Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Utan animering och intradagsupplösning vill man fortfarande använda intradagskurser.
    Mitt problem är att jag inte får någon vettigt pris när jag kör animering på gammal data, med eller utan EOD.
    AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• Kör man utan animering och vill testa på enbart EOD måste alla script inkl pris- och antal också vara utan intraday-prefix.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
        Utan animering och intradagsupplösning vill man fortfarande använda intradagskurser.
        Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
        Mitt problem är att jag inte får någon vettigt pris när jag kör animering på gammal data, med eller utan EOD.
        Vet ej vad du menar med vettigt pris. Annars se Rikards inlägg.

Lite förtydligande. Kör du intradagsupplösning och triggar under dagen måste prisscriptet vara intradag. I fall det inte finns kurser intraddag fungerar det ej. Det är ju ganska rimligt att det blir nollpriser. Detta då parametervärden etc är beräknade på kurserna i upplösningen.

Om du kör dagsstaplar utan animering vill du så klart använda EOD priser. Det är enda gången jag skulle köra utan animering i grovtester. Annars skulle JAG alltid använda animering och släppa i utgången av vald stapel. Detta med aref(villkor,1). Undantag dagsstaplar där ju skulle släppa strax före stängning.
        Last edited by Henric; 2020-08-29, 15:32.

Comment

• Så enda sättet att testa gammal data utan intradagspriser är att köra utan animering, är det korrekt?
          AlgoPal - Emotionless Trading - Hyr ut våra trading algoritmer for Autostock via algopal.com

Comment

• ja, och med EOD priser. Animering innebär att kurserna streamar in som live oavsett upplösning.

Comment

• Tack, då är det klart för mig :-)

Comment

• ETP link sålde några några Nasdaq minis nu på morgonen trotts att modellen inte har gett säljsignal. Alla kopplade minis har köp och säljkurser. Vad kan ha hänt?
                Attached Files

Comment

• Omöjligt att säga utan att ha tittat närmare. Ring gärna mellan kl 10-12 så kopplar vi upp fjärr.

Comment

• Jag har två maskiner som kör samma ordermodeller på guld, på ena maskinen så är priset på avsluten i heltal, på andra maskinen så får jag avslut i decimaltal. Skripten i modellerna är precis lik. Vart kan skillnaden ligga?
                    Click image for larger version

Name:	Screenshot_50.png
Views:	1
Size:	72.7 KB
ID:	100815

Comment

• Har du samma inställningar för punkt och komma för båda
                      maskinerna? Decimalpunkt eller decimalkomma?
                      Mvh
                      Bertil

Comment

• Kolla kontrollpanelen -> Ändra Datum-, tids eller talformat. Där inne finns det även "ytterligare inställningar..." man kan kika på.

Hade liknande fel fast för datum på en maskin och då var felet där.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                          Har du samma inställningar för punkt och komma för båda
                          maskinerna? Decimalpunkt eller decimalkomma?
                          Mvh
                          Bertil
                          Vart finner du den inställningen?

Comment

• Ursprungligen postat av Lord S Visa inlägg
                            Vart finner du den inställningen?
                            I Windows 7
                            Kontrollpanelen/Nationella inställningar och språkinställningar/Ytterligare inställningar/

sätt decimaltecken till ,
                            och
                            antal siffror efter decimal 2

mvh
                            Bertil

Comment

• Det skulle kunna vara inställningar i Windows. Jag tror dock att problemet finns i programmet. Jag har samma problem med OMXS30. Tidigare har jag haft decimaler. Nu blir det avslut i heltal. Simuleringar visar dock decimaler. Det har något med instrumentens egenskaper och tick size att göra. Det kan bli helt avgörande om tex stopp slår till eller ej. Särskilt för snabbare modeller och ju lägre pris.

Edit: Jag jämförde omx två installationer. På en är tick-size 0,5 och på den andra 0,25
                              Det gäller förmodligen främst index och andra instrument som saknar avslut i verkligheten eller i programmet?
                              Last edited by Henric; 2020-09-08, 10:16.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                                I Windows 7
                                Kontrollpanelen/Nationella inställningar och språkinställningar/Ytterligare inställningar/

sätt decimaltecken till ,
                                och
                                antal siffror efter decimal 2

mvh
                                Bertil
                                Okey, där fan jag den inställingen, men den var korrekt, samma inställning på båda maskinerna, så det måste vara något annat.

Comment

Working...
                                X