Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Lordoffa Visa inlägg
    Om man räknar med samma hävstång och samma tidsperiod och förutsättningar,vad skulle Fusion ge i jämförelse.
    Analysen av senaste versionen (?) av Fusion ligger här.

Jag tycker det är svårt att avgöra om Fusion eller Raptor är bäst. Raptor har följande egenskaper (jämfört med Fusion):
    - Lägre totalresultat (Fusion har mycket hög avkastning åren 2007-2009, men med viss risk för "curve fitting")
    - Lite lägre drawdown
    - Bättre lägsta resultat
    - Jämnare avkastning
    - Mycket få realiserade förluster
    - Fler transaktioner; mer robust modell (?), men högre courtage/slipp-kostnader

Rikard, Henric och alla ni andra kloka personer, hur skulle ni vilja sammanfatta de två modellerna? Vilken är att föredra?
    Last edited by Christer; 2017-05-05, 11:07.

Comment

• Håller med, svårt att välja någon av dem. Slutsats = kör båda!

Bättre riskspridning och minskad risk för curve fitting.

Comment

• Christer!
        Skulle vara intressant att se vinst och drawdown om man kör 50% Raptor och 50% Fusion.
        mvh
        Bertil

Comment

• Ja, det kanske inte är en så dum idé. Det ser ut som om Fusions sämsta år (2003 och 2014) kompenseras av ett bättre resultat för Raptor. Vad jag skulle behöva är en förnyad transaktionsfil för Fusion X4. Den jag har nu saknar information för de senaste 12 månaderna.

Rikard, om man kör både Raptor och Fusion i en och samma ISK, behöver man handla olika ETPer eller håller respektive strategi koll på "sina" innehav?
          Last edited by Christer; 2017-05-06, 23:13.

Comment

• Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
            Analysen av senaste versionen (?) av Fusion ligger här.

Jag tycker det är svårt att avgöra om Fusion eller Raptor är bäst. Raptor har följande egenskaper (jämfört med Fusion):
            - Lägre totalresultat (Fusion har mycket hög avkastning åren 2007-2009, men med viss risk för "curve fitting")
            - Lite lägre drawdown
            - Bättre lägsta resultat
            - Jämnare avkastning
            - Mycket få realiserade förluster
            - Fler transaktioner; mer robust modell (?), men högre courtage/slipp-kostnader

Rikard, Henric och alla ni andra kloka personer, hur skulle ni vilja sammanfatta de två modellerna? Vilken är att föredra?
            Om man tittar på avkastning och draw down håller jag med dig. Själva modellerna får man bedöma själv. Sedan beror det också på egna preferenser. En del vill att plingar ofta. För andra har det mindre betydelser. Positivt med Raptor är fler affärer. Affärerna är dock genererade med utgångspunkt från grundsignalerna. Raptor är nog mer känslig och som du skriver finns det risk för högre slipp/kostnader. En fördel med Fusion är att den gått live ett tag med bevisade resultat. Generellt är det bättre att köra flera strategier samtidigt. Bertils fråga är intressant. Hur ser draw down ut om båda körs samtidigt. Alternativ kolla om de större/längre sammanfaller eller sker vid olika tidpunkter.

Comment

• Hej
              Fick konstigt fel i dag då raptor försökte sälja massa ggr med speaden var för stor, tillslut gick den dock igenom och jag låg med -9 omx kontrakt men inga på ETP link, trodde den försökte sälja för att mitt Preferd price på 75 var off men nu köpte den tillbaka samma ETP igen

15:01 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell B SHRTOMX VR CBK(35)" kurs 19.19
              15:01 ORDER "xk) Spread Alert spärrar order för B SHRTOMX VR CBK(35)" kurs 19.19
              15:01 GSM larm sänt!
              15:01 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell B SHRTOMX VR CBK(35)" kurs 19.19
              15:01 GSM larm sänt!
              16:00 ORDER "sl) ETP Link Minishrt buy B SHRTOMX VR CBK(35)" kurs 19.19
              16:00 GSM larm sänt!

Pref price är 75 och denna mini kostar 20 med väldigt hög häv

Comment

• CBK hade lite strul tidigare idag såg jag. Iaf i B SHRTOMX WA CBK.

Comment

• Känns som CB haft en del strul senaste tiden?

Comment

• Vad är känslan inför valet på söndag, kommer vi se en skön uppgång igen på måndag?

Comment

Ja, det kanske inte är en så dum idé. Det ser ut som om Fusions dåliga år (2003 och 214) kompenseras av ett bättre resultat för Raptor. Vad jag skulle behöva är en förnyad transaktionsfil för Fusion X4. Den jag har nu saknar information för de senaste 12 månaderna.

Rikard, om man kör både Raptor och Fusion i en och samma ISK, behöver man handla olika ETPer eller håller respektive strategi koll på "sina" innehav?
                      De kan köras på samma ISK men med olika instrument. Ska se om jag hinner fixa en X4-sim på Fusion.

Comment

• Ursprungligen postat av sirnick Visa inlägg
                        Vad är känslan inför valet på söndag, kommer vi se en skön uppgång igen på måndag?
                        Jag tror en Macron-seger redan är inprisad till 95%.

Comment

Jag tror en Macron-seger redan är inprisad till 95%.
                          Macron vinner - börsen upp! Men å andra sidan, vad är säkert på börsen mer än att det handlas värdepapper där.
                          Trevlig helg!
                          Always trade for fun - and the money will come as a side effect!
                          Alf Johansson, alias
                          Börsapan

Comment

• Jag tror som Christer att Macron plockar hem det och att det redan är inprisat. Meeeeen tänk om Le Pen vinner, vad stökigt det skulle bli initialt. Trumpeten over again på indexen.

Comment

• Kommer Raptor gå lång på måndag?
                              Försöker förstå koden och ser att kortperoden är 29 - 6 i varje månadsskifte. Klimatet är ju nu för lång så då borde vi väl byta på måndag?
                              Vid nästa update av kod i de olika modellerna vore det kanon om ni orkade lägga in en förklaring för de olika avsnitten. Det står till exempel "testa om vi är nära stängning" på ett ställe.

Comment

• Den kan gå long på måndag, men det beror på om en ny 3-dagars Low inträffar.

Comment

Working...
                                X