Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Varför säljer(Köper) inte Raptor av det korta när OMXS30 sjunkigt 6 punkter under GAV? En grid är väl under 6p?

Sålde av en grid manuellt.
    EDIT: Slarvade och sålde av allt, suck.
    Last edited by Sobel; 2017-08-09, 10:34.

Comment

• Ursprungligen postat av Palgrave Visa inlägg
      Det er 1557 of 3 dagers low som gjelder for Raptor idag?
      Det är 4 dagars lägsta.

Comment

• Vi må ha 4 dagers lav i tillegg til grid-parameter.

Comment

• Ursprungligen postat av Sobel Visa inlägg
          Varför säljer(Köper) inte Raptor av det korta när OMXS30 sjunkigt 6 punkter under GAV? En grid är väl under 6p?

Sålde av en grid manuellt.
          Köp cover om ligger på 4 dagars lägsta.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Köp cover om ligger på 4 dagars lägsta.
            Tack för hjälpen. Sålde av allt av misstag så nu behöver jag inte fundera mer.

Comment

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
              Man måste bestämma sin egna gearing. Det är bara hävstången i Raptor-scriptet och saldot på testkontot som spelar roll. I kronor räknat så ska man få samma utveckling oavsett vilken hävstång man väljer på minisarna. Däremot så kan 5000kr vara olika mycket i procent på det skarpa kontot såklart :-)
              Ja, självklart ansvarar man själv över risken men jag tror det är många med mig som bränt sig över sommaren med för hög gearing och inte riktigt haft klart vad konsekvensen blir i kr och ören i portföljen.
              Tror att alla här här i forumet skulle vara behjälpliga av att få mer insikt kring detta ämne och inte bara gissa sig fram eller få kunskapen the hard way som Arnie här nyss nämnde..

Vi gagnas inte av att folk slutar köra Raptor utan av att hjälpa de andra med kunskap så den kollektiva kunskapen höjs.
              Amen..

PS Skulle gärna veta varför just tex 3 x gearing är max, eller är max 5 x..??
              Nån som vill utveckla?

Comment

• Jag har fattat det så att det är testkontot som styr hävstången.

Om man har tex 100 000 kr på skarpa kontot och sätter det fiktiva kontot till samma belopp dvs 100 000 kr så blir det ingen hävstång. Sätter man det fiktiva kontot till 200 000 kr blir hävstången 2.

Minifuturens häv styr bara hur mycket kapital man handlar för.

Comment

• Ursprungligen postat av Kjeld Visa inlägg
                  Jag har fattat det så att det är testkontot som styr hävstången.

Om man har tex 100 000 kr på skarpa kontot och sätter det fiktiva kontot till samma belopp dvs 100 000 kr så blir det ingen hävstång. Sätter man det fiktiva kontot till 200 000 kr blir hävstången 2.

Exakt!

Comment

• Var ändrar du värdet på det fiktiva kontot?

Comment

• Ursprungligen postat av Henning2 Visa inlägg
                      Var ändrar du värdet på det fiktiva kontot?
                      Velg testkonto fra start-menyen og endre verdien på testkonto.

Comment

• Ursprungligen postat av Kjeld Visa inlägg
                        Jag har fattat det så att det är testkontot som styr hävstången.

Ja, det är jag med på men nog ändras resultatet beroende på minifuturens häv också?
                        Ponera testkonto 200 000 kr, dvs häv x 2.
                        Att köra med Nordnet L 01 (x2) kontra Nordnet L 08 (x20) torde ju ändra utfallet (även drawdown) radikalt?
                        Rikards Raptor setup video använde x20 BEST CBK (dock bara som ex antar jag..?)

Så vad skruvar man på för bästa resultat? Enbart testkonto (vilken häv på futuren förslagsvis i så fall?) eller en kombo (testkonto+högre häv på futuren)?

Comment

• Först tänkte jag röra till det. Det går även att sätta testkontot ungefär lika med det skarp och sätta önskad hävstång i Raptormodellen på testkontot. På kort sikt blir det samma sak. Men på längre sikt tas hänsyn till återinvestering på testkontot om hävstången väljs i modellen (lite överkurs).

Bara testkontots storlek och eventuellt vald hävstång i raptormodellen på testkontot påverkar exponeringen mot marknaden. Val av minifuture påverkar i sig inte exponeringen. Det måste finnas beskrivet på instruktionssidorna.

Däremot finns det för- och nackdelar med val av hävstång på minifuture. Det har diskuterats en hel del i tidigare inlägg.

Comment

Först tänkte jag röra till det. Det går även att sätta testkontot ungefär lika med det skarp och sätta önskad hävstång i Raptormodellen på testkontot. På kort sikt blir det samma sak. Men på längre sikt tas hänsyn till återinvestering på testkontot om hävstången väljs i modellen (lite överkurs).

Bara testkontots storlek och eventuellt vald hävstång i raptormodellen på testkontot påverkar exponeringen mot marknaden. Val av minifuture påverkar i sig inte exponeringen. Det måste finnas beskrivet på instruktionssidorna.

Däremot finns det för- och nackdelar med val av hävstång på minifuture. Det har diskuterats en hel del i tidigare inlägg.
                            Henric, om man nu har 100,000kr på det skarpa kontot och skrivit in 200,000kr på testkontot och även ändrat i scriptet på hävstång till 2. Vad innebär det, vad gör raptor då? Hoppas du förstår hur jag menar?

Comment

• Hävstång x4

Comment

Hävstång x4
                                Som jag misstänkte. Om man då vill ha tre gånger hävstång så är ju det enklaste att antingen i scriptet ändra hävstången till tre och ha samma summa på testkontot som på det skarpa eller tvärtom med 1 i hävstång på scriptet och testkontot 3 gånger större än det skarpa.

Comment

Working...
                                X