Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hej Bertil!

Tänkte bidra med lite tankar kring handelsfrekvens som du nämner. Min (ödmjuka) uppfattning är att ju oftare och med desto kortare timeframe som handeln sker, ju svårare blir det att hitta en edge. Iaf en edge som går att handla på. Anledningen till det är främst att man sitter i ett enormt underläge mot dom stora aktörerna med två saker, teknologi och courtage. Vill man handla snabbt måste man också kunna exekvera snabbt och när det är lönsamt att dra om kablar från Chicago till New York för att tjäna millisekunder så kan man förstås inte sitta med en laptop i Sverige på en dongel. Eftersom vinsterna är små kan du heller inte betala mycket i courtage och som retail är ofta courtaget i hästväg för högt. På US markets kan man till och med tjäna pengar genom att köpa och sälja på samma pris om man lägger rätt order och får en ECN-rabatt. En annan aspekt är att om man har små vinster blir man väldigt sårbar för svarta svanar. Om vinsten är 1 tick i snitt finns det inte mycket till felmarginal. Tänk tex om en nyhet kommer ut, tekniska problem eller några algos får för sig att pressa ner kursen 15 tick (kanske inte så vanligt i terminer/index men händer allt för ofta i enskilda aktier) så kommer det svida mer i en "snabb" strategi än hos en "långsam".

För min egen del går jag mer och mer mot att hitta längre trender(intradag) och på så sätt minska handelsfrekvensen. Jag tror också att det är extremt svårt att kunna tjäna pengar i ett och samma papper varje dag, därför tror jag man ska vara beredd att handla det pappret som erbjuder bäst möjligheter för dagen eller ha en korg med papper som man bevakar. Jag handlar tex bara aktier med färska nyheter som är upp/ner mycket för dagen, det är för mycket "fake moves" om det inte finns något som gör att folk verkligen vill in eller ut enligt min åsikt.

Trevlig helg!

Mvh Calle

Comment

• Hej Calle (Holve22)!
      Tack för input! Jag håller med att om man handlar aktier så får man se upp så att courtaget inte äter upp vinsten, alltså får man inte handla för ofta.
      Jag har fått uppfattningen att de flesta här på forumet swingtradar på liknande sätt som du gör.
      För att göra diskussionen mer intressant så passar jag på att fråga lite.
      1) Blankar du även aktier för att hantera nedgångar eller är du bara likvid då?
      2) Tittar du även på relationen mellan index och aktuell aktie eller gör du bara teknisk analys på aktien i fråga?
      undrar
      Bertil

Edit: Du skriver att du även bevakar nyheter för de aktuella aktierna. Jag antar att du då inte kan ha helautomatisk handel i NAT och inte heller backtrada. Har jag tolkat dig rätt? NAT skall ju snart kopplas till nyheter från Nyhetsbyrån Direkt. Tror du att du kommer att använda detta för att mer automatisera handeln eller är det andra nyheter som du bevakar?
      Last edited by Bertil; 2014-06-28, 16:35.

Comment

• En av fördelarna med att handla en aktie som är "in play" dvs upp eller ner mycket med hög volym, är att marknadens riktning spelar mindre roll. Den aktien kommer ha ett eget orderflöde och kan gå emot den övriga marknaden. Jag försöker alltid hitta aktier där ena sidan är en klar vinnare/förlorare. Tex om en aktie är ner 15% så kommer paniken slå till och folk/institutioner vill bara ut, oavsett pris. Samma gäller vid stor uppgång, folk är rädda att missa tåget och ska bara in. Ett bra exempel är GoPros notering i torsdags och rörelsen i fredags(ticker GPRO) där kan man snacka om girighet, aktien gick från 33 till 40 vilket såklart inte var hållbart i längden men för tillfället var det ingen som brydde sig och alla tävlade om vem som kunde köpa mest.

För att svara mer ingående på 1) ja, livet blir helt klart enklare om man anpassar sina positioner till den övergripande trenden i marknaden, simma medströms är att föredra. Försöker dock oftast ha ganska jämn fördelning mellan långa och korta positioner, om jag inte har någon större idé om vart marknaden är på väg.

Mvh Calle

Comment

• Hej igen Calle!
          Tack för svar, nu förstår jag bättre hur du hittar din edge och jag inser att det krävs en del manuell inblandning förutom automatiska ordermodeller i NAT.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

• Det är ju helt olika saker att handla aktier jämfört med att handla terminer. Alla läsare av forumet har säkert inte terminshandelsavtal med Nordnet så här kommer en sammanfattning.

Då man anger att man handlar en termin á 1381:- så handlar man egentligen 100 st för totalt 138100:-. Man behöver dock bara ha pengar motsvarande säkerhetskravet på sitt konto för att få handla. Säkerhetskravet räknas ut enligt en ej publiserad formel och är olika beroende på om man handlar med eller emot trenden enligt säkerhetsformelns tolkning. Säkerhetskravet kan också påverkas av om man innehar terminen över natt eller helg. Just nu är mitt säkerhetskrav 10967.50

Man kan alltså betrakta terminen som ett derivat med utväxlingen 12.59 gånger index.

Antag att man handlar en aktie som helt följer index. Antag vidare att index och således även aktien faller 2% en dag. Hur mycket har då terminen fallit relativt säkerhetskravet? Jo 12,59*2% dvs 25.18%

Om nu kursen rör sig linjärt åt samma håll dag efter dag och man har en viss stop loss så inser man att tiden för att stoplossen skall slå till på terminen är 1/12.59 av tiden det tar innan stoplossen slår till på aktien.

Med andra ord så krävs allmänt en handelsfrekvens på terminen som är 12.59 gånger högre än för aktien för att man skall kunna ha samma krav på stoploss och takeprofit jämfört med aktien.

Med vänlig hälsning
            Bertil
            Last edited by Bertil; 2014-06-28, 18:34.

Comment

• I inlägget ovan konstaterades ju att terminen kan betraktas som ett derivat med utväxlingen 10-13 gånger. Om man då letar vinster på 1% så motsvaras det av indexrörelser på 0.1 % eller lägre. Om man handlar aktier så är rörelser på 0.1% mer eller mindre att betrakta som brus medan om man handlar terminer så är det dessa nivåer som är handelns bas.

De korrelationer som jag beskriver mellan olika index ligger alltså på 0.1% nivåer gällande break out. Mina idéer och slutsatser i denna tråd går alltså inte att tillämpa rakt av på aktiehandel utan gäller nästan uteslutande terminshandel.

Om man inte har ovanstående klart för sig så kan det lätt bli missförstånd.

Om alltså index går ner 8% och man ligger lång i terminer tappar man i mitt exempel ovan 8*12.59 % dvs mer än 100% av kapitalet man allokerat till säkerhetskravet. Handlar man istället aktier och drabbas av en 8%-ig nedgång har man ju 92% av kapitalet kvar. Detta leder till att man måste agera annorlunda vid terminshandel än vid aktiehandel.

Det blir alltså svårt att tillämpa de regler som fungerar bra vid swingtrading med aktier, för terminshandel.

En annan approach är att inte relatera sina vinster/förluster till säkerhetskravet utan till värdet av underliggande. Om man alltså sätter av 138100:- på sitt handelskonto och bara handlar med 11000:- som är säkerhetskravet så kan man tillämpa liknande principer som vid aktiehandel.
              Det är ungefär samma sak som att säga att man skall handla BullX10 och BearX10 men man får bara handla för 1/10 av kapitalet. Resonerar man på detta sätt så tar man ju udden av derivateffekten (tar bort hävstången).

Med vänlig hälsning
              Bertil

Edit:
              1) Varför vill någon handla med terminen med borttagen hävstång (allokera hela underliggande orört)? Då tycker jag att det skulle vara mycket bättre att swingtrada med de 5 tyngsta akterna i indexet med blankningsavtal. Då hanterarna man ju aktierna individuellt vilket kan vara en fördel.

2) Om man skriver ordermodeller för derivat med hävstång så måste ordermodellerna anpassas efter hävstångens storlek. Om man handlar terminer och får en draw down på 8% (räknat på indexet) enligt exemplet ovan är det ju kört.
              Last edited by Bertil; 2014-06-29, 10:14.

Comment

• Såg din Edit där angående nyheterna, jag tror att det kommer gå att hitta mönster vid vissa nyheter men för min egen del vill jag bara att nyheten är kraftig nog att få stora spelare att dumpa eller öka sina innehav. Man kan säga att jag mer tittar på aktiens reaktion på nyheten än vad själva nyheten i sig skulle betyda. Angående terminen är det ju såklart att man bör anpassa sin size till risken eftersom det blir en rätt bra hävstång. Fördelen med att bara handla med 1/12,59 (ditt exempel) av portföljen är ju att man får loss kapital till annat men får utväxling för hela slanten.

Mvh Calle

Comment

• Ursprungligen postat av Holfve22 Visa inlägg
                  Såg din Edit där angående nyheterna, jag tror att det kommer gå att hitta mönster vid vissa nyheter men för min egen del vill jag bara att nyheten är kraftig nog att få stora spelare att dumpa eller öka sina innehav. Man kan säga att jag mer tittar på aktiens reaktion på nyheten än vad själva nyheten i sig skulle betyda. Angående terminen är det ju såklart att man bör anpassa sin size till risken eftersom det blir en rätt bra hävstång. Fördelen med att bara handla med 1/12,59 (ditt exempel) av portföljen är ju att man får loss kapital till annat men får utväxling för hela slanten.

Mvh Calle
                  Hej igen!
                  Det är ju viktigt att man känner sig bekväm med sin handel, har hittat en edge och försöker att förfina den. Det blir ju lätt att man snöar in på en viss sorts handel och försöker att förbättra den.
                  Anledningen att jag skaffade NAT 2011 var att jag var intresserad av en köpt terminsstrategi (som inte längre är Autostock approved). Jag betalade ju för att någon annan hade satt sig in i handelsproblematiken och var inte intresserad av att scripta själv.
                  Strategin hade ingen stop loss och jag hade ingen aning om när den skulle handla eller vilka grunder den byggde på. Resultatet blev inte vad jag förväntade och det hela kändes mycket frustrerande.
                  Jag började istället själv att scripta för att se om jag kunde göra en egen bättre terminsstrategi. Nu något tusental timmar senare (och något fattigare) börjar jag att få lite förtroende för min terminsstrategi (funkar hyfsat i backtrading).

Men vad gäller swingtrading av aktier är jag helt nollställd. Har aldrig testat och vet inte hur strategierna skall göras. Har inte lust att lägga flera hundra timmar på att sätta mig in i den problematiken också utan hoppas på min terminsstrategi.

Som sagt en anledning till att det kan bli lite missförstånd i den här tråden är ju att vi alla har olika referenser.

Vore ju utmärkt om vi som skriver här också berättar lite om våra referenser. Skulle vara väldigt bra. Tex
                  "Jag swingtradar huvudsakligen x aktieslag (med/utan blankning) på y listan med handelsfrekvensen 1-z dagar per aktie. Vanligen äger jag å aktieslag samtidigt. Jag handlar manuellt/halvmanuellt/helautomatiskt. Jag backtradar(inte) i Pro. Genom att ändra stoploss/take profit/ trigg har jag kunnat förbättra mitt resultat i backtrading (exempel bifogas)."

Med vänlig hälsning
                  Bertil

Comment

• Det diskuteras handelstempo och att det kan vara svårt att uppnå vinst vid ett snabbt tempo. Dels är det generellt svårare och att courtage och slipp får stor betydelse då vinst/affär ofta blir liten. En liten förskjutnng av vinst/affär kan påverka mycket. Fördelen med ett snabbare tempo är att urvalet blir större och spridningen av resultateten blir mindre.

Det finns ett sätt att uppskatta vinst per/affär i verklig handel (Pardo).

Standardfel=Standardavvikelsen av resultaten / sqrt(antal affärer)
                    Uppskattad vinst/affär= Medelvinst +/- Standardfel
                    För att vara försiktig används Medelvinst - Standardfel¨

Comment

• Håller helt med dig, väldigt många som går ut och köper en bok och tror att köpa över ema14 med ett positivt macd ska vara vägen till framgång för att som sett 3st exempel på bild. Faktum är ju att 99% av allt skit som säljs inte har något statistiskt stöd.

Men men.

Anledningen att jag började med NAT var att jag ville se om jag kunde automatisera min handel som jag kör manuellt, vilket har visat sig extremt svårt. Jag är också intresserad av hypotesprövning, tex att ta redan på oddsen för en positiv dag efter 3st negativa och liknande för att hjälpa min manuella handel. Handlar mest intradag men även lite swings här och där. Intradag kör jag bara på amerikanska marknaden men swings tar jag både på svenska och amerikanska. Idag är allt manuellt men förhoppningen är att kunna automatisera framöver.

Mvh Calle

Comment

• Det låter som ett bra sätt att avgöra om egden är tillräckligt stor för att handla på den Henric. Kanske skulle kunna vara ett förslag att ta med i bänkens resultatrapport.

Mvh Calle

Comment

• En fråga Calle. Då du handlar i USA, använder du då vanlig aktiedepå med valutakonto i dollar, för om man kör med ISK så tillkommer ju valutaväxlingen och då kan det väl sällan löna sig att handla intradag?
                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

Comment

• Nej jag handlar via propfirma i usa, skulle vara omöjligt med nordnets courtage. Att swinga går dock men det är ju trist om USD:n går åt fel håll och som du säger betalar man ju en spread på växlingen vilket äter av vinsten också.

Mvh Calle

Comment

• Hej,

Har inte rapporterat min trading kontinuerligt men tänkte ge feedback efter mina första 29 trades
                              (egentligen behövs väl minimum 20-30 trades för att kunna säga något med någon statistisk signifikans).

Först en kort summering: Det har gått trögt. -2.63% per månad räknat på 2 månader. Finns utrymme för förbättringar och lärdomar m.a.o.

Statistik:

Trade grade = 0.35; Avg(R) = 0.23; Total(R) = 6.7 (29 trades);
                              Antal trades = 29; net P&L = -5230 SEK; win% = 41%; Payoff ratio = 0.63;
                              Expectancy = -99.58; maxDD = -5.59%; AvgDD = -2.63%;
                              ROI (%)/månad = -2.63%; Avg Win = 195 SEK; Avg Loss = -307 SEK;
                              Avg Win / Avg Loss = 0.63 (se Payoff ratio);
                              Best time of day = 9.31-9.50 f.m.; Avg net P&L / trade = -180.34 SEK;
                              Avg risk amount / trade = -366 SEK; Avg quantity / trade = 358.28;
                              Avg RRR / trade = 7.71 (osäker på om denna är rätt);
                              Max consecutive wins = 3; Max consecutive loss = 5.

Misstag:

Rädsla för att missa en trade (1 st)
                              Självsabotage: "Take a trade for the sake of trading" (3 st)
                              Glömde disconnecta ordermodell (2 st)
                              Tog trades med RRR < 3:1 (4 st)
                              Fel tidshorisont, agerade intraday i ett swing trade system (1 st)
                              Psykologi - "greed factor" (1 st)

Förbättringsmöjligheter:

Hantera fall där gap up på köpdagen direkt når en motståndsnivå.
                              Förbättra köpscript så att det inte köper nära en initial stop nivå.
                              Förbättra alla filter scripts så att de filtrerar bort instrument med volym mindre än 200.000 st / dag för att minska likviditetsrisken.

Kontinuerligt lärande:

Undersök varför priset ofta tenderar att stanna av och sedan sakta eller
                              snabbt börjar falla för morning star formationer och i vissa fall för gap ups/breakouts.
                              Möjlig anledning kan vara fenomenet "weight of the market". Undersök vidare.

Se till att lära mig hur analyzern fungerar.

Fokusera på tradingprocessen mer än resultatet. Ju mer jag utvecklar min färdighet att trada desto större blir sannolikheten att vinster kommer att följa.

Hoppas ni hittar något här som ni kan ha nytta av eller att tänka på i er trading.
                              Har ni feedback som kan vara bra att tänka på så är det alltid välkommet så klart.

/Robert
                              Handelsstrategi

Typ: Swing trading
                              Marknad: Trendföljande
                              Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                              Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                              Indikatorer: Stochastics
                              Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                              Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                              Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

• Hej Shadowtwister (Robert).
                                Intressant inlägg, alltid kul att jämföra statistik. En liten fråga bara. Om man läser under "misstag" får man intrycket att du handlar manuellt, men övriga inlägget tyder på att du handlar automatiskt. Du kanske handlar halvautomatiskt?
                                mvh
                                Bertil

Comment

Working...
                                X