som uselt läge att sälja dem i dagsläget av flera skäl. Hur många kontrakt trycker du är ett minimum till att börja med? Om varje kontrakt kostar 9000 SEK borde 25 000 kunna täcka för två stycken. Är detta för lite?
            25000 för två kontrakt låter utmärkt.

Ett litet tips är att om du inte har handlat med eller har kunskap om hur terminshandel fungerar så måste du läsa på om detta först innan du börjar handla. Det är en högriskplacering vilket gör att du kan båda tjäna och förlora stora pengar! Men jag kör det ju själv och tycker därmed det är värt riskerna...

Tack för svaret. Har även varit i kontakt med Rankor System och de kan hjälpa mig att ordna med installationen. Kommer ta någon dag innan att sätta mig in mer i AT innan jag ber dem installera OMS Skyline. När det gäller kursen tackar jag så klart för inbjudan, men i dagsläget nöjer jag min nog med att köra färdiga system.
            Jag hoppas du menar NA (Nordnet Autotrader) AT var/är autostocks gamla version. Jag tycker nog du ska hålla dig till NA.

Usel dag i dag tyvärr för Skywalkern :-(

Anders

Comment

25000 för två kontrakt låter utmärkt.

Ett litet tips är att om du inte har handlat med eller har kunskap om hur terminshandel fungerar så måste du läsa på om detta först innan du börjar handla. Det är en högriskplacering vilket gör att du kan båda tjäna och förlora stora pengar! Men jag kör det ju själv och tycker därmed det är värt riskerna...
              Har läst på en del om terminer de senaste dagarna. Det största risken är ju att man kan förlora betydligt mycket mer pengar än vad man satsar. Förstår jag saker rätt kan man på ett kontrakt för låt oss säga 1000 SEK förlora 100 000 SEK. Jag förstår så klart att risken finns, men frågan är hur stor är den egentligen? Samtidigt låter det som att OMX Skywalker är ett väldigt kompetent system på alla sätt så förhoppningsvis är risken att man förlorar extrema pengar förhållandevis liten, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag hoppas du menar NA (Nordnet Autotrader) AT var/är autostocks gamla version. Jag tycker nog du ska hålla dig till NA.

Usel dag i dag tyvärr för Skywalkern :-(

Anders
              Menar så klart NA =). Hur länge har du kört OMX Skywalker? Hur upplever du det?

Comment

Har läst på en del om terminer de senaste dagarna. Det största risken är ju att man kan förlora betydligt mycket mer pengar än vad man satsar. Förstår jag saker rätt kan man på ett kontrakt för låt oss säga 1000 SEK förlora 100 000 SEK. Jag förstår så klart att risken finns, men frågan är hur stor är den egentligen? Samtidigt låter det som att OMX Skywalker är ett väldigt kompetent system på alla sätt så förhoppningsvis är risken att man förlorar extrema pengar förhållandevis liten, eller är jag helt ute och cyklar?

Ditt resonemang verkar stämma, annars skulle jag själv inte ge den en chans. Även fast den går lite knackigt i vissa marknadstrender så går den bra i andra. Men det är klart att ingenting är säkert...

Menar så klart NA =). Hur länge har du kört OMX Skywalker? Hur upplever du det?
                Jag har inte kört den så länge så att jag riktigt kan uttala mig. Jag har gjort lite för många experiment för det. Vad jag tycker lite illa är att det ibland blir så stora drawdowns. -22,5 punkter idag... (Mina resultat för dagen). Jag önskar att den hade lite snabbare sätt att gå ur när det går åt skogen och att den tog hem vinsterna snabbare. Hade +12 punkter på den sista traden innan det vände och slutade på -0,75 punkter. +14 punkter igår så det jämnare ju ut sig lite ivarjefall.

Anders

Comment

Tradern, körde du enligt Skywalker-signalerna idag och fick -22,5 punkter?

Vi ska jämföra lite med email-signalerna och vad som redovisas.

Comment

Jag tittade lite snabbt på tidpunkterna och läst på Close-kursen blir det ca -21 pkt utan att ha räkna med slippage, så det kan nog stämma idag.

Comment

Jag tittade lite snabbt på tidpunkterna och läst på Close-kursen blir det ca -21 pkt utan att ha räkna med slippage, så det kan nog stämma idag.

Tittar jag på OMX Skyline statusen som finns på Rankor Systems hemsida står det -16 punkter. Hur kan det diffa så mycket?

Comment

Det är det vi försöker kolla, det borde inte skilja speciellt mycket. Kan ju vara felnotering eller liknande.

Comment

Jag skickar in tradelog till dig.

Anders

Comment

Nja, det behövs inte, det verkar stämma när jag tittar själv på tidpunkterna.
                            Vi har en dialog med Rankor om var skillnaderna uppstår.

Comment

Jag återupptar en gammal tråd...

När man handlar med terminer på Nordnet, konsoliderar då Nordnet alla transaktioner i samma riktning? Ett exempel, om jag handlar med ett terminskontrakt och går lång 10 gånger och går kort tio gånger under en och samma dag, dvs. tjugo transaktioner enligt nedan. Kommer då detta resultera i endast en nota för köp (med tio avslut) och en nota för sälj (med tio avslut) och ett totalt courtage/avgifter om 99 x 2 + 40 x 3.5 = 338 kr.

Så här transaktionerna ut: 1 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 +2 -2 1

Comment

Working...
                              X