Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
    Tat lugnt Bertil, Henrik utryckte bara sina tankar :-) De strategiutvecklare vi är så vet vi ju alla att det alltid finns utrymme för förbättring
    Ta det lugnt?? Detta är ju ett påhopp på mitt samlade bidrag till forumet av en admin!
    I princip säger ju HenrikSyst: Låt bli att redovisa i realtid, det är ointressant och tar bort fokus från intressanta strategidiskussioner (var de nu finns?) och om du måste redovisa gör det på ett annat ställe så att vi slipper att se det.
    Då jag började daytrada letade jag med ljus och lykta i daytraderbloggar efter dagliga resultatredovisningar då jag tyckte att detta var väldigt intressant och viktigt, men hittade väldigt få redovisningar och de som fanns försvann snart. Då tänkte jag att då får väl jag offra mig och redovisa resultat i hopp om att det kanske finns fler än jag som tycker att detta är högintressant, men jag kanske missbedömde detta.
    Jag har väl annat att göra än att skriva i forumet om det är så ni vill ha det.
    mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2018-11-05, 18:01.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Ta det lugnt?? Detta är ju ett påhopp på mitt samlade bidrag till forumet av en admin!
      I princip säger ju HenrikSyst: Låt bli att redovisa i realtid, det är ointressant och tar bort fokus från intressanta strategidiskussioner (var de nu finns?) och om du måste redovisa gör det på ett annat ställe så att vi slipper att se det.
      Då jag började daytrada letade jag med ljus och lykta i daytraderbloggar efter dagliga resultatredovisningar då jag tyckte att detta var väldigt intressant och viktigt, men hittade väldigt få redovisningar och de som fanns försvann snart. Då tänkte jag att då får väl jag offra mig och redovisa resultat i hopp om att det kanske finns fler än jag som tycker att detta är högintressant, men jag kanske missbedömde detta.
      Jag har väl annat att göra än att skriva i forumet om det är så ni vill ha det.
      mvh
      Bertil
      Så tolkar inte jag det - jag tolkar det som att Henrik känner att risken ökar att missa information i andra trådar och ställde egentligen bara en fråga om det gick att ha handelsresultat någon annanstans på forumet. Ett förslag till en eventuell förbättring.

Comment

Så tolkar inte jag det - jag tolkar det som att Henrik känner att risken ökar att missa information i andra trådar och ställde egentligen bara en fråga om det gick att ha handelsresultat någon annanstans på forumet. Ett förslag till en eventuell förbättring.
        Det övergår mitt förstånd hur man kan uppleva att man missar information i en tråd för att någon annan gör ett inlägg i en annan tråd.
        Själv läser jag i princip samtliga nya inlägg i alla trådar.
        Om man inte är intresserad av redovisning så är det ju bara att skippa att läsa tråden "Hur går era affärer". Hur svårt kan det vara??
        Att ta fram en strategi eller delstrategi utan att samtidigt redovisa simuleringar och skarpa resultat i rådande affärsklimat är ju totalt ointressant. Strategiutveckling och resultatredovisningen hänger ju ihop som ler och långhalm.
        Vi tar ju inte fram strategier för att det är kul eller som en trevlig programmeringsmässig utmaning utan för att det skall komma in cash på kontot. För mig är cash på kontot (eller förhoppningar om framtida cash på kontot) det som motiverar mig att hålla på med NAT. Det alla(?) eftersträvar är ju att få ihop ett trevligt community på forumet (oavsett om det är innanför eller utanför betalväggen) där vi alla kan hjälpa varandra med tips och trix för att få in cash och undvika förluster. Att ta del av varandras framgångar och motgångar är ju nyckeln i detta. Man kan ju dra slutsatser om handelsfrekvenser, hävstänger typ av triggers mm för de olika typer av strategier vi håller på med. Jag ser inte att problemet är att jag redovisar för mycket, utan att andra redovisar för lite!

mvh
        Bertil
        Last edited by Bertil; 2018-11-06, 10:25.

Comment

Det övergår mitt förstånd hur man kan uppleva att man missar information i en tråd för att någon annan gör ett inlägg i en annan tråd.
          Själv läser jag i princip samtliga nya inlägg i alla trådar.
          Om man inte är intresserad av redovisning så är det ju bara att skippa att läsa tråden "Hur går era affärer". Hur svårt kan det vara??

mvh
          Bertil
          Ja alla är vi olika :-) Det kanske är lättare för vissa att missa. Jag läser också allt i alla trådar. Använder mig alltid av bakåt-funktionen i Safari, då förblir trådarna olästa tills jag klickar in på den.

Comment

• Jag har inget emot att resultat redovisas. Det blir det svårt att få en överblick när många strategier redovisas i olika trådar med enskilda affärer. Särskilt om man inte följer strategerna regelbundet eller är ny på forumet. Redovisningen bör vara avslutskurs och inkludera courtage för terminen.

FundSeeder som HenrikSys nämnde är bara ett hjälpmedel för att analysera dagliga resultat i ett längre perspektiv. Omräkning till årsavkastning, Sharpe, Sortino, volla, Draw Down, mm.

Comment

• Det jag är ute efter och saknar i forumtrådarna är de dagliga reflektionerna till kursrörelsen. Typ:
              Idag öppnade index upp 10 punkter. Kunde man misstänka det från gårdagens rörelser? Hur skall rörelsen analyseras för att indikera fortsatt uppgång eller tillbakagång till gårdagens nivåer?
              Hur är korrelationen med DAX på en, två och flera dagars sikt?
              Är det makro eller enskilda aktier som drar index?
              Det är ju de dagliga reflexionerna som ger input till strategiutvecklingen och som kan kontrolleras med simuleringar, iallafall om man daytradar.

De flesta som tradar aktivt har ju en känsla för det handelsklimat som råder just nu. För mig är det viktigt att koppla denna känsla till resultat IDAG. Om man bara tittar på sammanställningar för hur en strategi gick i tex september har man glömt av hur handelsklimatet var då och har ingen aning om varför det gick bra eller dåligt.

Det är ju som en fotbollsmatch. Att bara ta del av resultatet och hur laget ligger i tabellen ger ju ingen input till hur laget skall förbättra sitt spel. För att få den informationen måste man ju följa matchen!
              Vilken spelstil som motståndarlaget har kan ju kopplas till handelsklimat. För vissa motståndare fungerar den vanliga taktiken, men för andra motståndare så måste man ändra taktik.

mvh
              Bertil

Edit: Daytrading är svårare än swingtrading. Får man till bra strategier för daytrading är det lätt att skapa hyfsade strategier för swingtrading, medan det omvända inte gäller.
              Last edited by Bertil; 2018-11-06, 12:22.

Comment

• Och här började dagens match! Spelstarten blev lite fördröjd pga oroligheter på läktaren. Publiken kunde inte bestämma sig om den skulle stå upp eller sätta sig ner.

BolS1 satsar med ett kraftig skott neråt.

10:48 ORDER "sl) Mitt BolS1 sälj OMXS308J" kurs 1527.75

I skrivande stund går DAX uppåt några hundradels procentenheter till -0.14 % likaså DJ France som ofta rör sig i paritet med OMXS30 upp några hundradels procentenheter till -0.18 %.
                OMXSPI ligger stabilt på -0.24 %
                OMSS30 har fastnat i spannet -0.45 till -0.47 %. Uppenbart är det några enskilda aktier som tynger OMXS30.

Väldigt lite aktion i matchen. Borde snart delas ut en varning för maskning.
                Alla avvaktar vägledning från terminerna på DOW som börjar att handlas kl 14.00 nu då EU har normaltid medan USA fortfarande har sommartid.

OMXS30 och OMXSPI hickar upp 0.10 procentenheter fast det kan vara ett tillfälligt ryck. Det är nu bekräftat, var bara ett tillfälligt ryck.
                Nu efter 5 minuter kommer ett förnyat ryck. Även detta misslyckas och bollen spelas nu på mittlinjen igen.

Terminerna på DOW gav ingen ny information. Vi fortsätter att harva runt mittlinjen. Elände så pinsamt. Det var bara förra veckan som terminerna började kl 14.00. Denna vecka har både USA och EU normaltid. Terminerna börjar alltså kl 15.00 och inget annat.

Nu är DOW igång. Det tar ca 3 minuter innan den stabiliserat sig. Ingen aktion alls, tråkigt tråkigt...

Och nu lämnades bollen över till lagkaptenen Bol6 som är den här strategins nyckelspelare och som spelar bollen åt motsatt håll. Felpositioneringen av BolS1 kostade laget 2 punkter, men än är matchen inte över!

15:38 ORDER "sl) Mitt Bol6 köp vänd OMXS308J" kurs 1529.75 -2.00

Gäsp, sedan händer inte mycket...
                17:23 ORDER "sl) Min Signal2 sälj innan stängning OMXS308K" kurs 1529.00 -0.75

Ackumulerad vinst från 14/6-17 skarpt med ordermodeller: -57.60 punkter
                1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): -111.60 punkter

Bruttovinst idag skarp handel : -2.75 punkter

Med vänlig hälsning
                Bertil
                Last edited by Bertil; 2018-11-06, 18:59.

Comment

Och här började dagens match! Spelstarten blev lite fördröjd pga oroligheter på läktaren. Publiken kunde inte bestämma sig om den skulle stå upp eller sätta sig ner.

BolS1 satsar med ett kraftig skott neråt.

10:48 ORDER "sl) Mitt BolS1 sälj OMXS308J" kurs 1527.75

I skrivande stund går DAX uppåt några hundradels procentenheter till -0.14 % likaså DJ France som ofta rör sig i paritet med OMXS30 upp några hundradels procentenheter till -0.18 %.
                  OMXSPI ligger stabilt på -0.24 %
                  OMSS30 har fastnat i spannet -0.45 till -0.47 %. Uppenbart är det några enskilda aktier som tynger OMXS30.

Väldigt lite aktion i matchen. Borde snart delas ut en varning för maskning.
                  Alla avvaktar vägledning från terminerna på DOW som börjar att handlas kl 14.00 nu då EU har normaltid medan USA fortfarande har sommartid.

OMXS30 och OMXSPI hickar upp 0.10 procentenheter fast det kan vara ett tillfälligt ryck. Det är nu bekräftat, var bara ett tillfälligt ryck.
                  Nu efter 5 minuter kommer ett förnyat ryck. Även detta misslyckas och bollen spelas nu på mittlinjen igen.

Terminerna på DOW gav ingen ny information. Vi fortsätter att harva runt mittlinjen. Elände så pinsamt. Det var bara förra veckan som terminerna började kl 14.00. Denna vecka har både USA och EU normaltid. Terminerna börjar alltså kl 15.00 och inget annat.

mvh
                  Bertil
                  Du skulle kunna göra en svensk version av CNBC Squawk on the streets Mitt favoritprogram för övrigt, speciellt när Jim Cramer är med

Comment

Du skulle kunna göra en svensk version av CNBC Squawk on the streets Mitt favoritprogram för övrigt, speciellt när Jim Cramer är med
                    Det programmet har jag inte sett. Får kolla ikväll om det finns på youtube.
                    https://www.youtube.com/watch?v=Ejo6X92L2yE
                    mvh
                    Bertil

Edit: Mad Moneyavsnitt https://www.youtube.com/watch?v=b5T_wMXQTt8
                    Last edited by Bertil; 2018-11-06, 16:28.

Comment

• eller varför inte Mad Money med Cramer.

Comment

• Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                        eller varför inte Mad Money med Cramer.
                        Också bra Helt sjuk inlevelse

Edit: Rick Santelli från CBOE, som är med lite då och då på CNBC, gillar jag skarpt också. Teckna ett CNBC Pro Bertil, helt klart värt en liten slant i månaden till att kunna titta på CNBC :-)
                        Last edited by walle; 2018-11-07, 08:47.

Comment

• Tycker fortfarande att det borde vara i en egen sektion, typ tradingresultat. Har inget med om det går bra eller dåligt. Har ingen åsikt om innehållet i denna tråd bara att det borde vara i en egen sektion.

Anledningen jag tycker så är att det är en frekvent tråd och när det uppdateras ofta så missar man det som sker i andra trådar. Eller om man själv vill skriva något så bumpas det ner för att denna tråd uppdateras frekvent.

Comment

• Ok, du missar alltså vad som sker i andra trådar för att denna tråd uppdateras frekvent. Det betyder alltså att om du går in på forumet och ser att sektionen "Handelsstrategier" är markerad att det finns nya inlägg så öppnar du inte sektionen för du misstänker att det bara är tråden "Hur går era affärer" som uppdaterats? Och om du öppnar sektionen så tycker du det är jobbigt att klicka på tråden "Hur går era affärer" för att markera den som läst (du behöver ju inte läsa i tråden för att markera den som läst).

Varje gång det sker ett inlägg i sektionen NAS som jag inte har behörighet till så går jag ändå in där och markerar den som läst. Detta för att få en uppfattning om hur ofta inlägg sker i den sektionen. Tycker det är intressant.
                            Jag markerar alltså alla trådar i samtliga sektioner som lästa, så för mig spelar det ingen roll i vilken sektion en tråd finns.
                            Det som skulle bli jobbigare för mitt sätt att använda forumet är dock om det skulle bli fler sektioner, för då skulle det bli fler klickanden in och ur de olika sektionerna.

Med fler sektioner skulle det ju också bli fler improduktiva diskussioner (se bara hur det blev i denna tråd) huruvida en tråd bäst passar i den ena eller andra sektionen. Skall man flytta en tråd som gått från ett ämne till ett annat, skall man dela tråden och ge den en ny rubrik yada yada yada.

Min inställning är att man håller forumstrukturen enkel och undviker att peta i trådarna huruvida de bäst återfinns under en sektion eller en annan och koncentrerar sig på att kommentera marknaden och strategierna samt förstås utveckla nya indikatorer och strategier.

mvh
                            Bertil

Edit: Ett annat forumfenomen är att om en tråd är mycket aktiv så känner folk sig bekvämare att kommentera i den tråden, även om ämnet är lite off topic eller om man bara vill titta in för att säga hej. Detta kan man inte komma ifrån. Aktiva trådar kommer alltid att innehålla diverse inslag som är off topic oavsett under vilken sektion man placerar dem. Det är ju precis som IRL. Även om man träffas för att diskutera ett specifikt ämne så kan man komma in på lite andra saker som inte är direkt relaterade, men man blir ju inte utvisad ur rummet för det. Det är ju detta som är charmen med att vara människa. (Robotar skulle aldrig agera så).
                            Last edited by Bertil; 2018-11-07, 08:49.

Comment

• Marknadskommentar: OMXS30 öppnade 10 punkter upp. Kan bero på amerikanska valresultatet, men index ligger nu på samma nivå som igår morse, så man skall väl inte dra för stora växlar på det.
                              Strategin Mach1 ligger blankad medan min strategi Volymsving ligger lång med större positionering. Strategin OMXSPI har valt att ligga utanför marknaden.

Nu väntar jag bara på när daytradingstrategin väljer att hoppa in.
                              Och där skedde en blankning

10:03 ORDER "sl) Mitt BolS8 sälj OMXS308K" kurs 1539.25

Nu kom ett meddelande att Autotrader slutat att fungera (undrar i vilken tråd jag skall kommentera detta?)
                              Upptäckte det efter ca 4 minuter. Nåväl startade om remote, och då ingrep denna ordermodell

10:07 ORDER "sl) Egen DAXZ TP kort index OMXS308K" kurs 1540.50 -1.25

Nu till mitt dilemma. Agerade denna ordermodell pga kraschen? Skall jag positionera mig manuellt eller har strategin pajat?
                              Testar att blanka manuellt.

10:07 ORDER "sl) Manuell sälj OMXS308K" kurs 1540.75
                              Troligen berodde kraschen på ett antalsscript. Om jag byter plats på ett par rader så är det OK, annars inte. Mystiskt.
                              11:00 ORDER "sl) Egen DAXZ TP kort index OMXS308K" kurs 1539.25 +1.50

Ackumulerad vinst från 14/6-17 skarpt med ordermodeller: -57.35 punkter
                              1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): -111.35 punkter

Bruttovinst idag skarp handel : +0.25 punkter

Med vänlig hälsning
                              Bertil
                              Last edited by Bertil; 2018-11-07, 23:01.

Comment

• Blev samma typ av öppning idag som igår dvs ca 10 punkter upp.

Mina ordermodeller valda precis som igår att blanka efter ett tag.

10:47 ORDER "sl) Mitt BolS8 sälj OMXS308K" kurs 1539.00
                                15:38 ORDER "sl) Mitt Bol6 köp vänd OMXS308K" kurs 1537.25 +1.75
                                16:13 ORDER "sl) Egen DAX2 TP lång index OMXS308K" kurs 1534.25 -3.00

Ackumulerad vinst från 14/6-17 skarpt med ordermodeller: -58.60 punkter
                                1 jan 2016 - nu skarpt utan courtage med syltfingrar (ibland): -112.60 punkter

Bruttovinst idag skarp handel : -1.25 punkter

Med vänlig hälsning
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2018-11-08, 17:49.

Comment

Working...
                                X