Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 09:02 ORDER "sl) Mitt Tidig köp vänd OMXS304G" kurs 1389.25 -4.25
    09:27 ORDER "sl) Egen DAX TP lång index OMXS304G" kurs 1389.55 +0.50

09:58 ORDER "sl) Mitt Stor1 sälj OMXS304G" kurs 1387.20
    10:05 ORDER "sl) Mitt Bena2 köp vänd OMXS304G" kurs 1388.50 -1.30
    10:05 ORDER "sl) Mitt Sena1 sälj vänd OMXS304G" kurs 1383.20 -5.30

Ackumulerad vinst G-terminen -10.35 punkter

mvh
    Bertil
    Last edited by Bertil; 2014-06-18, 16:34.

Comment

• 09:00 ORDER "sl) Mitt Tidig DOW köp vänd OMXS304F" kurs 1388.75 -5.55

Ackumulerad vinst G-terminen -15.90 punkter
      mvh
      Bertil

Comment

• Inte så många inloggade här under midsommarhelgen, vilket är förståeligt, men trevlig midsommar på er alla då ni väl läser detta!

Verkar som om flera som brukar fylla i denna tråd har tagit semester. Mikbob har ju en bra strategi men vi vet ju inte riktigt hur den gått på senaste tiden, vi är nyfikna! Berra är ju en flitig skribent här men har kanske bytt strategi?

Det är kanske lite jobbigt att redovisa varje affär och om man får förhinder några gånger så kanske man avstår från att fortsätta fylla i här. Gör inte det! De flesta tycker att det är intressant att jämföra utfallet av olika strategier. Men om ni som sagt inte har tid att fylla i alla affärer så kan ni ju alltid publicera någon trevlig simulering!

Det vi alla är intresserade av är på vilka grunder respektive strategi bygger (detaljerna får man ju behålla för sig själv) och hur bra strategin fungerar på olika instrument med olika handelstempo i olika börsklimat.

Vi har ju alla våra favoriter vad gäller strategigrunder som vi försöker att förfina med simuleringar, men för att utveckla sig är det alltid intressant att ta del av andras idéer.

Om ni läser någon intressant trading bok under semestern som kan ge input till scriptning av strategier i NAT så dela gärna med er i lämplig forumtråd.

Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

• Midsommardag och det regnar så jag läser lite på detta forum. Det som slår mig är att det är sällan eller aldrig som jag läser om någon som satt upp en målbild för sin strategi eller ännu viktigare, avkastningen på eget kapital. För det spelar ingen roll om man slår index eller inte. Det är till sist vad man tjänar på sina strategier som gäller. Själv har jag ett mål att långsiktigt ha en genomsnittlig avkastning på eget kapital på 2% per månad. Kortsiktigt kan jag lyckas med det men räknat över flera år har jag inte lyckats. Är det jag som har dåliga strategier eller fel mål?

Trevlig midsommar
          Shela

Comment

• Hej Shela!
            Jag hade tänkt att klippa häcken, men så började det att regna och då får man titta in i forumet istället. Till skillnad mot vad man skulle tro så är jag mest likvid. Anledningen till att jag handlar terminer är att jag fruktar en börskrasch typ 1929. Blir det oroligheter kommer börsen att bli slagig och med terminsstrategier som bygger på break out finns möjligheter till stora vinster både vid ner och uppgång.
            Min kortsiktiga målsättning är att få liknande avkastning vid skarp handel som vid simulering.
            Nu tittade solen fram så då är det häckklippning som gäller.
            Mvh
            Bertil

Edit: Nu är häcken klippt. Då är det bara att invänta morgondagens börsöppning. Dow Jones har gått upp med runt 0.3% sedan torsdagens stängning så det öppnar väl ungefär så. Ligger för en gångs skull lång över en långhelg, men det blir nog bra.
            Last edited by Bertil; 2014-06-22, 21:31.

Comment

• 11:52 ORDER "sl) Mitt BENA2 sälj vänd OMXS304G" kurs 1393.75 +5.00
              10:05 ORDER "sl) Mitt Sena1 köp vänd OMXS304G" kurs 1398.00 -4.25
              13:45 ORDER "sl) Egen DAX TP lång index OMXS304G" kurs 1398.75 +0.75

14:11 ORDER "sl) Mitt Stor1 sälj OMXS304G" kurs 1397.50

Ackumulerad vinst G-terminen -14.40 punkter
              mvh
              Bertil
              Last edited by Bertil; 2014-06-23, 14:49.

Comment

• 12:11 ORDER "sl) Mitt Bena2 köp vänd OMXS304G" kurs 1397.25 +0.25

Ackumulerad vinst G-terminen -14.15 punkter
                mvh
                Bertil

Comment

• Man får hoppas att detta inte är hela din målsättning? För isåfall brister den. Men, jag skulle nog påstå att en erfaren trader kan tjäna de pengar du nämner (om vi antar utan leverage). Samtidigt bör en oerfaren kanske ha som första prioritet att ens uppnå break even, vilket kan vara svårt nog i början. Vilken risk är du beredd att ta, det samvarierar förstås med möjlig avkastning. Vad säger din backtesting om resultaten? Om du inte gjort någon sådan, då är allt du gör fel. Hur har du lyckats följa din strategi konsekvent, enligt din uppföljning av varje affär? Ofta kan strategin vara utmärkt, men din egen psykologi ställer sedan till det helt och hållet, speciellt i draw down.

Comment

• Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                    Man får hoppas att detta inte är hela din målsättning? För isåfall brister den. Men, jag skulle nog påstå att en erfaren trader kan tjäna de pengar du nämner (om vi antar utan leverage). Samtidigt bör en oerfaren kanske ha som första prioritet att ens uppnå break even, vilket kan vara svårt nog i början. Vilken risk är du beredd att ta, det samvarierar förstås med möjlig avkastning. Vad säger din backtesting om resultaten? Om du inte gjort någon sådan, då är allt du gör fel. Hur har du lyckats följa din strategi konsekvent, enligt din uppföljning av varje affär? Ofta kan strategin vara utmärkt, men din egen psykologi ställer sedan till det helt och hållet, speciellt i draw down.
                    Hej petpee!
                    Min backtestning säger + ca 960 punkter sedan början av april förra året, men backtestningen är gjord på index och inte på terminen så det tillkommer (skall dras ifrån) en del slippage.
                    Om live handeln kan ge 500 nettopunkter per år är jag helt nöjd. Jag redovisar ju resultatet i denna tråd så vi får se vad det blir. Risken hanterar jag med antal terminer som handlas och jag är som sagt mest likvid.
                    Som jag skrev ovan så tror jag på en allmänt mer slagig börsutveckling i framtiden (typ 2008) och det är därför jag triggar på breakout och handlar nästan enbart OMXS30 terminen.
                    mvh
                    Bertil

Comment

• 09:00 ORDER "sl) Mitt Tidig DOW sälj vänd OMXS304G" kurs 1394.25 -3.00
                      09:13 ORDER "sl) Egen DAX TP kort index OMXS304G" kurs 1393.75 +0.50

11:31 ORDER "sl) Mitt AMA9n sälj OMXS304G" kurs 1392.75
                      15:42 ORDER "sl) Mitt Stor1 köp vänd OMXS304G" kurs 1380.50 +12.25
                      09:13 ORDER "sl) Egen DAX TP lång index OMXS304G" kurs 1380.75 +0.25

Ackumulerad vinst G-terminen -4.15 punkter
                      mvh
                      Bertil
                      Last edited by Bertil; 2014-06-25, 16:07.

Comment

• 09:32 ORDER "sl) Mitt AMA9n sälj OMXS304G" kurs 1378.75
                        09:53 ORDER "sl) Egen DAX TP kort index OMXS304G" kurs 1378.25 +0.50

10:16 ORDER "sl) Mitt AMA DAX1 sälj OMXS304G" kurs 1376.50
                        10:05 ORDER "sl) Mitt Bena2 köp vänd OMXS304G" kurs 1378.00 -1.50
                        12:35 ORDER "sl) Mitt AMA DAX1 sälj vänd OMXS304G" kurs 1378.25 +0.25
                        16:21 ORDER "sl) Mitt Stor1 köp vänd OMXS304G" kurs 1376.50 +1.75

Ackumulerad vinst G-terminen -3.15 punkter

mvh
                        Bertil
                        Last edited by Bertil; 2014-06-26, 16:31.

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                          Inte så många inloggade här under midsommarhelgen, vilket är förståeligt, men trevlig midsommar på er alla då ni väl läser detta!

Berra är ju en flitig skribent här men har kanske bytt strategi?

Med vänlig hälsning
                          Bertil
                          Jodå Bertil jag kommer tillbaka, men vet ännu inte hur lurar på byte till något vettigare än terminen, den har ju bara gett stort minus hela tiden. ???
                          Berra

Comment

• Ursprungligen postat av Berra Visa inlägg
                            Jodå Bertil jag kommer tillbaka, men vet ännu inte hur lurar på byte till något vettigare än terminen, den har ju bara gett stort minus hela tiden. ???
                            Hej Berra!
                            Shela och petpee talade ju om att man skall ha en målsättning med sin handel. Man kan ju definiera sin målsättning som x % bättre än index eller så kan man ha en absolutavkastning y % av arbetande kapital.

Många tar det för självklart att börsen kommer att gå upp på lång sikt. Så är det ju historiskt men man får inte glömma de stora nedgångarna som brukar komma med jämna (ojämna) mellanrum.

Den målbild som jag tycker är viktig är: Hur önskar jag hantera en nedgång liknande den som kom 2008? Om man handlar aktier skall man då blanka eller skall man bara gå ur marknaden?

Andra viktiga parametrar är vilken handelsfrekvens är jag bekväm med och hur stor draw down är jag villig att acceptera?

Om man väljer att handla aktier på lång sikt skall man då bara förlita sig på teknisk analys eller skall man använda fundamental analys eller en kombination av båda?

Med vänlig hälsning
                            Bertil

Comment

• 11:28 ORDER "sl) Mitt Bena2 sälj vänd OMXS304G" kurs 1377.25 +0.75
                              16:38 ORDER "sl) Mitt AMA9n köp vänd OMXS304G" kurs 1379.00 -1.75

Ackumulerad vinst G-terminen -4.15 punkter

mvh
                              Bertil
                              Last edited by Bertil; 2014-06-27, 17:01.

Comment

• Helg igen och regnskurar ute. Det kan ju inte passa bättre än att syssla med lite filosofiska ekonomigrubblerier! Det är inte lätt att förnya sina inlägg då man som jag har begränsad erfarenhet och redan bluddrat om det mesta. Blir gärna bara ett tema med variationer.

Min målsättning är ju som bekant att sprida lite annorlunda idéer som kan verka avskräckande eller inspirerande för var och ens egna resa att inkorporera NAT i sin handel. Lika viktigt som att berätta vad som fungerar bra är ju att berätta vad som fungerar mindre bra och vad som kan vara orsakerna till detta.

Många andra ekonomifora diskuterar ju både det ena och det andra och det blir lätt till sandlådediskussioner. Autostocks forum är mer stringent, här diskuterar vi scriptsyntax och datorprestanda!

Shela försökte förra veckan att få till en diskussion om våra målsättningar med handeln, vilka ju alla här borde ha, men fick få svar.

Jag har ju försökt att diskutera frekvensen på avsluten men inte heller här är det många som yttrar sig.

Jag är ju intresserad av vilken typ av edge man använder för vilken handelsfrekvens, hur man definierar trender, hur länge de varar, olika index interagerande med varandra, enskilda aktiers rörelser kontra index mm mm.
                                Men det är nästan ingen som vill redogöra för sina synpunkter på detta.

Ett annat diskussionsämne är ju hur vi ser på börsklimatet framöver. Kommer det att fortsätta uppåt eller är vi på väg in i en kris? Kommer indexrörelserna att bli slagigare eller jämnare? Vi sitter ju inte inne med facit, men beroende på vad vi tror anpassar vi ju våra ordermodeller. Många backtradar ju över lång tid 10-20 år för att kontrollera hur strategin står sig över tid. En annan approach är ju att lägga speciellt stor vikt vid hur man tror att börsutvecklingen kommer att utveckla sig. Om man tror på nedgång borde man speciellt se till att få bra backtradingresultat åren 2007-2009.

Läser man om köpta strategier står bara att de använder sig av AI (artificiell intelligens) moduler och "adaptiva strategier".

Nog med klagande. Får väl bidra lite själv. För något halvår sedan triggade nästan alla mina ordermodeller på rörelser som skett de senaste 3-20 minuterna. Då man betraktar trenderna så kortsiktigt kan man inte äga instrument över natten. Det senaste halvåret har jag blivit mer långsiktig. Nu kräver mina ordermodeller att en trend varit tydlig i ca 1 timme innan de handlar på den. Nu har det blivit lönsamt att ibland äga terminer över natten.

Med vänlig hälsning
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2014-06-28, 14:21.

Comment

Working...
                                X