Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Störning Kundservice

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Sådär, då ska data finnas för den 6:e och 7:e. Vi hade samma problem igen på KS-servern och har återskapat databasen. Om någon har samma problem med att vissa aktier blir knas och det hjälper att köra komprimering, men att problemet återkommer så kan man göra följande:

1. Stäng programmet och döp om Data-katalogen till tex DataOld (den ligger i c:/programdata/autotraderbas

2. Starta programmet, nu finns inget intradaydata.
    3. Ladda ner senaste 10 dagarna från Kundservice och verifiera att allt fungerar, även dagsdata.
    4. Om allt verkar ok, gå tillbaka till Starta > Underhåll kursdatabaser, kryssa för de listor du använder och välj alternativet Hämta data från annan källa. Ange sökvägen till den namnändrade (gamla) datakatalogen, tex:

c:/programdata/autotraderbas/dataold

och kör 3000 dagar eller så mycket som du hade tidigare. Nu fylls gammalt data på de dagar som saknar data, dvs alla tidigare än de 10 dagar som laddades från nätet. En ny databasstruktur är byggd och allt borde vara perfekt efter det.

5. Gå tillbaka igen till Kundservice och kryssa i alternativet Komprimera databaser på disk > Verkställ, så tas onödigt space bort som reserverats. Nu är databasen kompakt och felfri vilket ger snabb och stabil exekvering.

Comment

Vi har hittat problemet med KS_servern, den har helt enkelt slagit i taket vad gäller antal dagars data. Vi har ställt upp det nu och återskapar dagens data utom USA som har feedproblem idag.

En kort instruktion kommer hur man ökar antal dagar på sin egen installation. Hoppas ha det klart om någon halvtimme (en del data för LargeCap Sthlm saknas just nu alltså).

Comment

Datat på plats igen. Så här gör man om man vill utöka till mer än 3000 dagars maxomfång för intradaydata (gäller kanske i första and er som laddat hem all historik som finns på vår server):

1. Stäng AutoTrader
        2. Döp om katalogen Data som ligger i c:/programdata/autotraderbas
        (till tex DataProd)
        3. Leta upp filen AutostockTrader.ini och öppna den
        4. Leta upp variabeln MaxImageDays och ändra till tex 4000 som variabelvärde.
        5. Spara filen och starta om AutoTrader
        6. Nu finns inget intradaydata i diagrammen.
        7. Gå till Starta > Underhåll kursdatabaser
        8. Markera alla börslistor du använder
        9. Skriv antal dagar 3000
        10. Kryssa för alternativet Hämta data från annan källa
        11. Ange sökvägen c:/programdata/autotraderbas/dataprod
        12. Klicka Verkställ
        13. En ny databasstruktur byggs nu upp, det kan ta några minuter
        14. Klart, nu har du en ny intradaydatabas som kan hantera upp till 4000 dagar.

Comment

OMX 30 kursdata 5/11

Hej!
          Jag får inte hem kursdata för OMX30 den 5/11. Har testat med att döpa om mappen "Data" till Dataold" så att Nat skapat en ny db. Laddat ner de 20 sista dagarna och 5/11 blir tom på data. Något fel hos mig eller saknas det OMX30 data för den dagen på er server?
          Hälsn
          Benjamin

Comment

Data för OMXS30 fattas på servern för 4:e och 5:e, vi har laddat in det nu och det bör komma med i kvällens USA-upload runt kl 22:30.

Comment

Verkar inte ha lyckats att få med OMXS30 för den 5:e, filen ligger där och allt ser korrekt ut men den går inte att ladda ner. Vi undersöker vidare imorgon.

Comment

23/10 omx30

Ser nu också att 23/10 saknar OMX30 kursdata.

Comment

OMXS305B kursluckor

Hej

Såg att jag hade en avbrott i kursfeeden igår på OMXS305B terminen och laddade då ner nya kurser för endast denna termin. Till min fasa ser jag att de kurser som finns i er databas är betydligt sämre än de jag hade innan....
                  Syns både på kursstaplarna och volymen diagrammet främst efter 16:00 och framåt.

Det har ju varit en del bekymmer med kursfeeden från Nordnet/ Nasdaq OMX den senaste tiden och detta känns ju inte så bra. När man sedan ser att de kurser som finns på er server är ännu sämre så blir man smått bekymrad. Simuleringarna blir ju inte bättre än kvalitén på den kursdata man har till hands.

Kommer ni att korrigera och lägg in rätt kurser så skulle jag uppskatta detta.

De finns här: http://www.netfonds.se/quotes/paperd...=OMXS305B.OMSW

Vet att detta har varit upp tidigare, men om ni skulle kunna lägga till en funktion där man själv kan ladda in kursdata i NAT, så hade detta varit ett stort steg framåt.

Anders
                  Attached Files

Comment

Det där är något lokalt, kurserna är helt korrekta på B-terminen på Kundservice, och det gick fint att ladda ner dem på en maskin som test.
                    Ring gärna in så kan vi koppla upp fjärrsupport och undersöka. Något ser korrupt ut i databasen. Saker att prova:

1. Starta > Underhåll kursdatabaser > bocka för alla börslistor du använder > Bocka för Komprimering databaser på disk > Verkställ
                    2. Efter punkt 1, prova att ladda ner data igen med Ersätt befintlig ikryssad
                    3. Titta i Deblog.txt om något loggats igår som ser onormalt ut.
                    4. Fungerar alla andra instrument?

Comment

• Hej igen,

Har gjort enligt din beskrivning men felet kvarstår. Det konstiga är att det är samma fel på bägge datorerna som jag har igång...

När det gäller Deblog filen så har jag svårt att avgöra vad som är normala aktiviteter eller inte.

Kan jag slå dig en signal vid 16:00 tiden i em, så får du nog logga in och se vad det är för fuffens som har hänt.

//Anders

Comment

• Det går inte att ringa in till växeln så dags, men maila tel nr så ringer jag upp.

Comment

• Vi hade faktiskt en del avbrott i terminen igår, så jag såg dem inte först. Nu är fräscht data uppladdat för igår.

Comment

• Jodå, nu ser det bra ut igen

Tackar!

Anders

Comment

• Underhållsarbete på Kundservice-servern nu på förmiddagen. Det går inte att ladda ner kursdata just nu. Vi beräknar att det är klart vid lunchtid.

Comment

• Upload pågår, tar ca 1 timme till som det verkar nu.

Comment

Working...
                                X