Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Raptor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har fortfarande köpsignal och hade igår från kl16:30 ca men ingen order vilket ju var synd.
    Attached Files

Comment

• Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      1092.5 låter rimligt, men troligen går den ur tidigare om MFI går ner i botten, alternativt om MDI skär över den blå triggkurvan (slå på visning av volym så ser du alla kurvorna), och man samtidigt har minst 2 pkt vinst. Annars kan det mycket väl bli så att den ligger kvar till imorgon.
      är det den gröna som är MFI och röd som är MDI?
      Jag gick ur på 1098.75 för jag vill inte vara kvar över natt ännu, kommer det att fungera som vanligt i morgon trots att jag gick ur för hand?
      Nu känns det rätt gott att jag gick ur precis innan det var försent sedan har det inte varit nere i den regionen kring 1099
      Last edited by Berra; 2012-02-28, 17:25. Anledning: tillägg
      Berra

Comment

• Nu när jag aktiverade Raptor long så hände detta, varför är det bara här som det spökar?
        Jag makulerade den första ordern och då kom det genast en ny.

17:27 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302C" kurs 1104.00
        17:28 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302C" kurs 1104.00

Comment

• Hur kom du ur på 99,25? Manuellt?
          Uttryckte mig lite oklart. Jag fick shortsignal på 1099 men blankade på 1099,25. Ligger alltså kvar i min short position till imorgon som Raptor bestämt.

Kör ytterligare en custom version av Raptor med bl a stopploss och där klev klev jag ur den korta positionen på 103,50.

Spännande ligga kort över natten vid månadsskifte

Comment

• Det är skottår, så passa dig om du är ogift.

Comment

• Det är skottår, så passa dig om du är ogift.
              Det kan bli ÄNNU dyrare med andra ord

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                är det den gröna som är MFI och röd som är MDI?
                Jag gick ur på 1098.75 för jag vill inte vara kvar över natt ännu, kommer det att fungera som vanligt i morgon trots att jag gick ur för hand?
                Nu känns det rätt gott att jag gick ur precis innan det var försent sedan har det inte varit nere i den regionen kring 1099
                Det kan bli lite annorlunda imorgon eftersom Raptor egentligen ligger blankad men du har ingen position imorgon. Det kan betyda att den går long hos dig men ligger kvar blankad "officiellt".

Ursprungligen postat av ali Visa inlägg
                Nu när jag aktiverade Raptor long så hände detta, varför är det bara här som det spökar?
                Jag makulerade den första ordern och då kom det genast en ny.

17:27 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302C" kurs 1104.00
                17:28 ORDER "sl) OMX Raptor long OMXS302C" kurs 1104.00
                Det ligger ju en spärr i scripten för att få signal efter kl 17:24 så jag tror det är läge att radera ordermodellerna, scripten och ladda ner nytt via Uppdatera standardmodeller.

För övrigt kan man kanske justera vinsthemtagningen något så att den blir aningen snabbare. Det finns två uppenbara sätt, bla kan man justera medelvärdet på MFI så att den tenderar att gå i "taket" eller mot "golvet" lite snabbare. Det skulle troligen tagit hem vinsten idag. Det andra är att låta villkoret

triglevel:=hhv(aref(mval,1),2)
                and(vinst,gt(mval,triglevel)))

mäta mot triggkurvan för blankning snarare än för köp:

triglevel:=llv(aref(mval,1),2)

Då kommer vi oftare få en vinsthemtagning med ca 2 punkter vinst, men samtidigt ökad risk att missa en större vinst. Vilket tror ni är bäst?

Comment

• För övrigt kan man kanske justera vinsthemtagningen något så att den blir aningen snabbare. Det finns två uppenbara sätt, bla kan man justera medelvärdet på MFI så att den tenderar att gå i "taket" eller mot "golvet" lite snabbare. Det skulle troligen tagit hem vinsten idag. Det andra är att låta villkoret

and(vinst,gt(mval,triglevel)))

mäta mot triggkurvan för blankning snarare än för köp:

triglevel:=llv(aref(mval,1),2)

Då kommer vi oftare få en vinsthemtagning med ca 2 punkter vinst, men samtidigt ökad risk att missa en större vinst. Vilket tror ni är bäst?
                  Risken är att man dödar potentialen en aning i modellen om man tightar till den på det sättet. Det går att själv göra detta via profittaking, stoploss om man vill dra ned risk/reward.

Men om man kan backtesta med bättre resultat är jag självklart för en förbättring av modellen

Comment

• Jag tycker inte det ser ut som om MFI går över 99 eller under 1 särskillt ofta, risken kan ju vara att man tex. hamnar fast i en blankning under slagig men sakta uppåtgående handel i en evighet ifall man inte droppar ner till MFI < 1 .

Takeprofitnivån lämnar man kanske bakom sig och seglar iväg åt fel håll så sakteliga.

Eller tänker jag fel ?

Mvh
                    Rikard B

Comment

• Det känns som om den tänker rätt väldigt många gånger och det är det som är huvudsaken om man ska ta en snabb take profit.

Samtidigt måste man ha någon form av stopp loss då den tänker fel.
                      Om vi tar snabb take profit då borde man kanske låta den göra fler affärer.

Funderarar på om man kan ha en längre underliggande trendfilter som förhindrar sälj om den underliggande trenden är bull och vice versa.

Backtestning är enda svaret. Dock verkar denna svängiga marknad vara fin för Raptor

Comment

• "Det ligger ju en spärr i scripten för att få signal efter kl 17:24 så jag tror det är läge att radera ordermodellerna, scripten och ladda ner nytt via Uppdatera standardmodeller."

Detta är longskriptet som jag laddade ner sent söndag kväll via hjälp.
                        {Raptor long }
                        { 120227 }
                        mval:=mov(mfi(3),4,e)
                        condition1:=lt(mval,85)
                        innehav_ok:=eqv(portfolio(v),0)
                        ej_idag:=gt(int(d),int(lasttrade(s,d)))
                        öppet:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(d))),6)
                        inpådagen:=Gt(Frac(d),0.376)
                        { feedback loop }
                        överexponerad_short:=lt(portfolio(v),scrpar(23))
                        timelock:=1
                        lt1:=LastTrade(B,D)
                        minSedanKöp:=mult(sub(date(),lt1),1440)
                        orderdelay_ok=gt(minSedanKöp,timelock)
                        i30(
                        { account safety }
                        datum_ok=eqv(int(d),int(date()))
                        account_ok=not(eqv(cash(d),0))
                        positions_ok=not(eqv(portfolio(d),0))
                        draw(mval,2,dysv)
                        draw(triglevel,3,bsv)
                        draw(mult(ej_idag,2),5,ksv)
                        { trading conditions }
                        buy1=and(condition1,gt(mval,triglevel))
                        buy2=and(buy1,innehav_ok)
                        buy3=and(buy2,gt(h,aref(h,1)))
                        buy4=and(and(or(överexponerad_short,and(buy3,ej_idag)),öppet),orderdelay_ok)
                        buy5=and(and(and(and(buy4,datum_ok),inpådagen),account_ok),positions_ok)
                        mult(buy5,10)
                        )

Comment

• Ursprungligen postat av BRB_67 Visa inlägg
                          Jag tycker inte det ser ut som om MFI går över 99 eller under 1 särskillt ofta, risken kan ju vara att man tex. hamnar fast i en blankning under slagig men sakta uppåtgående handel i en evighet ifall man inte droppar ner till MFI < 1 .

Takeprofitnivån lämnar man kanske bakom sig och seglar iväg åt fel håll så sakteliga.

Eller tänker jag fel ?

Mvh
                          Rikard B
                          Det är rätt tänkt i princip, men om man tittar i chartet ser man att det alltid kommer en dip ner mot <1 eller topp >99 förr eller senare. Som det är nu räknar modellen med att hålla positionen tills nästa gång det sker. Visst, teoretiskt kan det dra rejält långt innan det händer, men frågan är hur ofta - och hur mycket vinst man skulle missa på att stoppa ut positionerna ibland.

Ursprungligen postat av NickoTrader Visa inlägg
                          Det känns som om den tänker rätt väldigt många gånger och det är det som är huvudsaken om man ska ta en snabb take profit.

Samtidigt måste man ha någon form av stopp loss då den tänker fel.
                          Om vi tar snabb take profit då borde man kanske låta den göra fler affärer.

Funderarar på om man kan ha en längre underliggande trendfilter som förhindrar sälj om den underliggande trenden är bull och vice versa.

Backtestning är enda svaret. Dock verkar denna svängiga marknad vara fin för Raptor
                          Backtestning kommer!

Ursprungligen postat av ali Visa inlägg
                          "Det ligger ju en spärr i scripten för att få signal efter kl 17:24 så jag tror det är läge att radera ordermodellerna, scripten och ladda ner nytt via Uppdatera standardmodeller."

Detta är longskriptet som jag laddade ner sent söndag kväll via hjälp.
                          {Raptor long }
                          { 120227 }
                          mval:=mov(mfi(3),4,e)
                          condition1:=lt(mval,85)
                          innehav_ok:=eqv(portfolio(v),0)
                          ej_idag:=gt(int(d),int(lasttrade(s,d)))
                          öppet:=ge(mult(1440,sub(market(c),frac(d))),6)
                          inpådagen:=Gt(Frac(d),0.376)
                          { feedback loop }
                          överexponerad_short:=lt(portfolio(v),scrpar(23))
                          timelock:=1
                          lt1:=LastTrade(B,D)
                          minSedanKöp:=mult(sub(date(),lt1),1440)
                          orderdelay_ok=gt(minSedanKöp,timelock)
                          i30(
                          { account safety }
                          datum_ok=eqv(int(d),int(date()))
                          account_ok=not(eqv(cash(d),0))
                          positions_ok=not(eqv(portfolio(d),0))
                          draw(mval,2,dysv)
                          draw(triglevel,3,bsv)
                          draw(mult(ej_idag,2),5,ksv)
                          { trading conditions }
                          buy1=and(condition1,gt(mval,triglevel))
                          buy2=and(buy1,innehav_ok)
                          buy3=and(buy2,gt(h,aref(h,1)))
                          buy4=and(and(or(överexponerad_short,and(buy3,ej_idag)),öppet),orderdelay_ok)
                          buy5=and(and(and(and(buy4,datum_ok),inpådagen),account_ok),positions_ok)
                          mult(buy5,10)
                          )

För att det skulle kunna bli signal kl 17:26 måste villkoret "öppet" vara sant. Hur bra stämmer datorklockan egentligen? Jag skulle ändå radera ordermodellerna och ladda ner på nytt för att vara säker.

Comment

• Datorklockan dateras upp varje morgon från atomur.
                            Jag raderar och daterar upp.

Comment

• Så vad blev resultatet idag?

Comment

• Blanksignal på 1099,25 och positionen ligger kvar.

Comment

Working...
                                X