Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Datorprestanda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    Funderar på byta till Microsoft Security Essentials som skall vara mkt bättre

Mvh Håkan
    Jag kör MSE och har inte haft de problem som jimmy beskriver. Jag kör i en blandad miljö och behöver ha ett ativirus installerat. Man kan bocka av "Turn on real-time protection" de gånger man endast har NAT igång, och bocka på igen när man kör annat.

Comment

Denna helg är det 20% rabatt på Siba om man har Sibakort. Den snåle Bertil var alltså på Siba idag och köpte en billig Compaq (HP) laptop för 2232 kr med Win8 (usch). Jag skall ha den som backupdator till NAT. Den har en Intel Celeron processor på 1.8 GHz. Min ordinarie NAT dator har en intel i7 processor.
      Hursomhelst den billiga Celerondatorn är 86% långsammare då man simulerar med Analyzern än i7 datorn. Men som backupdator är det OK för mig.
      Jag får säga som Werner och Werner: Det går lika bra med selleri (jag menar celeron ).
      Med vänlig hälsning
      Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        Den snåle Bertil var alltså på Siba idag och köpte en billig Compaq (HP) laptop för 2232 kr med Win8 (usch).

Med vänlig hälsning
        Bertil
        Det blir bättre med blue-uppdateringen, eller win 8.1 som den numera kallas.
        Den kommer till dig i oktober och är gratis.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
          Det blir bättre med blue-uppdateringen, eller win 8.1 som den numera kallas.
          Den kommer till dig i oktober och är gratis.
          Vet inte det. Jag är ute efter mer klassisk form. I Win8 finns ju inte ens startangenten och man kan inte stänga av datorn mjukvarumässigt, starta om finns inte. Antag att man är uppkopplad remote mot en Win8 dator och önskar att starta om. Jag vet inte om det går. Man får välja om hårdvaruknappen skall betyda stäng eller vila.
          Eftersom inte mjukvarustarttangenten finns, finns heller inte möjlighet att starta NAT. Man får leta upp .exe filen och lägga en genväg på skrivbordet. Suck.

Jag har inget emot nyheter, men det skall vara båkåtkompatibelt. Man skall kunna välja skal om man vill ha klassisk layout eller telefonlayout, appversion.

Jag vill inte lagra filer i molnet. Tycket inte det är roligt med datorer längre. I mitten av 90-talet byggde jag mina egna datorer och kunde prestandan på de flesta komponenterna. Jag hade nog den första DVD-brännaren i Göteborg, kostade runt 37000 plus moms.

Microsofts operativsystem brukar ju bli OK varannan gång.
          Win 3 blä
          Win 3.1 bra
          Win 95 blä
          Win 98 bra
          Win Me blä
          Win XP bra
          Win Vista blä
          Win 7 bra
          Win 8 blä

Nästa år kommer Win 9. Den blir nog bra !
          mvh
          Bertil

Comment

Som sagt win 8.1 kommer till dig i oktober.
            I den har du startknapp och du kan också välja om du vill köra classic eller "telefonappslayout", samt en del annart godis. Du kommer nog att bli nöjd ska du se.

"8 blä" ; "8.1 bra", passar ju också väldigt bra in i din statistiklista

Comment

Det borde absolut gå att boota om datorn från LogMeIn?

Comment

Jag har ganska många minimerade diagram framme tar dom kraft?

Mvh Alf

Comment

Ursprungligen postat av Alf Visa inlägg
                  Jag har ganska många minimerade diagram framme tar dom kraft?

Mvh Alf
                  Allt som bearbetas drar kraft. Skript, ritning, antal instrument i feed osv. Frågan är nog mer om du upplever ett prestandaproblem, om inte så bara att köra på.

Jag brukar stänga av instrument jag aldrig använder för att inte fylla disk med onödigt data. Kör bara diagramfönster på det jag ofta tittar på osv. Har aldrig upplevt NAT som prestandakrävande eller långsamt.

Comment

Som sagt win 8.1 kommer till dig i oktober.
                    I den har du startknapp och du kan också välja om du vill köra classic eller "telefonappslayout", samt en del annart godis. Du kommer nog att bli nöjd ska du se.

"8 blä" ; "8.1 bra", passar ju också väldigt bra in i din statistiklista
                    Verkar inte bli någon startknapp i Windows 8.1
                    http://www.etn.se/index.php?option=c...ticle&id=57862
                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                      Verkar inte bli någon startknapp i Windows 8.1
                      http://www.etn.se/index.php?option=c...ticle&id=57862
                      Med vänlig hälsning
                      Bertil
                      Du ska inte tro allt du läser i tidskrifter, speciellt inte om källan är gammal.

Comment

Du ska inte tro allt du läser i tidskrifter, speciellt inte om källan är gammal.

nä man ska ju inte tro allt man läser på nätet, men jag tror jag avvaktar nu när man har vant sig med 8an

någon annan som har testat 8.1?

http://www.trade2win.com/boards/foye...1-warning.html

Comment

Jag skulle nog inte sätta allt för stort värde till de där två pojkarna åsikter.

Det är riktigt att uppdateringen är på 3.6 Gb, att då ladda ner den 17:e då hela värdeln uppdaterar och klaga på att det tar lång tid, särskilt som MS själva gått ut med en varning för att servrarna kan bli överbelastade...

Det kanske heller inte är rekomendabelt att man gör en snabbinstallation då en sådan laddar ned en massa onödiga saker. Anpassad installation rekomenderas.

Man ska också komma ihåg att det finns fler olika versioner av Win8.1; RT, Home, Pro och Enterprice samt 32 och 64 bitarsvarianter av en del dessa. Se till att få den du tänkt.

Att den förste killen i den länkade tråden inte upptäckt några fler nyheter än att volymen är blå säger nog allt.

Man kan anpassa startmenyn så som man vill ha den. Man ska tänka på att den gamla startmenyn poppade upp i ett fönster, nu är det en hel skärm. Man kan också högerklicka på startmenyn och få upp lite nya saker. Se också till att bootningen görs till desktop och inte till startskärmen (detta sker inte by default). Skulle man ändå inte vara nöjd med hur startmenyn ser ut finns det insticksappar att ladda ned från store som gör om menyn så att den liknar win7.

Lite tips inför installationen kan man läsa om här:
                          http://www.informationweek.com/softw...0162856?pgno=1

Last edited by LillWicke; 2013-10-20, 01:54.

Comment

Working...
                          X