Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portfolio(v)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Åkte på den här idag igen. Låg kort och skulle netta. Ordern åkte iväg fint och alla kontrakt blir köpta i ett avslut. Avslutet dyker upp i Lokala Ordertransar och finns även med i nnavslhi.log men Antalfältet i Grundata dialogen visar fortfarande ett negativt värde.

Är inte helt säker men jag har en känsla av att problemet bara dyker upp när jag gör fler avslut samma dag.
    /Varja

Comment

Har du delavslut ?
      Jag har råkat ut för detta när det blev delad order.

Men då räknades endast den första delen och den andra kom aldrig med.

Comment

Inte den här gången. Alla kontrakt köptes i ett avslut.

Comment

Den nu gällande teorin är att Nordnetdepån läses i ett skede där den precis inte hunnit bli uppdaterad dvs nollad och raden försvunnit.

Då blir det att ändring innehav läses in via transarna och ger korrekt antal, men ögonblicket efter så skrivs det över av att depån fortfarande har sin info kvar med antal.

Att läsa depån är praktist då det synkroniserar innehavet korrekt så länge det är skiljt från noll i antal. Detta även om programmet råkat vara avstängt den dagen man handlat via andra vägar och förändrat innehavet.

Så en uppdatering i x.x.x.7 skall komma där jag lägger in en fördröjning på några minuter efter trans som depån inte skriver över något, så får vi se om det avhjälper till 100%. Då får Nordnet lite extra tid att också uppdatera portföljen.

Comment

Lasse, jag vet att du jobbar på det här men nu börjar det här problemet kosta mig lite för mycket pengar. Idag missade jag över 20 punkter pga av det här felet och det är lite för mycket. Mitt system fångar rörelser som den vi hade idag på ett mycket trevligt sätt men när signalen kom så hade AT fel uppfattning om min position och gick inte kort som den borde ha gjort.
            Skulle uppskatta om x.x.x.7 kunde släppas snart.

Beteendet idag var som så att AT skickade iväg en order som resulterade i 2 avslut. Båda avsluten finns i nnavslhi men bara det första dyker upp i Lokala Ordertransar. Antal fältet har bara justerats för det första avslutet och inte det andra.
            /Varja

Comment

Det tillfället när det inte funkar skulle vara när det finns två avslut på samma papper samma sekund. Då missar den.

Annars borde det funka.

Så spara undan din nnavslhi.log från idag så kan vi kolla på den vilken tidstämpel där är på dessa två.

Comment

Godmorgon,
                läste det här lite för sent så nu kommer jag inte kunna spara undan filen men det är mycket troligt att avsluten sker inom samma sekund. När mitt system stänger en position så tar jag nuvarande kurs +/- 5 punkter som köp/säljnivå för att vara säker på att komma ur. Mycket troligt därför är att jag kommer komma ur alla mina kontrakt men inte på en och samma nivå vilket kommer resultera i flera avslut inom samma sekund.

/Varja

Comment

Så, har du hunnit fundera på någon möjlig väg framåt? Även om det är mest jag som klagar så antar jag att det fler som drabbas av problemet eller är det så att det är jag som använder AT på ett annorlunda sätt?

Hur gör ni andra när ni blir utstoppade? Jag ser ingen annan möjlighet än att slänga ut skiten så fort det går och till vilket pris som helst för kommer man inte ur så kan det går riktigt illa. Eller är det bara jag som gör så?

För mig personligen skulle följande lösning funka. Vid varje inläsning, uppdatera alltid Antalfältet med det som står i depå. Om Nordnet laggar med någon minut hit eller dit spelar ingen roll för mig. Det kanske får andra konsekvenser som jag inte förstår men ….

För mig har det här väldigt hög prio. Det system som jag har tagit fram ser ut att funka väldigt bra så bara vi får ordning på den här lilla detaljen så skall det här nog bli rätt bra tror jag.
                  /Varja

Comment

Jag har inte vågat chansa ang antalet i ordermodellen.
                    Jag skriver in antal kontrakt i ordermodellen som ska handlas, dvs även i stoploss-ordermodellen.

Väldigt primitivt, men det fungerar, och det är det som är det viktiga, att bli av med innehavet när stoplossen löser ut. Jag vågar inte chansa att fb ska läsa en extra cykel, kolla innehav, sälja/köpa.

I mitt företag använder vi dags-staplar och det fungerar väldigt bra.

Comment

Antalet har egentligen aldrig funkat tillförlitligt för mig, utan till och från gör man avslut som inte registreras. Jag har för mig att det oftast är stängda pos som ligger kvar som innehav. Har tagit upp det några gånger men tröttnade för att jag kände mig tjatig.

Det är väl också ett av skälen till att jag inte brytt mig särskilt mycket om automatiska ordermodeller. Att låta en dator handla själv känns läskigt nog ändå utan sådana uppenbart opålitliga saker - det kan ju gå hur snett som helst.

Comment

Lasse...

Är det inte så idag att AT scannar av depån hos NN vid varje insamling? Så har jag i alla fall uppfattat det hela. Om inte gör ju portfolio(v) ingen nytta.

Om man angar att AT scannar av något annat felaktigt lagrat värde i programmet funkar det ju inte.

Comment

Åke..

Depån scannas direkt efter order, och sedan vid varje kursinsamling också.

Själva avstämning avsluten har bättre möjlighet att fungera nu sedan Teletrade trädde in på scenen. Nu är det egentligen om det blir delavslut på samma sekund på samma papper som är risken.

Grundtesen nu varför det missar ändå nu måste nästan enligt uteslutningsprincipen vara att depån råkar scannas precis innan Nordnet har uppdaterat nya innehavet men avslutet har kommit.

Det skall lösas med lite tillägg då man väntar med att låta portföljen skrivas över ifall det kommit avslut inom vissa minuter.

Skall se om det kan göra susennär jag får tillfälle att mecka med det.

Comment

Jag kan omöjligen se att detta kan vara något större problem om nu depån scannars vid varje kursuppdatering.

Givetvis kan AT har fel information om inte alla avsluten hunnit scannarts in vid ett visst tillfälle, men det rättas ju till vid nästa insamling.

Med andra ord, så länge NN inte dröjer för länge med att uppdatera depån eller helt sluta med detta borde det ju fungera. Om sedan flera avslut sker samma sekund, vad har det med saken att göra?

Jag skall så småningom åter börja lite försiktigt med AT mot NN, men jag får nog vara på min vakt, nog verkar det lite underligt.

Comment

Lasse, Jag är böjd att hålla med Åke här. Om det nu är som du säger att depån läses in i varje kursinsamling så borde ju Antalfältet rättas till 1-2 minuter efter avsluten även om NN är lite sen i sin uppdatering men så sker inte. Har AT väl missat ett avslut så rättas det inte till under hela dagen.

Sen måste jag lufta min irritation en aningen. När du skrev att det var en x.x.x.7 på gång så förutsatte jag att du förstod att det här är ett högst reellt problem och att du faktiskt jobbade på en lösning. Det visade sig ju tyvärr inte vara fallet. När du sen börjar snacka om "grundteser" och "uteslutningsprincipen" så betyder det för mig att du i själva verket inte har en aning om vad felet beror på. Blir ännu mer bedrövad när jag läser Magnus inlägg tidigare idag och inser att buggen är känd sedan tidigare.....

Bara för att vara övertydlig. Roade mig med att räkna ihop de förluster och uteblivna intäkter den här buggen orsakat mig sedan jag först rapporterade problemet (för 2½ månad sedan). Summan blev 5-siffrig.

Vad sägs om ett livslångt gratis abbonemang på AT som kompensation. Tålamodet är slut.

Comment

Hade det kommit till min kännedom från t.ex Magnus så hade det säkert varit löst vid detta laget.

Min prioritet bygger helt på hur stort ett problem är och att jag får vetskap om det. I den del fall blir det ju en dialog man fåt ställa upp på för att ge mig den info som kan behövas.

Autostock har kört i två år med det som varit utan att jag förrän på det allra senaste fått feedback att det förekommer så ofta att det är ett problem.

Det är mycket som ligger på mitt bord. Jag är ju faktist ensamföretagare. Har ingen stab som tar hand om allt som behöver göras. Har inte funnits utrymme att ta en lön för mig själv som någon fackförening skulle godkänna ännu mindre möjlighet att anställa någon.

AVISERAR HÄRMED MIN AVGÅNG

Är det någon som har ett bud på Friendly Software med innehåll är ni välkomna.

Det kommer att gå ut ett brev senare.

Comment

Working...
                                X