Både hemsidan och börskopplingarna är nere...illa..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Problem kursfeed
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
....Nordnet produkter.....
här kommer lite rant jag vet....
men va trött man blir att Nordnet tillsammans med sina sammarbetspartner inte kan få till priser på sina produkter när andra kna
suck.....Det räckte tydligen inte med att det brann hos Nasdaq...
nu har det även brunnit hos Nordnet....
/N
Comment
-
Det är fullständigt oacceptabelt. Huven lär ju rulla på Nasdaq men Nordnet borde ju ta sig en allvarlig funderare på hur deras failover-rutiner ser ut också. Jag pratade med kundsupporten och "det tar lite tid innan kvoteringen kommer igång eftersom man kör från backup-servrar..."....jo tack
Comment
-
Ursprungligen postat av Cikoria Visa inläggDet är fullständigt oacceptabelt. Huven lär ju rulla på Nasdaq men Nordnet borde ju ta sig en allvarlig funderare på hur deras failover-rutiner ser ut också. Jag pratade med kundsupporten och "det tar lite tid innan kvoteringen kommer igång eftersom man kör från backup-servrar..."....jo tackLast edited by walle; 2018-04-18, 20:58.
Comment
-
Jag vill inte starta pajkastning här, men jag har ingen lust att bli kallad för grinig för att jag med all rätt anser att det är oacceptabelt att ett falsklarm i serverhallen lamslår en hel handelsdag.
Till att börja med så ska systemet enligt regelverket man jobbar mot vara på benen efter två timmar vilket gör det inträffade oacceptabelt per definition. Jag har dessutom jobbat med affärskritiska tradingsystem för mer eller mindre alla de globala storbankerna sen 90-talet och jag kan försäkra att en sådan här händelse i den bankinterna systemmiljön är helt otänkbar. Jag tycker man kan förvänta sig motsvarande av ett företag som Nasdaq. Självklart är det både en massa jobb och kostnader förknippade med att "replikera en hel serverhall" men om verksamheten i allt väsentligt ÄR serverhallen så får man förbanne mig se till att den fungerar.
Comment
-
Jag tycker bara att det lät lite överdrivet gnälligt, och tycker att det är som det är och jag tror inte att någon sitter på långlunch istället för att lösa problemet. Tycker att 2h låter lite för bra för att vara sant, och vart står det i regelverket?
Det skulle till och med kunna vara så olyckligt att just precis vid en påbörjad synkronisering mellan siterna så dör site 1, och då måste site 2 backa bandet. Alla replikerade miljöer kan inte ha en 100%ig upptid, finns ingen som kan garantera det fullt ut. Dessutom om man går in lite på det tekniska så ska även DNSer pekas om till backupsiten och det tar sin lilla tid tills alla autonoma system (AS) har fått det hos alla ISP inkl root-servrarna. Det finns många växlar som måste switchas över till replikerings-siten. De flesta ISPs säger att en DNS-korrigering kan ta upp till 24h tex. Så det är många grejer som måste hända i backend för att det ska lira fullt ut.
Jag förstår helt vad du menar, men jag håller inte med till fullo.
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggDet här var värsta störningen sedan 2001. Det positiva är väl att Nasdaq i princip är helt tvingade efter det här att ta tag i sina återkommande problem.
Säger inte att störning ska höra till det normala, säger bara att vad som helst kan hända och systemen kan bli såpass skadade att de uppsatta rutinerna i händelse av ett visst krisläge avviker såpass mycket att det krävs mycket arbete för att återställa alla komponenter.
Comment
-
Redundans
Att de inte har en helt redundant miljö tycker jag är konstigt.
När site 1 går ned borde site 2 gå upp omedelbart.
Visst det är en dyr lösningn men det är ändå börsen vi pratar om. Det känns som någon somnat in lite på deras dataavdelning.....
Comment
-
Ursprungligen postat av Palgrave Visa inläggNordnet markets funker inte nu!
Comment
Comment