Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursfeed

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Nungwe Visa inlägg
    Att de inte har en helt redundant miljö tycker jag är konstigt.

När site 1 går ned borde site 2 gå upp omedelbart.

Visst det är en dyr lösningn men det är ändå börsen vi pratar om. Det känns som någon somnat in lite på deras dataavdelning.....

Dom har en replikerad backupsite, men man måste ställa sig frågan - vilka villkor ska vara uppfyllda för att site 2 ska ta över verksamheten? Om det är omedelbart så fort något händer så kommer man att få ett jävla flipperspel och trafiken kan inte dirigeras om såpass snabbt. Man kan inte sätta upp en backupsite där man säger att såfort site 2 har tappat kontakten med site 1 så ska site 2 ta över. Därför finns protokollet TCP, för det är faktiskt så att packet loss existerar på internet och protokollet gör så att sändaren skickar om sitt paket tills det har kommit fram ordentligt. Sedan ska övriga världen veta om att trafiken till Nasdaq ska numera inte gå till site 1 utan till site 2 och det tar tid att få ut den informationen.

Jag försvarar inte Nasdaq på något sett, jag försöker bara förklara hur redundanta system fungerar bakom spakarna :-) I praktiken så är det riktigt svårt med redundans av den typen.
    Last edited by walle; 2018-04-19, 09:43.

Comment

• Commerzbank funkar...förlorar mer på att inte kunna handla på Nordnet än man gör på courtage om man handlar på CBK.

Comment

• Man kan checka in någon ETP från annan emittent som backup. Tex, en CBK eller likn en bit från preferred price så selectas denna istället om priserna är borta hos Nasdaq-emitterade ETPer. Såg nu att priserna kom tillbaka i T Shrt OMX hos Nordnet, så nu fick jag ett bättre pris än om jag hade fått avslut direkt i morse när Shark signalerade.

Comment

• Funkar nu.

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
            Man kan checka in någon ETP från annan emittent som backup. Tex, en CBK eller likn en bit från preferred price så selectas denna istället om priserna är borta hos Nasdaq-emitterade ETPer. Såg nu att priserna kom tillbaka i T Shrt OMX hos Nordnet, så nu fick jag ett bättre pris än om jag hade fått avslut direkt i morse när Shark signalerade.
            Tack för tipset Rikard - det hade jag inte koll på. Finns det någon video på hur man säter upp detta och hela automatiken kring att låta välja ETP automatiskt?

Man hamnar rätt fort i obalans mellan paren om man inte hela tiden justerar för att hävstången förändras. Om marknaden stiger t ex så får man dubbel effekt på hävstången i och med att den då ökar på den korta och samtidigt minskar på den långa.

Comment

• Njae, det är vanliga ETP Link-videon där Autoselect gås igenom. Men hävstången har ingen betydelse för resultatet. Även om man har stor skillnad i hävstång mellan ena minin och andra kommer det verkliga marknadsvärdet vara ungefär detsamma eftersom vi handlar samma antal som indexandelar. Det finns inget behov av att ständigt passa hävstången på minis för att balansera. Enda kritiska gränsen är när man närmar sig knock, det vill man såklart inte eftersom man då inte kan handla det benet som är "knockat".

Comment

• Japp, jag såg att jag inte satt parity/fx på ena minin korrekt. Kanske därför positionen inte blir rätt...

Comment

• Ooops...

Comment

• Hej,

Är det bara jag som upplever att OMXS30 feeden, dvs start kl 09:00 varit diskutabel senaste tiden i NAT? Rikard beror det på Nordnet/SIX eller vad?

16,24,25/4 och 2/5 har den varit fördröjd mellan 63-178 sek

Mvh per

ps. min robot tradar på dagliga GAP vid öppning så blir inte helt lyckat!

Comment

• Jag börjat testa en setup som tar tidiga positioner. Min feed kom igång direkt kl 9.
                      Alltså index och inte instrument som bygger på index.

Edit: Har du titta i diagrammet med realtidsupplösning.
                      Last edited by Henric; 2018-05-02, 18:35.

Comment

• Dagens skörd.

OMXS30: direkt kl 9
                        OMX-Terminen: direkt kl 9
                        DAX: 30 sekunder

Comment

• Ursprungligen postat av Purra Visa inlägg
                          Hej,

Är det bara jag som upplever att OMXS30 feeden, dvs start kl 09:00 varit diskutabel senaste tiden i NAT? Rikard beror det på Nordnet/SIX eller vad?

16,24,25/4 och 2/5 har den varit fördröjd mellan 63-178 sek

Mvh per

ps. min robot tradar på dagliga GAP vid öppning så blir inte helt lyckat!
                          Hur många instrument samlar du in totalt? Kolla i Inställningar > Anpassa kursinsamling så syns antalet där.

Comment

• 1165 st, och idag var första OMSX30 tick 10:18:58

Är det för många för att min NAT på VPS skall klara av detta?

DAX funkar bättre!

Comment

• Jag hade halverat det om möjligt. Blir tungt för en VPS.

Comment

• OK, nere på 438 och får se om det blir bättre!
                                Attached Files

Comment

Working...
                                X