Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
    Jag har testat l-h-varianten nu också men det är ingen större skillnad. Det är snarare inställningarna det blir ju många varianter med fyra script som ska göra jobbet och åtta olika inställningsställen i varje. Ett problem (kanske) varianten blå eller orange så blir det dagar utan färg där blir det ju inget tydligt val för roboten. Lite såhär ser det ut:
    L sign52 punkter 52, A sign37 punkter 103,75 B sign48 punkter 75,50
    L sign34 punkter -26,50 A sign37 punkter 103, B sign48 punkter 81,50.
    L sign25 punkter 19,50 A sign32 psign35 67,75. B sign35 punkter 92,00.
    "Många varianter blir det. Tänkte inte på det." Som uppfinnaren skulle sagt i Lorry.
    Den orangea villkor05 är nog inget bra för att avgöra mellan old och new, den kan du nog skippa.
    Det räcker nog med villkor10, då är ju alltid en ordermodell aktiv.

mvh
    Bertil

Comment

• Ursprungligen postat av Holfve22 Visa inlägg
      Den bygger på dagskurser och liknar lite RSI. Jag modifierade MFI-modellens rankningsfunktion så att max 5 positioner får tas samtidigt ur en lista på 20 aktier. Modellen fungerar inte så bra på högvolatila aktier som BOL, LUPE med fler så dom är inte med i urvalet. De 20 är idag ABB, ALFA, ASSA, ATCO, ERIC, HM, INVE, NDA, SAND, SECU, SHB, SKA, SKF, SWED, SWMA, TEL2, TLSN, VOLV. Om flera än 5 ger signal så är det dom 5 som är mest "översålda" enligt modellen som köps.

Ingen blankning, går dock att vända på modellen för att gå kort men då krävs nog lite trendfilter och extra vilkor för att ge bra resultat. Har inte provat att sätta ihop någon sådan modell men det kanske hamnar på "att göra listan".

Mvh Calle
      Jag har ju aldrig jobbat med dagskurser, så nu vaknade min filosofiska ådra igen! Det vanliga då man jobbar med dagskurer är ju att man köper strax innan börsstängning, men man skulle ju lika gärna kunna handla morgonen efter. Man skulle även kunna titta på openkurser i dagsupplösning och handla under dagen. Varför jag frågar är ju att du bara håller aktien 2-4 dagar och då kanske ovanstående kan inverka.
      Vän av ordning skulle direkt påpeka att closekursen oftare är stabilare än openkursen, men att köra modellen på openkurser skulle ju ändå vara kul att simulera.

mvh
      Bertil (som ofta tänker tvärt om)

Comment

• Att tänka tvärt om är ofta lönsamt på börsen. Ja det skulle absolut gå att handla till öppningen, kanske måste jag i så fall sänka kravet på "översåld" annars riskerar jag nog att få jaga ett gap up. Jag har inte optimerat den här strategin på något sätt så det finns säkert flera bitar som skulle kunna ge ett bättre resultat. När jag får tid ska jag prova några varianter och återkomma.

Mvh Calle

Comment

• Berra!
          Jag har labbat lite med villkor10 och om du ändrar 25 till 31 så blir det fler dagar i L och A som går med de gamla scripten utan att det blir någon skillnad för B
          Villkor10=LT(Sub(MX(cmpref(H,0,a),cmpref(H,1,a)),MN(cmpref(L,0,a),cmpref(L,1,a))),31)

Med vänlig hälsning
          Bertil
          Attached Files

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
            Berra!
            Jag har labbat lite med villkor10 och om du ändrar 25 till 31 så blir det fler dagar i L och A som går med de gamla scripten utan att det blir någon skillnad för B
            Villkor10=LT(Sub(MX(cmpref(H,0,a),cmpref(H,1,a)),MN(cmpref(L,0,a),cmpref(L,1,a))),31)

Med vänlig hälsning
            Bertil
            Tack Bertil!
            Jag har kört olika inställningar hela förmiddagen, mest bara att ändra "25". Det gör skillnad. Bästa snitt har jag med "new" 2x20 "Old" köp 31 sälj 17:
            L 42 sign 57 punkter A 35 sign 49,75 B 42 sign 124,75.
            Satte den skarpt efter lunch (var ingen signal på förmiddagen).
            13:28 ORDER "sl) Berra sälj trend med bollinger AMA_new OMXS305B" kurs 1575.75
            Berra

Comment

Tack Bertil!
              Jag har kört olika inställningar hela förmiddagen, mest bara att ändra "25". Det gör skillnad. Bästa snitt har jag med "new" 2x20 "Old" köp 31 sälj 17:
              L 42 sign 57 punkter A 35 sign 49,75 B 42 sign 124,75.
              Satte den skarpt efter lunch (var ingen signal på förmiddagen).
              13:28 ORDER "sl) Berra sälj trend med bollinger AMA_new OMXS305B" kurs 1575.75
              Du har väl samma värde på villkor10 för Old köp och New köp och samma på Old sälj och New sälj, annars så kan du ju få dagar då inget script är aktivt och dagar då båda är aktiva och först till kvarn får först trigga.
              mvh
              Bertil

Comment

• Handlade lite halvmanuellt idag. Gick inte så bra. -15.00 punkter
                Ligger blankad på 1581.50
                Hade mina ordermodeller fått bestämma så skulle jag inte ha några innehav över natten.

Ackumulerad vinst B-terminen: +85.40 punkter
                YTD: +78.05 punkter

mvh
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2015-02-05, 07:56.

Comment

• Nytt avslut,

17:21 ORDER "sl) CIBSMR Köp ALFA" kurs 152.20$

Mvh Calle

Comment

Du har väl samma värde på villkor10 för Old köp och New köp och samma på Old sälj och New sälj, annars så kan du ju få dagar då inget script är aktivt och dagar då båda är aktiva och först till kvarn får först trigga.
                    mvh
                    Bertil
                    Nehe det har jag inte men det borde det kanske vara för testade J som är fallande kanske motsats till B och det blev inte vad det borde utan minus 9.
                    mer labb förhoppningsvis är det ditt påpekande som felar
                    Berra

Comment

Nehe det har jag inte men det borde det kanske vara för testade J som är fallande kanske motsats till B och det blev inte vad det borde utan minus 9.
                      mer labb förhoppningsvis är det ditt påpekande som felar
                      Du har ju tidigare trimmat in old köp och sälj som ett par och new köp och sälj som ett par så det naturliga är ju att ha 25 på alla fyra scripten eller 31 på alla fyra som du kanske redan har testat. Men man kan ju välja att alla köpscript har ett värde och alla säljscript ett annat värde men då kombinerar man ju new köp och old sälj vissa dagar, men det kanske är lönsamt.

Med vänlig hälsning
                      Bertil

Comment

• Ligger blankad på 1581.50
                        09:31 ORDER "sl) Egen DAX4 TP kort index OMXS305B" kurs 1576.50 +5.00

10:50 ORDER "sl) Mitt BolVol2 köp OMXS305A" kurs 1581.00

Ackumulerad vinst B-terminen: +90.40 punkter
                        YTD: +83.05 punkter

mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2015-02-05, 15:25.

Comment

• Berra!
                          Här så kommer dagens tips att förbättra Berrascripten.

Då man har ordermodeller som går med i30 så handlar man inte alltid optimalt i synk med den korta trenden. För att råda bot på det gör man ett script som går på i1 och lägger lutningen på korta trenden i en global variabel.

{ Korta trenden }
                          i1(
                          mv1=linreg(c,5)
                          lutning=Mult(Div(Sub(mv1,aref(mv1,1)),mv1),1000)
                          SetGVarIf(lutning,339,1,T)
                          Mult(0,0)
                          )

Scriptet skall anslutas till en ordermodell som man måste ha med. Ordermodellen handlar alltså inte utan sätter bara en global variabel nr 339.

I köpscripten skriver du
                          ...
                          Villkor11=Gt(GetGVar(339),0.1)
                          köp3=and(and(köp2,Villkor10),Villkor11)
                          ...

och i säljscripten
                          ...
                          Villkor11=Lt(GetGVar(339),-0.1)
                          sälj3=and(and(sälj2,Villkor10),Villkor11)
                          ...

Detta borde öka vinsten.

Med vänlig hälsning
                          Bertil

Comment

Berra!
                            Här så kommer dagens tips att förbättra Berrascripten.

Då man har ordermodeller som går med i30 så handlar man inte alltid optimalt i synk med den korta trenden. För att råda bot på det gör man ett script som går på i1 och lägger lutningen på korta trenden i en global variabel.

{ Korta trenden }
                            i1(
                            mv1=linreg(c,5)
                            lutning=Mult(Div(Sub(mv1,aref(mv1,1)),mv1),1000)
                            SetGVarIf(lutning,339,1,T)
                            Mult(0,0)
                            )

Scriptet skall anslutas till en ordermodell som man måste ha med. Ordermodellen handlar alltså inte utan sätter bara en global variabel nr 339.

I köpscripten skriver du
                            ...
                            Villkor11=Gt(GetGVar(339),0.1)
                            köp3=and(and(köp2,Villkor10),Villkor11)
                            ...

och i säljscripten
                            ...
                            Villkor11=Lt(GetGVar(339),-0.1)
                            sälj3=and(and(sälj2,Villkor10),Villkor11)
                            ...

Detta borde öka vinsten.

Med vänlig hälsning
                            Bertil
                            Bertil jag ska prova detta i morgon, det har gått lite i stå idag det är något som inte stämmer när det ska vända om det har öppnat fel. Kanske det är detta som saknades blir spännande att testa, jag återkommer
                            Berra

Comment

• Bertil
                              Ordermodellen ska den ha köp/sälj och vad mer, eller ska det vara en vanlig ordermodell med alla ingredienser?
                              Berra

Comment

Bertil
                                Ordermodellen ska den ha köp/sälj och vad mer, eller ska det vara en vanlig ordermodell med alla ingredienser?
                                En vanlig ordermodell med alla ingredienser. Det spelar ingen roll om köp eller sälj eftersom den aldrig kommer att handla.

Med vänlig hälsning
                                Bertil

Comment

Working...
                                X