Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går era affärer ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ja, det stämmer att jag handlar halvautomatiskt. Mestadels är det analysdelen som är manuell och själva orderhanteringen
    och vissa beräkningar är automatiserade.

Ett problem som jag har upptäckt är att det är svårt att följa min handelsplan
    och regler fullt ut ibland så jag har trillat dit ibland och handlat manuellt.

Funderar på om det kan vara smartare att förenkla analysdelen och ha mindre detaljer i handelsplanen
    så att det blir mindre utrymme för tolkningar och mindre chans att jag gör spontana köp och säljbeslut.

Har du haft liknande erfarenheter Bertil när du först körde igång live ?
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

• Jag var inte så systematisk som du då jag började att handla live. För 2-3 år sedan fanns inte analyzern så jag började med att studera hur kursrörelserna gått under dagen samt skrev ihop några enkla ordermodeller som skulle gett vinst och testade live dagen därpå, oftast med negativt resultat.
      Det var först med analyzern som man kunde backtrada över längre tid och justera sina ordermodeller som det började bli vettigt.
      Då jag började hade jag inga förutfattade meningar om tradingfilosofi och visste inte vad motståndsnivåer var för något. Jag studerade terminkursen i sekundupplösning för att se om jag kunde hitta några mönster och försökte att handla på det. Tittade enbart på vinsten. Kanske inte bästa sättet att börja, men man skall ju börja på något sätt.
      mvh
      Bertil

Edit: Men som jag skrev i tidigare inlägg: att handla med terminen som ju har en hävarm på 10-13 gånger är skiljt ifrån att handla aktier. Under resans gång har jag skrivit och testat en mängd ordermodeller. Just nu kör jag 72 ordermodeller parallellt live men har nog skrivit 10 gånger fler samt testat ut mängder av parametrar i varje ordermodell. De gånger jag handlat manuellt har resultatet alltid blivit sämre än då jag låtit ordermodellerna bestämma. Tricket är att man måste lita på sina ordermodeller för att låta bli att handla manuellt. Enda sättet att kunna lita på ordermodellerna är att de bevisligen ger bra resultat vid backtrading över längre tid i analyzern.
      Last edited by Bertil; 2014-06-30, 18:00.

Comment

• Ok, mer rakt på än mig.
        Tror det är bästa sättet att lära sig och få intuition om hur marknader uppför sig är att bara ge sig på det.

Jag har ett motstånd att övervinna med analyzern då jag inte riktigt förstår hur man använder den.

Utmaningen för mig är att kunna köra realistiska tester då jag har mycket manuella
        analyssteg som inte är triviala att koda.

Sedan känns det som att ju enklare, färre och tydligare regler man har desto
        mindre misstag gör man.
        Handelsstrategi

Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
        Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
        Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

• Kul med nya input Shadowtwister! Utan att veta hur du handlar exakt skulle jag rekommendera att du sätter tydliga regler kring entry och exit, jag såg att du skrev att du använde Fibs, MAs, Stochastics mm. Ofta blir det lätt att man tittar på den indikatorn som stödjer sin egna uppfattning/bias och då är det svårt att utvärdera resultatet. Av samma anledning skulle jag verkligen rekommendera att köra backtest på de indikatorerna du använder för att verkligen veta om det ger någon edge. Vilka problem har du med analyzern? Hjälper gärna till med det jag kan, jag hängde inte heller med i allt från början. Jag har fått mycket hjälp här i forumet så det är bara kasta ut frågor.

Mvh Calle

Comment

• 16:47 ORDER "sl) Mitt AMA DAX1 sälj vänd OMXS304G" kurs 1377.00 -2.00

Ackumulerad vinst G-terminen -6.15 punkter

mvh
            Bertil

Comment

• Enklaste sättet att börja med Analyzern är ju att testa med några färdiga ordermodeller på det instrument som man vill handla. Sedan testar man med enkla egna ordermodeller och bygger på efterhand. Själv kör jag ju ett större antal ordermodeller parallellt, men varje ordermodell är uttestad individuellt, t.ex take profit och stop loss.
              mvh
              Bertil

Comment

• Hej Calle,

Japp, jag har nog lite för många indikatorer så det blir lätt bias från min sida känns det som.
                Anledningen har varit att hitta närmaste motstånd men jag märker att jag ibland lägger
                mer vikt vid en indikator över en annan. Det är lätt hänt och en liten fälla att se upp med.

Med analyzern förstår jag första dialogrutan hyfsat. Har tagit med tre skärmdumpar på saker jag inte förstår.

1: Strategi drop-down: Valet "Köp, kontant, köp (med falska signaler)" förstår jag inte vad som riktigt menas.

2: Scriptkolumner för extra info: Kan jag använda denna för att välja in indikatorer eller annan manuell analys jag gör (om det går att koda på vettigt sätt) ?

3: Kör som samtidigt kopplade: Inte alls med på vad detta betyder.

4: Välj enligt lista: Denna är lite lurig. Verkar som att analyzern inte registrerar
                om jag ändrar här och sedan kör igen och vice versa.
                T.ex. om jag kör alla OMXS30 aktier en vända och sedan ändrar till endast en aktie så verkar det som om alla aktier
                i OMXS30 körs ändå om man tittar på vad som händer i mappen C:\ProgramData\AutoTraderBas\Analyzer.

5: Beräkna: Visas information här som jag inte förstår mer än att i slutet så verkar det vara hur mycket minne som krävs. Övrig info förstår jag inte alls.

6: Efter att man kört igenom och tittar i resultatet så vet jag inte var man hittar översiktsinformation såsom total P&L graf,
                hur man får allt resultat samlat i endast ett diagram istället för 30 st. (om man kör på alla OMXS30 aktier t.ex.)

7: I resultatdialogen får jag hyfsat bra info, men alltid katastrofresultat. Kan bero på min ordermodell så klart.

8: Innehav detaljerat resultat: Denna verkar inte räkna korrekt från mitt va)-script. Köper alldeles för lite antal.

9: Saknar var man hittar schysst summeringsinformation av statistik och med grafer på statistik. Finns det någonstans ?
                Trycker jag på knappen "Visa resultat i diagram" så ritas 30 diagram upp med blå och gula pluppar. Känns rörigt.
                Attached Files
                Handelsstrategi

Comment

• Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
                  Enklaste sättet att börja med Analyzern är ju att testa med några färdiga ordermodeller på det instrument som man vill handla. Sedan testar man med enkla egna ordermodeller och bygger på efterhand. Själv kör jag ju ett större antal ordermodeller parallellt, men varje ordermodell är uttestad individuellt, t.ex take profit och stop loss.
                  mvh
                  Bertil
                  Bra tips, börja enkelt.
                  Kanske ska vänta med extra script och skala av allt så mycket det går och
                  bygga på sakta men säkert. Jag får ju ut något slags resultat så här långt
                  men det är lite svårt att tolka informationen som kommer ut på ett översiktligt sätt.
                  Handelsstrategi

Comment

• OK då ska vi se,

1) Om du kör med två olika script som inte känner av om du redan är long/kort kan du få flera signaler i följd. De signaler efter den första kallas "falska" eftersom du redan har tagit en position om du handlat live. Jag kör alltid "styra av modellen" då jag har med ett vilkor att portfolio(v) måste vara mindre eller lika med 0 och då slipper man falska signaler.

2) Japp, du kan lägga till tex ett MA och se om förluster kommer ovan/under eller liknande

3) säg att du har en modell som du vill köra på 10 aktier, då kan du få en rapport där de handlas enskilt eller som en portfölj, samtidigt kopplade innebär att alla handlas med "först till kvarn".

4) ok, det låter märkligt. Nog något för Rickard att svara på

5) Inte jag heller, bryr mig inte om den speciellt mycket.

6) Klicka på rutan med grafen uppe till vänster, sen på den gula knappen så får du PnL-kurvan. %-värdet fungerar bara om alla trades är lika stora, annars får man titta i SEK.

7) Ja där har vi nog alla liknande problem ibland haha

8) Ser ut som du har ett "målinnehav,typ 50000 SEK och när aktien går ner eller upp justerar modellen för att få närmast möljiga 50000 SEK. Kan vara du inte har ett filter för portfolio(V) så du får falska signaler.

9) håller med, kan förbättras. Men prova att köra varje aktie enskild dvs utan samtidigt kopplade förkryssad

Comment

• Ser också att du byggt ihop din ordermodell med både köp och sälj (snyggt, mer komplext än vad jag hade klarat av) vilket kan vara en nackdel om du ska utvärdera din strategi då du inte ser varför aktien såldes. Jag har tex en för Stopp, en för Target osv och när jag inte är nöjd med min exit vet jag vad som ska justeras.

Mvh Calle

Comment

• Beträffande punkt 9, du har helt rätt i att resultatdialogen från backtestningen i NAT är helt värdelös (i termer av tydlighet och vad som presenteras). Däremot skapar NAT alltid xml-filer med all information, dessa kan du enkelt öppna i excel och sedan skapa dina egna rapporter, mycket bra.

Comment

• Om man handlar terminer eller blankar kan det ibland vara bra att köra med dubblerade ordermodeller av allting.

1) köp från 0 innehav.
                          2) köp från blankad position (dvs vänd innehavet från minus till plus, samma antal)

3) blanka från 0 innehav
                          4) blanka från innehav (dvs vänd innehavet från plus till minus, samma antal)

Ovanstående är överkurs då man börjar scripta, men ibland önskar man skilja på villkoren beroende på aktuell position.

mvh
                          Bertil

Comment

• Strålande ! Mycket tack för hjälpen grabbar. Det var väl egentligen de saker jag var osäker på.
                            Nu känns det lättare att ge sig på analyzern på riktigt.

Ska prova att peta lite på xml-filerna i Excel och se vad som händer också.
                            Handelsstrategi

Comment

• Härligt! Va så lite så

Mvh Calle

Comment

• 10:02 ORDER "sl) Mitt Sena1 köp vänd OMXS304G" kurs 1379.00 -2.00
                                12:54 ORDER "sl) Mitt BENA2 sälj vänd OMXS304G" kurs 1379.25 +0.25
                                14:07 ORDER "sl) Mitt AMA9n köp vänd OMXS304G" kurs 1381.25 -2.00

Ackumulerad vinst G-terminen -9.90 punkter

mvh
                                Bertil
                                Last edited by Bertil; 2014-07-01, 14:10.

Comment

Working...
                                X