Redaktören är en robot som blixtsnabbt taggar nyheten med 90% träffsäkerhet så det blir en fantastisk edge att kunna trigga order innan den större massan verkligen läst och tolkat nyheten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nya funktioner till NAT Pro
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
Allt vi jobbar med i NAT kommer ju in via kursfeeden. Om vi tillverkar medelvärden, använder AMA funktionen och allt övrigt är ju baserat på kursfeeden. Om du skall tillverka syntetiska dataserier har ju även de kursfeeden som input.
Av mina 69 aktiva script är minst 10 st över 100 rader långa (inkl blankrader), dvs jag processar allt i respektive script.
Med vänlig hälsning
Bertil
Du pratar om "input" medan jag pratar om "output" och vad som händer i scriptningen innan man kommer dit.
AMA som du nämner som exempel var ju inte möjlig att scripta live med NAT-språket, och det var därför Autostock gick in med en C-kodad NAT-funktion för att lösa problemet.
EDIT: Ändrade första inlägget i denna tråd med ett OBS!! så att texten från min sida förhoppningsvis blir tydligare.
Last edited by LillWicke; 2013-12-21, 21:30.
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inläggRedaktören är en robot som blixtsnabbt taggar nyheten med 90% träffsäkerhet så det blir en fantastisk edge att kunna trigga order innan den större massan verkligen läst och tolkat nyheten.
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggVad säger ni ska vi ha detta eller inte?
Jag behöver också:
- lokala och globala listor och
- lokala och globala maps (key value pairs)
och funktioner som kan operera på dem. Nu när loopning verkar möjligt. Då kan man t.ex. bygga sofistikerade filter och sorteringsrutiner över alla instrument.
Skulle även vilja ha möjligheten att skriva och läsa filer.
Last edited by jimmy; 2013-12-22, 00:38.
Comment
-
Angående nyheter som script ska trigga på.
Det som ofta brukar hända precis när en nyhet släpps är att den initialt tolkas på ett sätt (misstolkas pga för lite information), för att sedan efter ett tag, när man fått mer information, omtolkas. Det kan vara lite svårt för ett automatiskt script att ta hänsyn till detta.
Last edited by LillWicke; 2013-12-22, 00:42.
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggAngående nyheter som script ska trigga på.
Det som ofta brukar hända precis när en nyhet släpps är att den initialt tolkas på ett sätt (misstolkas pga för lite information), för att sedan efter ett tag, när man fått mer information, omtolkas. Det kan vara lite svårt för ett automatiskt script att ta hänsyn till detta.
Om man loggar in på sitt Nordnetkonto kan man se att Nyhetsbyrån Direkt kommer med ekonominyheter med några minuters mellanrum. Om man orkar kan man filtrera ut något bolag och sedan jämföra tidpunkterna då nyheterna släpptes med kursrörelsen.
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av jimmy Visa inläggJag behöver också:
- lokala och globala listor och
- lokala och globala maps (key value pairs)
och funktioner som kan operera på dem.
Skulle även vilja ha möjligheten att skriva och läsa filer.
- lokala och globala maps" ?
Skriva och läsa filer? Vilka filer menar du då? Andra än de du själv skapat med "dump-kommandot"?
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggFår man önska så vill jag ha polynomanpassning av kurvor. Inbillar mig att det skulle vara användbart. Skrev om det i en annan tråd, men LillWicke trodde inte att det skulle ge så mycket.
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggDär har du ett bra exempel på vad du kan scripta själv om du bara får möjlighet att lagra serieutvecklingar med dump-kommandot.
Det är ju samma med AMA. Innan den funktionen fanns färdig så hade det ju inte hjälpt med ett dumpkommando för att skapa den, eller menar du att du skulle loopa med dumpkommandot inuti scriptet??
Med vänlig hälsning
Bertil
Bifogar en sida som visserligen behandlar temperaturen men som liknar en kursutveckling med rät linje plus polynomanpassning så förstår du vad jag är ute efter.
http://uppsalainitiativet.blogspot.s...assningar.htmlLast edited by Bertil; 2013-12-22, 01:18.
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggDumpkommandot kan ju bara dumpa en serieutveckling om jag först lyckas att scripta den. Det är ju svårt att programmera en polynomanpassning i NAT. Har tittat på om det skulle gå, men det blir för jobbigt. I Matlab finns färdiga funktioner.
Det är ju samma med AMA. Innan den funktionen fanns färdig så hade det ju inte hjälpt med ett dumpkommando för att skapa den, eller menar du att du skulle loopa med dumkommandot inuti scriptet??
Med vänlig hälsning
Bertil
Polynomanpassning och AMA skulle gå alldeles utmärkt att programmera, glöm inte bort att du har loop-kommandot också, dump-kommandot kan mellanlagra.
Något annat man skulle kunna ge sig på och laborera med är volym-distrubition på prisaxeln "Volymprofiling"
Ytterligare exempel är kategorisering av toppar/bottnar efter olika sigifikansnivåer och låta programmet rita korrekta trendlinjer. Det går inte idag.
Last edited by LillWicke; 2013-12-22, 01:27.
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggDu får tänka några varv till Bertil.
Polynomanpassning och AMA skulle gå alldeles utmärkt att programmera, glöm inte bort att du har loop-kommandot också, dump-kommandot kan mellanlagra.
Något annat man skulle kunna ge sig på och laborera med är volym-distrubition på prisaxeln "Volymprofiling"
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggDet skulle bli för jobbigt för mig att programmera polynomanpassning med loop och dump. Men en färdig funktion skulle smaka, på samma sätt som det finns standardavvikelse och Bollingerband.
Bertil
Hela grejen är ju att man inte ska behöva be Autostock om nya fuktioner hela tiden även om det är praktiskt.
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggEgen Standardavikelse och eget Bollingerband kan du ju väldigt enkelt programmera idag.
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggKan jag väl, men varför finns de då som färdiga funktioner?
Med vänlig hälsning
Bertil
Men som sagt, hela grejen med detta utspel är ju att få så kompletta grundfunktioner för programmering som möjligt och att man inte ska behöva be Autostock om nya fuktioner hela tiden även om det är praktiskt.
När det visat sig att en medlem har lyckats scripta någon värdefull funktion som fungerar, kan man i efterhand be Autostock att inlämma detta i scriptspråket. Då behöver man inte vänta i evigheter och hela scriptkollektivet kan vara med och bidra med utvecklingen av nya NAT-funktioner.
Comment
Comment