Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Om du nu inte använder det som ett script för att gå kort? då var det rätt som det var.

Comment

Nej

köpa och sälj
      men ej sälj utan innehav dvs ingen blankning

köp

upper:=mov(h,1,s)
      lower:=mov(l,1,s)
      botten:=and(lt(aref(upper,2),aref(upper,1)),lt(aref(upper,2),aref(upper,3)))
      kurs:=find(botten,50,aref(h,2),1)
      draw(upper,2,rqb)
      draw(lower,3,gqb)
      {draw(kurs,4,bqb1)}
      Ej_long=le(portfolio(V),0)
      köpsignal=and(gt(lower,kurs),ej_long)
      mult(köpsignal,10)

sälj

{draw(kurs,2,dyqb1)}

upper:=mov(h,1,s)
      lower:=mov(l,1,s)
      topp:=and(gt(aref(lower,2),aref(lower,1)),gt(aref(lower,2),aref(lower,3)))
      kurs:=find(topp,50,aref(l,2),1)
      Long=gt(portfolio(V),0)
      säljsignal=and(gt(upper,kurs),Long)
      mult(säljsignal,10)

rätt nu ??

Comment

Japp det ser korrekt ut, tänk också på att i grafen så syns inga signaler som innehåller vilkoret att portfolio(V) är större än noll utan vill man bara dubbelkolla så att man ser signal i grafen får man använda "ge" eller "le" tillfälligt.

Mvh Calle

Comment

Stoploss-script

Hej!

slog samman lite kod från Lillvicke och Standardmodell 5 dar lr vinst för att få ett Stoploss-script.

Stoploss på % under köp-pris.
          Får inte slå till samma dag eller nästa dag från köp.

Problemet har varit fler och jag har ändrat flera gånger men nu kom jag inte längre, är väl ett tankefel nånstans.

Stoplossen slår till typ direkt efter köp, och inte efter 2 dar.
          Kan de va nåt med att man behöver Lasttade med både Pris för stoppnivån och Dag för 2days?

procent:=7
          innehav_ok:=gt(portfolio(v),0)

köpdag:=lasttrade(b,d) {Lillvicke hade (b,p) men jag får det inte att funka med det heller, Std-modellen säger d.}
          stopp_pris:=mult(köpdag,div(procent,100))
          2days:=ge(cmpref(d,2,a),köpdag) {från Std-modellen}
          vinst:=gt(b,add(50,portfolio(p))) {från Std-modellen, orimlig vinst för att inte va verksam, detta sköts från annat script, denna behövs inte men jag vet inte hur jag få ihop det utan det just nu}

i1(
          stopp_nivå=lt(c,sub(köpdag,stopp_pris))

sälj=and(or(and(vinst,2days),stopp_nivå),innehav_ok) {från Std-modellen}

mult(sälj,10)
          )
          {@A(0,)}

Mikael

Comment

Du har ju:
            köpdag:=lasttrade(b,d)
            dvs ett datum då köpet gjordes. Du måste ju använda priset vid köpet dvs
            köppris:=lasttrade(b,p)
            Du kan ju inte blanda datum och pris i dina beräkningar.
            mvh
            Bertil

Comment

Tack Bertil, la till köppris och gjorde en annan ändring så nu funkar det som det ska.

Mikael

Comment

Hej!

Jag har fått fel i en del diagram, på Daily är det ok men på intradag blir det fel.
                Det hjälper inte att hämta och ersätta data eller komprimera databasen.
                Kan man radera nån mapp och sen fått hämtat nytt igen?
                Använder svenska LargeCap.

Mikael
                Attached Files

Comment

Tyvärr är det inget som går att llsa omedelbart, vi håller på att gå igenom data och ta bort spikar i stil med de på bilden. När det är klart blir det enkelt att ladda ner igen.

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
                    Hej!

Jag har fått fel i en del diagram, på Daily är det ok men på intradag blir det fel.
                    Det hjälper inte att hämta och ersätta data eller komprimera databasen.
                    Kan man radera nån mapp och sen fått hämtat nytt igen?
                    Använder svenska LargeCap.

Mikael
                    Jag antar att du har en avancerad beräkning som du ritar ut. Om beräkningen blir för avancerad så kan man få liknande fel som i ditt diagram.
                    Om du bara ritar ut c eller ett enkelt medelvärde så antar jag att diagramritningen blir korrekt.
                    Med vänlig hälsning
                    Bertil

Comment

Nja, det är inget jag ritar ut utan så ser diagrammet ut i intradag.
                      Det är inget problem så länge jag skriver scripten i dagsupplösning men så fort scripten skrivs i intradag så får man ju helt fel resultat.
                      Som i AZN ovan får jag +50% på en dag pga spiken uppåt (med stoplossscriptet ovan anslutet)

Comment

Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
                        Nja, det är inget jag ritar ut utan så ser diagrammet ut i intradag.
                        Det är inget problem så länge jag skriver scripten i dagsupplösning men så fort scripten skrivs i intradag så får man ju helt fel resultat.
                        Som i AZN ovan får jag +50% på en dag pga spiken uppåt (med stoplossscriptet ovan anslutet)
                        Om du i ditt script skriver
                        draw(c,5,mqb0)
                        får du spikar då?
                        undrar
                        Bertil

Comment

nä, det blev ingen skillnad.

Mikael
                          Attached Files

Comment

Om du ritar i
                            1(
                            Är det då bara ett värde som spikar eller är det flera värden?
                            undrar
                            Bertil

Comment

Tills vi har fixat alla spikar kan man lägga in filter i triggerscripten så att man blockerar villkor när kurserna är uppåt väggarna. Då blir det ingen affär just där.

Comment

Jag tror du har samma spikar Bertil om du kollar på AZN vid juli-sep -11 och att det är datan det är fel på som Rikard säger.

Comment

Working...
                                X